![]() |
wat is incongruentie??
ik weet het, ik kom er veeeeel te laat mee. :nono:
morgen heb ik een toets nederlands en daar hebben we ook verbeterzinnen. je moet dan oa aangeven wat de fout is, pleonasme, tautologie, foutieve inversie enz enz. en dus ook incongruentie. ik zou alleen niet weten wat het is :confused: ook heb ik in de voorbeeldtoetsen geen zin gevonden waarin dat de fout was dus ik heb er ook geen voorbeeld van iemand anders wel? |
Ongelijkheid in getal en persoon tussen onderwerp en persoonsvorm.
http://taalunieversum.org/taal/advies/term/22/ |
dankjewel!
heb je daar misschien een voorbeeldzin bij? |
Citaat:
Naamvallen heb je alvast niet in het nederlands, dus dan zal het wel het geslacht en het getal zijn die niet overeenkomen. Bijvoorbeeld: de bus dat over de straat reed, ofzo? Maar dat zijn meer foute verwijswoorden denk ik. Maar ik hoop dat ik je er zo een beetje verder me heb geholpen. |
Citaat:
Incongruentie: "Zowel Franse als Nederlandse jongeren worden op school het nationale volkslied aangeleerd." Nationale volkslied is onderwerp (enkelvoud); maar er staat worden (meervoud). Congruentie: (1) Zij zijn groot en ik ben klein, en dat is niet eerlijk. (2) Voordat wij met vakantie naar Italië gaan, ga ik naar een congres in Kopenhagen. http://taalunieversum.org/taal/advies/term/22/ |
gatara; dank voor de site, heel handig!
|
Citaat:
erm alleen mijn voorbeelden betrof congruentie niet incongruentie :o SOrry :) [edit: zo verbeterd in voorgaande post :)] |
dus zoiets als 'een groot aantal kinderen kijken naar het jeugdjournaal', toch?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Schrijfwijzer erbij gehaald en deze zegt het volgende: 2a) Gisteren kwam een aantal mensen op bezoek. 2b) Gisteren kwamen een aantal mensen op bezoek. Wanneer in 2 een groep wordt bedoeld, is het enkelvoud. Wanneer het accent ligt op de mensen, is het meervoud. Ik zie niet echt het verschil :confused: Hoewel ik vermoed dat in de zin die eerder werd aangegeven, het duidelijk om een groep gaat: 'een groot aantal kinderen kijken naar het jeugdjournaal'. Citaat:
Mijn oude grootmoeder = een pleonasme :D |
Citaat:
mijn oud grootmoeder: adjectief is niet verbogen --> niet aangepast aan het substantief --> incongruentie |
Ik ben het in het medisch Engels ergens tegengekomen waar het gewoon op een verschil leek te wijzen, geloof ik. Dat was dus 'incongruency'.
|
Citaat:
Gisteren kwam een aantal (=getal) mensen op bezoek. Gisteren kwamen een aantaal mensen/dieren/engelen/stenen (=wat?) op bezoek. Denk ik. |
Citaat:
Ik vermoed dat het eigenlijk overeenkomen in geslacht, getal en naamval betekent, in ieder geval in deze context. |
Incongruentie bij het KNMI...
Het weer: Vooral in de kustprovincies een enkele winterse buien en plaatselijk glad. Morgen half tot zwaar bewolkt en meer buien met toenemende kans op sneeuw en mogelijk onweer. Middagtemperatuur rond 2 graden, vannacht op veel plaatsen lichte vorst. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:26. |