Ik ben 2e jaars Communicatie aan INHOLLAND Rotterdam (hoewel ik stop over een week:s ) Communicatie is veel en veel breder dan journalistiek. Journalistiek beslaat maar één vakgebied, dit in tegenstelling tot Communicatie, waarbij meerdere gebieden worden behandeld. Dat zorgt er oa voor dat je ook meerdere kanten op kan (reclame, pr, journalistiek, bedrijfscommunicatie enz.). Wat ik kreeg in mijn eerste jaar Communicatie was dit:
Citaat:
Communicatie aan de INHOLLAND Hogeschool Rotterdam is een heel brede studie. De eerste 2 jaren zijn orientatiejaren, waarin je heel algemene vakken krijgt. De laatste 2 jaren ga je een richting op, die je eind van het 2e jaar moet kiezen: Overheidscommunicatie, Algemene Communicatie, Communicatie Creatief of Media- en entertainmentmanagement.
Ik vind het persoonlijk niet zo'n zware studie, met vrij weinig moeite heb tot nu to al mn studiepunten gehaald...
Wat ik ook zo zalig vind is dat je maar 3 dagen per week naar school hoeft al mag dat natuurlijk niet echt meespelen bij de keuze van je studie :D
De opleiding is niet zo super economisch maar je krijgt wel een aantal economische vakken, 1 blok (het jaar is verdeeld in 4 blokken van elk 7 weken les + 2 weken toetsweek) is economisch.
Hieronder de vakken voor het 1e jaar:
BLOK 1 Engels Basics de basisprincipes van het Engels, heb je waarschijnlijk op de middelbare school gehad, alleen moet je hier enorme lijsten met marketing termen leren... (zo'n 400 woordjes als je het bijhoudt is het wel te doen, niet als je ze er allemaal in 1 dag in moet stampen)
Tekstschrijven 1 Basisprincipes van het tekstschrijven.
Introductie op het Communicatie beroep De naam zegt het al: hier leer je de basisdingen van het communiceren...
Marketing Alles over prijsbeleid, introductie van productie enz. Alles wat er dus achter de reclame steekt. Dit vond ik persoonlijk een heeeeeeeeel saai vak, hoewel dat ook wel denk ik door de leraar kwam
Creatief Denken Hier krijg je verschillende technieken geleerd om tot verschillende oplossingen te komen. Was vooral lol maken.
Teambuilding cursus over hoe je het best in teamverband kan samenwerken. Je gaat ook nog op teammanagement naar Duinrell.
Kwalitatief Onderzoek Hier leer je hoe het best een onderzoek wordt opgezet en uitgevoerd. je leert verschillende onderzoekstypes en waar ze voor gebruikt worden.
Kwantitatief Onderzoek De gegevens van een onderzoek moeten ook verwerkt worden, dat leer je dus hier. Veel wiskunde dus, de standdaarddeviatie krijg je ook weer. MAAR DIT KEER ZONDER DE GRAFISCHE REKENMACHINE. Wiskunde A1,2 is handig.
BLOK 2
Quark X Press uitleg van het programma Quark X Press (op de computer), een programma wat gebruikt wordt om folders en brochures enz. mee te maken
Photoshop uitleg van het programma Photoshop, hoe je foto's bewerkt in Adobe Photoshop. Vond ik persoonlijk erg leuk.
Vormgeving over hoe je dingen vormgeeft.
Medialandschap Over het landschap van de media: kranten, tv, radio leer je de basisdingen.
Mediarecht Alle wetten aar de media mee te maken hebben
Vond ik persoonlijk een erg leuk vak.
Webcommunicatie alles over internet en hoe je zelf een website moet bouwen.
Interpersoonlijke communicatie alles over woordvoerderschap en journalistiek.
BLOK 3
Ondernemingsplan Dit is alleen maar begeleiding van je ondernemingsplan maken, het is vragen stellen, uitleg krijgen en wegwezen.
Excel cursus Microsoft Excel
Omgeving Dit is puur economie (Ec 1,2) als op de middelbare school (zo ongeveer dan), alles over de economie buiten een bedrijf. vandaar de naam. Af en toe errrg saai en de meesten vinden het erg lastig. Bij dit vak scheelt het of je een goede economieleraar had of niet.
Financien Alles over balansen, resultatenrekeningen, liquiditeitsbalansen en hoe je ze opstelt. Meest gehate vak onder de studenten (en ook het moeilijkste).
Blackboard & Portpolio cursus over het intranet blackboard en over hoe je je portfolio opstelt.
Personeel & Organisatie over de hierarchie in een bedrijf... (weet niet zoveel ben er eigenlijk nooit heengeweest omdat het mens niet kon lesgeven).
Normen en Waarden Eigenlijk had dit vak Ondernemingsrecht moeten heten, je krijgt alles over de wet waar je mee te maken krijgt om een ondernemingsplan op te stelen
Verdere vakken zijn:
*Engels Letters (briefschrijven )
*Tekstschrijven 2 (reclame teksten schrijven)
*Ontwikkeling van het product
*Powerpoint (cursus Microsoft Powerpoint)
Opdrachten
blok 1:
1) RET-> campagne bedenken tegen graffiti, promotie van een lightrail en actie bedenken om het personeel wat milieubewuster te laten werken (met projectgroep) + presentatie van het geheel
blok 2:
1)boekje over jezelf maken m.b.v Quark XPress en Photoshop (individueel)
2) promotieplan bedenken voor nutraceuticals (met projectgroep) + persconferentie ( niet met echte pers gewoon voor de klas)
3) trainingsboekje interpersoonlijke communicatie maken (over de lessen)
blok 3:
1) ondernemingsplan schrijven (met projectgroep)
blok 4: een nieuw snoepje bedenken en een marketingplan hiervoor maken
|
Verder hangt het natuurlijk af van de afstudeerrichting CO die je kiest. Er zijn 4 afstudeerrichtingen: Internationale Communicatie (IC), Communicatie (CO), Communicatie Creatief (CC) en Media en entertainment Management (MEM). Er worden ook keuzevakken aangeboden, en journalistiek is er één van. Verder worden ook video-editing, Duits, Frans en Spaans aangeboden. Dus met deze studie kun je alsnog de journalistiek in. Als het je niet helemaal duidelijk is wat je wilt, is communicatie handiger, het is veel breder. Weet je wel zeker dat je de journalistiek in wilt, zou ik journalistiek gaan doen. En idd, voor journalistiek is een loting, voor communicatie niet.
Wil je meer weten, pm je maar :)
|