![]() |
Lichees en hun stekels.
Waarom hebben lichees een schil met stekels? Het is toch fruit, en fruit hoort toch juist aantrekkelijk te zijn, zodat de zaden (pit in dit geval) verspreid worden, en er nieuwe lichee-planten kunnen groeien? Waarom dan stekels?
Ik pieker me suf. Iemand hier een plausibele theorie over? |
door de stekels blijven ze haken in de vacht van dieren, zo kunnen ze worden verspreidt
|
Waarom heeft een ananas een harnas?
Is dat niet hetzelfde idee? |
Misschien omdat ze dan aan de vacht van bijv. een schaap kunnen blijven hangen, net zoals tamme kastanjes.
|
Misschien moeten de zaden pas verspreid worden op het moment dat de vrucht helemaal is weggerot en de stekels dus ook weg zijn.
Een ananas bijvoorbeeld blijft trouwens niet zomaar in de vacht van een dier hangen. |
Lijkt me een apart gezicht, een kolibri die een ananas met zich mee sleept (y)
|
hm ja, het vachtverhaal klinkt best aannemelijk. Maar hoe zit het dan inderdaad met ananassen? :confused:
|
Citaat:
|
ananassen hangen aan boom toch??
nouja stel dat dat zo is, hebben ze een schil om zich te beschermen als ze eraf vallen |
Citaat:
Bovendien hangen ananassen niet aan bomen. |
Citaat:
heb met bio geleerd dat dinge stekens hebbe om mee te liften, dat sommige dingen vleugels hebbe om in de wind mee te vliegen, en euh verder weet ik het al nie meer :bloos: wat een geheugen heb ik |
Citaat:
zijn er hier geen lichee-fetisjisten ofzo? |
Citaat:
|
Citaat:
http://digilander.libero.it/joythay/frutta/lichees.jpg en van binnen zijn ze wit en glibberig, en zoet en sappig. ik weet de officiële schrijfwijze niet. Volgens mij moet er een t tussen...litchees. Of lytchees....hm |
Citaat:
Laten we een lichee meeting organiseren en dan gaan we kilos van die dingen opeten :cool: (y) |
Doen we (y)
|
Ik doe mee, lichees eten tot we met zn allen kotsen (y)
|
Dat gaat me dan ook weer iets te ver. Zonde, die dingen zijn vreselijk duur namelijk.
Ik ga natuurlijk wel door tot m'n handen openliggen van het openkrabben van die dingen. |
:d
|
hm, lychees staan bekend als het meest romantische fruit van de wereld (lees ik net)...best cool, dat je het als familielid van de paardekastanje nog zo ver kan schoppen.
En van paardekastanjes stond het toch vast dat ze stekels hadden zodat ze meegenomen werden in de vacht van dieren? Dan zal dat voor lychees ook wel zo zijn. Vraag opgelost. Zit ik alleen nog maar met die ananassen. |
Ananassen groeien niet door een pit, maar door de groene blaadjeskroon die erop zit. Dus de stekels zijn daar niet lastig voor. Maar waarom ze nuttig zijn weet ik niet.
|
Citaat:
|
Misschien heeft het er ook me te maken dat de zaden/vrucht op een andere manier verder weg kunnen komen.
Bijvoorbeeld kokosnoten door de zee en lichees door rivieren oid? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18. |