![]() |
radioactiviteit
Ik snap de volgende vraag ff niet:
Waarom kan je niet van radioactief afval afkomen door het te verbranden? En nog twee: heeft ut zin om een ruimte met rontgenapparaat te ventileren i.v.m achtergebleven straling en heeft ut zin om kruipruimte te ventileren ivm radon? |
dit is puur logica van mijn kant, geen zekerheid
1) straling brand niet 2) rontgendeeltjes knallen andere (radio actieve) deeltjes weg, dus erdoor heen blazen, blaast de straling mee. 3) uh.... |
Citaat:
Ventileren van een ruimte waar zich een röntgenapparaat bevindt is niet nodig, aangezien een röntgenapparaat over het algemeen voldoende is afgeschermd om wqeglekken van straling te voorkomen. Ventileren van een kruipruimte om zo eventueel radon te verwijderen is alleen zinvol als je met een afzuigsysteem te maken hebt in plaats van een luchtcirculatiesysteem. In het laatste geval zou het aanwezige radon alsnog verspreid en dus ook ingeademd kunnen worden. |
shit helemaal fout :P
|
|
Waarom doe je altijd of ik de vragen stel? Dit is al de 2de keer van de 3 keer dat wij in hetzelfde topic reageren :P
|
Citaat:
Wat doet radon in een kruipruimte...? Verder vraag ik me überhaupt af in hoeverre radioactieve stoffen bij redelijk lage temperaturen branden. Volgens mij is dat ook een deelantwoord op je vraag. De meeste stoffen die men radioactief noemt (alle stoffen zijn in zekere mate radioactief) reageren volgens mij niet in een verbrandingsreactie met zuurstof. |
Citaat:
|
Een rontgenapparaat zendt rontgenstraling uit, oftewel een vorm van licht.
Het heeft weinig nut om licht proberen weg te ventileren. |
Hallo F..t,
Het was een reactie op... 3) uh.... Misschien wilde je meer weten. Sorry... ik zal het niet meer doen... |
Citaat:
Anders is het opzich ook wel handig om het WEl te ventileren. Want Radon veroorzaakt longkanker etc. |
Citaat:
|
Op je eerste vraag is volgens mij wel een makkelijk antwoord te geven. Radioactieve deeltjes zijn namelijk erg zware deeltjes en die reageren niet zomaar met zuurstof (verbranding) en al zouden ze het doen dan zou dat nog niet zomaar betekenen dat je de straling kwijt bent. De reactie wordt alleen maar versnelt, dus krijg je evenveel straling in een kortere tijd. Geen goed idee lijkt me.
|
Citaat:
Verder kunnen zware kernen wel oxideren, zoals roest, uraniumoxide, plutoniumoxide, ... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01. |