![]() |
Onderwerp natuurkunde onderzoek
Weet iemand nog een leuk onderwerp voor een natuurkunde onderzoek (niveau 4Vwo ongeveer), ik zit helemaal zonder en kan echt niets verzinnen...
|
Citaat:
vorige jaar was mijn onderzoek over lenzen, misschien vind je het ook leuk! :) Kies in iedere geval een nuttige onderwerp, die in jouw boek wordt behandelt, zodat je de stof beter begrijpt!! succes :) |
ik denk inderdaad dat je wel iets leuks kunt doen met lenzen. Ik moest mn practische opdracht doen over lenzen en heb nog wel een leuke formule voor je:
f = e^2 - d^2 / 4e (formule van Bessel) e = afstand tussen voorwerp en beeld en d is de verschuiving van de lens. --> iedere lens kan een vergroot en een verkleind beeld geven, waar deze formule ook op is gebaseerd). De afleiding kun je vinden door de lenzenformule te gebruiken en e als v+b en d = b-v te definieren. Vervolgens bepaal je e+d en e-d en die schrijf je weer om naar b en v. Vul de zo verkregen vergelijkinkjes in de lenzenformule in en los dit op en je krijgt de formule van Bessel. |
Klein onderzoekje:
ga de stroom-spannnings-grafiek van een LED meten bij verschillende kleuren. Je zult zien dat de kleur uitmaakt. En dan natuurlijk de verkregen grafiek verklaren (dit is ongeveer een 3 kwartier - 1 uur werk) Je kunt ook iets met valsnelheid in lucht en vacuum doen Of iets met botsen op een luchtkussenbaan genoeg mogelijkheden :) |
kaleidoscoop!
of kracht van een explosie meten... :cool: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24. |