![]() |
Windows 2003 + NAT
Ik heb een probleem met mijn Network Address Translation
ik heb een DHCP en een DNS server draaien, daarnaast natuurlijk mijn internet gedeelt door middel van NAT. Mijn server heeft wel internet maar mijn clients niet. Dus dan ligt het probleem bij het delen van het internet over mijn 2de netwerk kaart die richting een switch gaat. Ik heb in ieder geval de optie aan geklikt dat ik zelf een DHCP en DNS server heb. Mijn clients krijgen via de DHCP een DHCP lease. Ik weet niet waar het probleem kan liggen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen thanks (y) |
kan zoveel zijn... een configuratie foutje waarschijnlijk? probeer het eerst in ieder geval eens zonder eigen DNS server
ik neem aan dat de computers intern wel met elkaar kunnen communiceren? wordt de IP range die je DHCP server gebruikt wel allemaal doorgestuurd door je NAT server? misschien is het handig om ook eerst eens te kijken of het zonder DHCP server lukt |
Krijgen de DHCP clients wel het juiste IP adres van de gateway?
|
ja die krijgen gewoon de juiste ip adressen
|
En je kunt ook bij de netwerkinformatie zien dat hun IP verkregen is van [hostname van jouw PC die als server draait]?
Belangrijk: wat versta je onder 'geen internet hebben'? Meteen als je een site intoetst, in no time 'Page cannot be found'? Of eerst een halve minuut wachten en dan pas miepen? |
Kunnen client en gateway elkaar pingen, kunnen de clients externe IP adressen pingen? Dus niet ping cistron.nl maar ping 62.216.31.70
Om DNS probs uit te sluiten. Geef op zowel gateway als client eens de raw output van ipconfig (uitvoeren onder cmd.exe). |
Het probleem is verholpen
ik had er namelijk een router/switch tussen hangen, en ik d8 dat de router functie uit stond, maar dat was dus niet zo nu heb ik er een simpele hub in, en het werkt nu perfect. in ieder geval bedankt voor de tijd |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20. |