![]() |
(Enquête) ~jouw utopia~
Ik heb in verband met mijn profiel werkstuk (utopisme en de kunst) een enquête gemaakt. Willen jullie mij helpen door over dit onderwerp na te denken en deze 'enquête' in te vullen?
iig hartstikke bedankt Utopia naam van een denkbeeldige, volmaakt gelukkige staat, waar alles perfect is Utopie droombeeld, onverwezenlijkbaar ontwerp van een volmaakte toestand; ook: literair genre waarin een ideale toekomstige samenleving wordt ontworpen en waarin meestal tevens scherpe kritiek wordt uitgeoefend op de eigen samenleving. Utopisch als in Utopia; van de aard ener utopie; onverwezenlijkbaar; gericht op verandering van de bestaande orde De woorden ‘Utopia’ of een ‘Utopie’ komen veelvuldig voor in ons dagelijkse taalgebruik. Achter deze begrippen ligt echter een eeuwenlange historie van ideeën, experimenten en geschriften. Die geschiedenis laat ons zien hoe sterk de verbeeldingskracht van de mens soms kon zijn en hoezeer de mens zich door zijn verbeeldingskracht tot daden liet leiden. Door de eeuwen heen hebben de utopische ideeën verschillende oorzaken en bedoelingen gehad. Som waren ze dekmantels voor samenzweringen, soms alleen maar wensdromen. Maar talloze malen zijn er pogingen gedaan om deze wensdromen of plannen werkelijkheid te maken. Thomas More deed het een paar eeuwen geleden in ‘Utopia’, Thea Beckman deed het een paar jaar geleden in ‘Kinderen van moeder aarde’. En ik wil vragen of jullie nu ook een poging willen doen. Wat is jouw Utopia? Je kunt hier zover in gaan als je zelf wilt en zover de tijd je toestaat. Heb je niet zoveel zin of tijd, dan zou ik het fijn vinden als je in ieder geval even de meerkeuze vraag en je gegevens invulde. Leeftijd Geloof .................... · 10-20 · 20-30 · 30-40 · 40-50 · 50-60 · 60< Bij deze wil ik je de ruimte geven om eventueel verder uit te wijden over jou utopie. Je kunt daarbij aan vragen denken als; Wat zou er moeten veranderen aan ons politieke systeem, hoe vind ik de manier waarmee we met elkaar omgaan? Hoe kan het dat jouw Utopia nu niet bestaat, is het niet realistisch? Is het misschien juist het onbereikbare wat een utopie utopisch maakt? - - - - - - - - - Waar ligt voor je vooral de nadruk als je aan Utopia denkt? · Politieke systeem · De sociale omgang · Milieu zaken · Anders, namelijk……… |
Leeftijd: 19
geloof: niks collectieve onzin eingen invulling: ik doe niet aan utopia, omdat ik graag realistisch blijf. |
Leeftijd: 18
Geloof: in God Eigen invulling: Utopia is slechs een denkbeeldige wereld gemaakt door mensen die de realiteit willen ontlopen. Daarom is Utopia gewoon onzin dat niet bestaat en nooit zal bestaan. |
Leeftijd: 20
Geloof: Niks Mijn utopie: Ik lees graag over utopieen, omdat je dan dat geschetste beeld kan reflecteren met hoe het gaat in je eigen omgeving. Ik heb geen utopie in mijn hoofd, want ik ben liever bezig met de realiteit. |
Leeftijd: 17
Geloof: agnost Ik denk vaak na over wat een utopie genoemd zou worden, of eigenlijk, hoe die behaald zou kunnen worden. Dan vooral in de zin hoe je de wereld fundamenteel kan verbeteren. En ik denk dat het mogelijk is. Perfectie is niet haalbaar, omdat de mens nou eenmaal niet perfect is. Maar er zijn wel mogelijkheden om de wereld politiek, sociaal en economisch veel beter te maken. Misschien met zekere technologische ontdekkingen die de gelijkheid tussen mensen uit zichzelf bevordert. Rijkdom in economische zin is niet nodig voor gelijkheid, zolang in de primaire behoeften wordt voorzien. Dus als er genoeg vrijheid is om zelf effectief invloed uit te oefenen op wat voor leven je leidt (o.a. rijk of arm), zou ik dat een utopie noemen. Alleen als het haalbaar is, is het geen utopie meer :) Beetje jammer |
Leeftijd: 16
Geloof: Niks specefieks Mijn utopie: In de utopie heeft iedereen alles, en heeft dus niemand meer een doel. de utopie is dus slechts iets waar men altijd naar moet proberen te streven, maar zodra hij behaald is, is het een schrikbeeld. het streven naar die utopie en geluk in het algemeen houdt mensen bezig en gelukkig. De utopie is niets concreets, er zijn geen eisen aan een utopie. de utopie is een ideaalbeeld van ieder mens appart, en die maakt het zo dat het de moeite waard is om na te streven. |
Citaat:
|
leeftijd: 22
Geloof: niks Utopie: ergens waar mensen veel in elkaar en de maatschappij investeren, en een maatschappij die cultuur een warm hart toedraagt |
Leeftijd: 19
Geloof: God Utopia: In mijn utopia denk ik vaak aan het techinische aspect in het leven. Alles is automatische en werkt op techniek, je komt na een dag werken thuis. Je komt binnen doormiddel van eye scen of vingscan, een pc genaamt bob verwelkomt je met een vooraf ingestelde stem. Je vraagt of het ligt aan mag en nog geen seconde later gebeurt het ook, je eten staat klaar, je drinken is voorgezet en je favoriete achtergrond muziek speelt. Je gaat zitten je eet wat je ruimt af en gaat op de bank zitten, je vraagt of de tv aan mag en je wil het overzicht aan films zien wat er vanavond op komt. Deze worden keurig weergegeven op je tv. Je selecteerd een film en je wil erop gewezen worden zodra de film begint. De film begint er gaat een alarm af of Bob waarschuwt je, je gaat zitten maar je vind het licht iets te fel. Je vraagt Bob of hij het licht kan dimmen met 50 % nog geen seconde later is het gebeurt. Na de film wil je even met je moeder telefoneren je vraagt aan Bob bel mijn moeder er wordt automatisch verbinding gemaakt op de telfoon die op dat moment actief is (of thuistelefoon of gsm) Je krijgt je moeder aan de lijn via je stereo instalatie en je hangt weer op. *************************************************** Ik denk dat dit ooit nog wel eens wordt gerealiseerd en ik denk dat zelfs wij deze techniek nog gaan mee maken. |
leeftijd :20
geloof:dat ik jezus ben :p eigen invulling:een wereld waarin mensen elkaar dienen, niet zondigen met normen van christus. en van god houden. en goede deugdelijke liefdevolle daden doen. met liefde gods wet gevolgd word. ook geloof ik sowieso dat alles op aard met een reden gebeurt die wij misschien niet kennen. |
Geloof: Christelijk Gereformeerd Utopia: Ik denk niet echt dat dit mogelijk is, aangezien de mens altijd datgene kiest wat goed is voor zichzelf en slecht voor de ander. Als het wel zou kunnen zou ik kiezen voor het gewoonlijke; geen misdadigers, oorlog, armoede, honger en gratis strippers voor iedereen! |
Citaat:
onzin. Citaat:
|
Citaat:
Ontopic: joods, en ik heb geen echt utopia. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Even voor de mensen die een beetje 'sceptisch' (is dit het goede woord?!?) reageerden. Ik respecteer natuurlijk jullie ideeen, maar ik vraag me af of jullie misschien de vraag niet verkeerd hebben begrepen/opgevat.
Natuurlijk twijfel ik niet aan jullie gezonde verstand, en snap ik dat jullie in het heden leven en je niet mee laten slepen door een of andere onrealiseerbare droom. Maar moet ik dan geloven dat jullie werkelijk niet nadenken over hoe het beter zou kunnen, hier geen dromen over hebben? Ik zie het hebben van een 'utopia' (of wat voor naam je er ook aan wilt geven) niet als iets negatiefs, zweverigs. Maar juist..hoe moet ik dit zeggen..misschien juist realistischer, want het IS niet perfect. Zeggen jullie toch: "Nee, hier kan ik niet in meegaan, dit ligt niet in mijn belevingswereld. Ik heb geen utopia." Dan is dat natuurlijk ok. En dan kan ik daar ook wat mee. Maar begrijp me niet verkeerd! Ik ben blij met de reacties, want deze enquete dreigde helemaal niks te worden!! Dus bedankt! |
Geloof: Atheïst Utopia: De niet-realiseerbare droomwereld van de mens. Een wereld waarin iedereen vredig samenleeft (met elkaar, maar ook met de natuur), waar er geen oorlog is, voldoende voedsel, water en liefde is voor iedereen. Waar iedereen gelukkig is. Is niet mogelijk wegens de corrupte, materialistische, hebzuchtige aard van de mensheid, het verschil tussen de mensen en de ecologische schaarsheid van diverse producten tov een groeiende wereldbevolking. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Leeftijd: Ik ben 75 jaar jong.
Geloof: Het communisme, dáár geloof ik in. Eigen invulling: Utopia is helemaal niet onmogelijk! Zolang iedereen maar wil is iedereen gelukkig. Wees realistisch, eis het onmogelijke! |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
jij bent het dan ook niet ik wel :p Citaat:
|
Citaat:
|
Zolang wij nog vast houden aan de huidige economie en democratie zal utopia nooit kunnen bestaan, er zal altijd armoede blijven, de enige die ik ken die echt de vervaartsverschillen wouden verkleinen zijn de communisten. En zolang er armoede is zal er misdaad zijn. Zolang de mens meer macht wil, meer grond meer geld zal er oorlog, moord etc zijn.
Ik verwacht niet dat het zal lukken |
Citaat:
|
Citaat:
|
leeftijd: 16
geloof: hervormd mijn utopia: ik hou alles graag realistisch en heb dus niet echt een utopia, maar zou wel graag zien dat men wat zorgvuldiger met het milieu omgaat en dat daar ook echt wat aangedaan wordt. en natuurlijk dat men meer respect voor elkaar heeft. |
Geloof: komt nog het meest in de buurt van paganisme.. Utopia: Ik zou graag van dit politieke systeem afwillen, dat de zelfopoffering van sterke en succesvolle mensen voor de 'zwakken' afdwingt, iedereen zorgt voor zichzelf en verdient met zn eigen hersens zn eigen centen. natuurlijk wordt er wel streng opgetreden tegen criminaliteit in de zin van moord, diefstal, enz. je moet veilig over straat kunnen lopen. Verder wordt er goed voor het milieu gezorgd en natuurgebieden blijven behouden, bossen zijn mooi.. De bio-industrie wordt afgeschaft, als mensen goedkoop vlees willen moeten ze zelf maar dieren houden en slachten, dan doen ze er vast niet zo makkelijk meer over. En wiet blijft natuurlijk legaal :) verder vind ik het best hier in nederland :) |
Leeftijd: 21
Geloof: Kben gedoopt, en daar houd ut mee op Utopia: Mwah... kgeloof daar niet zo in, niet dattik blij ben met utgeen zoals ut nu loopt. Maar kblijf liever enigzins realistisch. Fantaseren over iets wat toch nooit iets word heeft geen zin. D'r is altijd wel 1 iemand die ut nie bevalt, en kdenk dat DAT al un doorslaggevend iets is waardoor un utopisch iets niet mogelijk is. |
Citaat:
|
Nog ff een toevoeging aan m'n eerdere post:
Heel de mensheid verenigd als 1 volk. |
Citaat:
|
Geloof: geloof in mijzelf e.d. maar als je een hoger iets of een god bedoelt geen
leeftijd · 10-20 Wat zou er moeten veranderen aan ons politieke systeem te veel hoe vind ik de manier waarmee we met elkaar omgaan? soms slecht soms goed Hoe kan het dat jouw Utopia nu niet bestaat, is het niet realistisch? ik denk dus ik leef, dat is mijn Utopia, die bestaat dus wel degelijk Is het misschien juist het onbereikbare wat een utopie utopisch maakt? nee het simpele, en realistische - Waar ligt voor je vooral de nadruk als je aan Utopia denkt? · Politieke systeem · De sociale omgang · Milieu zaken · Anders, namelijk……… |
Geloof: Wicca Mijn ideale wereld is er een met een prachtige gezonde natuur, waar geen mensen leven. Dat klinkt misschien gemeen om te zeggen, maar zo bedoel ik het niet. Ik stel me graag voor hoe de aarde eruit zou zien als ze niet beïnvloed werd door de mensen. Dat zou heel anders zijn dan wat er nu is... Ga maar na, als er geen mensen waren, zou je nergens gebouwen zien, en dus ook helemaal geen dorpen en steden. Je zou nergens het geraas van auto's of het lawaai van machines horen. De rust, de schoonheid en de stilte die er dan zouden kunnen zijn, dat lijkt me geweldig! :) |
Citaat:
|
http://games.swirve.com/utopia/
;) ontopic: Waar de nadruk op ligt als ik aan utopia denk, mijn eigen volmaakte geluk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
utopia is een staat waar de mens centraal staat en niet het kapitaal
|
Thea Beckman, lol
Anyway, utopien zijn door het inherente egoisme van mensen onrealiseerbaar :/ |
leeftijd: 17
godsdienst: ben christelijk opgevoed, maar van me 12 geloof ik er niet meer in. utopia: geen oorlogen, geen ziektes, geen honger, geen narigheid. realistisch... absoluut niet, daarom is het een utopia. |
leeftijd: 17
Geloof: geen utopia: een wereld van perfecte harmonie. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29. |