![]() |
Matrices! (HELP!)
Kan iemand me misschien hiermee helpen?
Ik kom er Helemaal Niet uit :s Hoe kan ik deze twee in godsnaam vermenigvuldigen (zonder rekenmachine) ?: 1 2 3 0 3 1 2 5 1 1 4 2 6 3 3 Ik hoef niet zozeer de uitkomt, alleen maar uitleg over wat je nou precies met wat moet vermenigvuldigen. ? |
matrices vermenigvuldigen is wel grappig ja :p :o
de matrices die jij hebt zijn dus: Code:
1 2 3 1 4 Maar zoniet, dan hier de uitgebreide uitleg.. Matrices vermenigvuldigen gaat met rijen en kolommen. Van de eerste matrix neem je de rijen en van de tweede de kolommen bij het vermenigvuldigen. Uiteindelijk krijg je weer een matrix. Op plaats i, j (rij i, kolom j) staat zoals al eerder gezegd het inproduct van rij i en kolom j. Neem hier voor i en j even resp. 2 en 1. Dan krijg je dus het inproduct van (0, 3, 1) met (1, 2, 3) Het eerste element van (0, 3, 1) vermenigvuldig je met het eerste van (1, 2, 3). Daar tel je het product van de twee tweede elementen bij op en daar tel je het product van de twee derde elementen bij op. Dus je krijgt op plaats 2, 1 in de uiteindelijke matrix: 0*1+3*2+1*3 = 9 De uiteindelijke matrix ziet er dus al als volgt uit: Code:
x x 2*4 + 5*6 + 1*3 = 41 De rest moet je zelf wel kunnen.. de uitkomst staat in de spoiler..
Spoiler
|
Citaat:
|
Citaat:
wij hebben nog niet meer inproducten gehad, dus vandaar werd dat even gegeneraliseerd door mij :p |
Leuk! Dit helpt me bij het snappen van de matrixmechanica van Heisenberg wat ik weer kan gebruiken in de quantummechanica.
Hoef ik me leraren niet met allerlei vragen lastig te gaan vallen... Dank! |
Citaat:
|
Misschien kun je de volgende notatie gebruiken als je er even niet meer uitkomt of je wilt het inzichtelijk maken
Code:
Code:
dan komt 4 dus op de plek waar de twee elaar kruisen Offtopic: mijn god, volgens mij si dit totaal niet duidelijk. |
@Tampert
ik begrijp wel wat je bedoelt. Iemand heeft me dit eerder proberen uit te leggen, toen snapte ik het niet, maar nu wel ik ben echter ook bang dat voor iemand die deze methode nooit eerder gezien heeft het erg onduidelijk is. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49. |