![]() |
verschil richtlijn&verordening
kan iemand mij het precieze verschil uitleggen tussen een EU-richtlijn en een EU-verordening. Ik heb al veel gezocht maar kan het nergens echt vinden. (maar dat kan ook aan mij liggen)...
|
Een richtlijn is een bindend voorschrift terwijl een verordening een vastgesteld voorschrift is.
|
Citaat:
|
Verordeningen hebben een rechtstreekse werking. Richtlijnen hebben dit in principe niet.
Verordeningen zijn rechten en plichtscheppend en richtlijnen kennen alleen rechten toe. |
Citaat:
|
Citaat:
|
EU-richtlijn : moet eerst nog landelijk worden ingevoerd
EU-verordening hoeft niet eerst landelijk worden ingevoerd, |
Citaat:
Overigens moet ik je wel heel eerlijk bekennen dat ik nu weer begin te twijfelen hoor :D volgens mij heb je namelijk wél gelijk. Ik denk nu zelf aan bijv. de EEX-Vo (Europees Executieverdrag in burgerlijke zaken) dat ook een verordering is, maar wel direct toegepast wordt. Volgens mij geldt 93/94 Grondwet alleen voor niet-EG-verdragsteksten. Bijvoorbeeld het Europees Sociaal Handvest en dan met name art. 6 lid 4 (erkenning recht van staking). Dat was geformuleerd als opdracht aan Lid-Staten, maar heeft blijkens het NS-arrest van de HR toch rechtstreekse werking. Kan best zijn dat ik ernaast zat. :o :D |
Citaat:
http://www.europarl.eu.int/factsheets/1_2_1_nl.htm Lijkt me een betrouwbare site toch? :confused: |
:rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
vind het allemaal maar vaag. ligt waarschijnlijk niet aan jullie hoor. Iig bedankt voor jullie reacties
|
Citaat:
Ik heb er van de week tentamen over gehad en mijn boek zei hetzelfde als -Daniël-; Verordening: Werkt direct, hoeft niet eerst in de Nederlandse wet te worden opgenomen Richtlijn: Moet eerst in de Nederlandse wet worden ingevoerd, voordat er rechten aan ontleend kunnen worden.. |
Citaat:
Dit is het antwoord wat ik zocht! dank je wel! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:10. |