Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [Linux] Hoe start ik amsn? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=734034)

Boozle 28-01-2004 17:48

[Hoe start ik amsn in linux]

Ik heb een probleem. Ik heb amsn gedownload en uitgepakt maar als ik ./amsn doe dan gebeurt er niets. Wie kan me helpen.

Koen 28-01-2004 17:55

Heb je een tarball, een RPM, een deb package? Alleen uitpakken doet vaak weinig, afhankelijk van 't type install dat je hebt. ;) Vertel eerst eens wat je précies gedaan hebt, misschien dat dan iemand je kan helpen.

Boozle 28-01-2004 18:32

Nou ik heb dus Red Hat 9.0 gedownload. Ik heb amsn-x_xx.tar.gz die x_xx is het nummer van de versie van amsn. Ik heb het volgende commando getypt in het console om het uit te pakken: gzip -d amsn-x_xx.tar.gz.
En er staat om amsn te draaien gebruik het volgende commando. cd msn
./amsn, maar als ik dat typ kan ie geen directery van amsn vinden. Ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben. :rolleyes:

grensgeval 28-01-2004 18:38

Citaat:

Boozle schreef op 28-01-2004 @ 18:48:
Ik heb een probleem. Ik heb amsn gedownload en uitgepakt maar als ik ./amsn doe dan gebeurt er niets. Wie kan me helpen.
via console openen :)

Boozle 28-01-2004 18:39

Sorry.

Martin 28-01-2004 18:46

Citaat:

Boozle schreef op 28-01-2004 @ 19:39:
Noob. Dat snap ik zelf ook wel. Als je het niet weet kun je dan niets zeggen.
Tip: doe aardig tegen de mede-forummers, anders is de kans klein dat ze je willen helpen ;)

grensgeval 28-01-2004 18:47

Citaat:

Boozle schreef op 28-01-2004 @ 19:39:
Noob. Dat snap ik zelf ook wel. Als je het niet weet kun je dan niets zeggen.
uhm JIJ kunt het niet openen :rolleyes:

anders heb je de laatste stable of de nieuwste cvs?

Lethalis 28-01-2004 18:52

Ik vind het wel markant dat de topicstarter hier anderen n00b gaat noemen, terwijl hij niet eens weet wat een .tar.gz bestand nou precies is.

Probeer eens tar xvfz amsn-x_xx.tar.gz om het uit te pakken.

grensgeval 28-01-2004 18:53

Citaat:

******** schreef op 28-01-2004 @ 19:52:
Ik vind het wel markant dat de topicstarter hier anderen n00b gaat noemen, terwijl hij niet eens weet wat een .tar.gz bestand nou precies is.

Probeer eens tar xvfz amsn-x_xx.tar.gz om het uit te pakken.

Hij heeft het al uitgepakt :)
Citaat:

Ik heb amsn gedownload en uitgepakt

Lethalis 28-01-2004 18:57

Citaat:

kkkevin schreef op 28-01-2004 @ 19:53:
Hij heeft het al uitgepakt :)
Hij voerde gzip -d uit..

Technisch gezien wel uitgepakt, maar het is nog steeds een archief :p

Koen 28-01-2004 19:06

Ik ken amsn niet, maar ik vermoed dat ie 'm ook nog moet compilen en make'n?

grensgeval 28-01-2004 19:16

Citaat:

Koen schreef op 28-01-2004 @ 20:06:
k heb het een keer gebruikt, (goed prog overigens)

maar toen kon ik het niet rechtstreeks uitvoeren, enkel via konsole, of met een shortcut

grensgeval 28-01-2004 19:17

Citaat:

******** schreef op 28-01-2004 @ 19:57:
Hij voerde gzip -d uit..

Technisch gezien wel uitgepakt, maar het is nog steeds een archief :p

als je het zó bekijkt :P, neej okeej daar had k overheen gelezen, ik zag enkel dat ie het uitgepakt had

Boozle 28-01-2004 20:28

Ja jongens sorry. Ik ben hier de noob :cool: Maar ik vat er helemaal niets van. Ik heb beide regels al geprobeerd. Moet ik niet iets updaten ofzo?

Koen 28-01-2004 20:34

Ik snap niet waarom je niet een RPM download van amsn? Dat is veel en veel makkelijker. amsn_blaat.rpm downloaden, in de console 'rpm -Ivh amsn_blaat.rpm' typen, de zaak wordt geinstalleerd en met 'amsn' kan je 'm starten. Dat werkt waarschijnlijk simpeler. Tot die tijd zou ik eerst eens gaan kijken of je een tutorial kan vinden over hoe je linux programmatuur installeert. :)

dystopia 29-01-2004 05:38

unpacken
tar -zxf file.tar.gz
cd nieuwe dir
./amsn

krijg je een error
heb je TCL of Wish niet geinstalleerd.
de error gaat voor zich spreken
zie ook
less INSTALL
less README
cd docs; cat * | less
enz

Boozle 29-01-2004 07:53

Ik heb nu een boek gehaald uit de bieb. Linux in 24 uur. En ik heb ook wel een kleine handleiding van amsn. Maar die commando's werken helaas niet. :confused:

Boozle 29-01-2004 14:32

Hoe kom je erbij dat ik dit moet intypen: 'rpm -Ivh amsn_blaat.rpm'. Dat werkt niet als ik dat doe staat er unknown option. Hebben jullie wel gelezen dat ik RedHat 9.0 heb?? Kan iemand me wel vertellen hoe je het installeerd in de console. En er is geen map die docs heet in Linux. Ik begrijp er niets van :confused:

Screaming Slave 29-01-2004 15:47

boozle, typisch geval van 'gebruik gewoon windows, kerel'

zazzie 29-01-2004 20:30

letterlijk uit de faq van amsn.sf.net:

Citaat:

Q: How do I install and run amsn?
A: Just download the amsn-x_xx.tar.gz file. Untar it with the command:
gzip -d amsn-x_xx.tar.gz
tar xvf amsn-x_xx.tar
It will create a msn/ directory, and amsn is installed and ready to run.
To launch it, do:
cd msn
./amsn
or if this doesn't work, try
wish amsn
If wish command doesn't exist, then you don't have tcl/tk correctly installed.
If "wish amsn" works, but "./amsn" doesn't, edit 'amsn' file and set the
correct path to 'wish' in the first line. By default it's set to:
/usr/bin/wish
als je wish (tcl/tk) niet geinstalleerd hebt, met de package manager van red-hat ff instaleren.

Tuinkabouter !! 30-01-2004 16:12

Citaat:

Koen schreef op 28-01-2004 @ 20:06:
* heeft alles wat hieronder staat nog niet gelezen *

In debian is het alleen uitpakken, shortcut maken en gaan met die banaan, mits je gtk geinstalleerd hebt (dacht ik)

Boozle 31-01-2004 16:35

Zazzie, weet je ook niet wat lezen is. Ik had gezegd graag een andere handleiding dan die jij typt. Die werkt niet. En ik heb RedHAT 9.0 en geen Debian. Lezen blijft moeilijk of niet.

Nuryk 31-01-2004 17:20

Citaat:

Zazzie, weet je ook niet wat lezen is. Ik had gezegd graag een andere handleiding dan die jij typt. Die werkt niet. En ik heb RedHAT 9.0 en geen Debian. Lezen blijft moeilijk of niet.
Hulp krijgen is nog altijd uit vrije wil hoor, niemand hier is je wat verschuldigt. Sheesh.

Als je voortaan software downloadt, pak dan geen source tarballs meer, maar leer eerst met het package systeem wat je distributie gebruikt werken.

In dit geval bij Redhat, RPM. Download een RPM voor amsn die geschikt is voor RH 9.0, dan heb je gewoon een bestand wat al gecompiled is en je gelijk kan installeren mits de dependancies geregeld zijn, waar ik vanuit ga.

Als je even op een rpmfind of via google zoekt vind je er al makkelijk eentje :
http://dag.wieers.com/packages/amsn/
http://dag.wieers.com/packages/amsn/...0.dag.i386.rpm

Download dat bestand naar bijvoorbeeld je home directory.

Log dan in als root (met su in een terminal), en typ

rpm -i <package.rpm>

Als ik dan ook nog zelf even een tip mag geven, ik zou je sterk aanraden om bijvoorbeeld eens GAIM te proberen, daarmee kan je op zo'n beetje alle populaire protocollen, en het heeft een nette opgeruimde interface die wat meer met de rest van je Redhat systeem integreert.

Boozle 01-02-2004 16:20

Ik vind het maar raar. Nu komt er te staan: libtk 8.3 is needed.

Tuinkabouter !! 01-02-2004 16:53

Citaat:

meyer3 schreef op 30-01-2004 @ 17:12:
....mits je gtk geinstalleerd hebt (dacht ik)
Dus...eventjes bij de packages zoeken en libgtk installeren. Geldt zowel voor Debian als Rode Hoed :)

Enlightenment 01-02-2004 17:12

Je doet normaal tegen de mensen die je proberen te helpen of het topic gaat dicht, begrepen?

Nuryk 01-02-2004 18:10

Ik sluit me aan bij Screaming Slave, ik zou Windows gebruiken als ik jou was (y)

Anders, ga naar sites zoals http://www.linuxquestions.org/ en leer een beetje omgaan met je systeem en probeer te begrijpen hoe het werkt.... dat heb je overigens heel snel nadat je hem een paar keer compleet stuk hebt gemaakt.

Maarre... ik zou toch zweren dat RH9 een eigen grafische package manager had die automatisch dependancies en andere problemen oploste, ala synaptic ?

Zoek eens in je menu bij system administration of package management naar een programma wat zoiets kan doen, ik kan me bijna niet voor stellen dat dat er niet op staat.

Boozle 01-02-2004 19:17

Ik ken windows al. En ik dacht laat ik es met Linux beginnen. :)

Tuinkabouter !! 01-02-2004 20:05

Citaat:

Nuryk schreef op 01-02-2004 @ 19:10:

Maarre... ik zou toch zweren dat RH9 een eigen grafische package manager had die automatisch dependancies en andere problemen oploste, ala synaptic ?

Als je packets van je distro gebruikt wel, als je source van de site van amsn plukt niet :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.