![]() |
wat is 3e declinatie?
de urbs-groep ofzo?
|
De groep waar pater, mater en nomen volgens worden verbogen geloof ik. :)
|
urbs groep geloof ik dus en daarmee worden mater enzo verbogen jah.
|
Je zou het ook in je boek kunnen opzoeken. :)
|
Citaat:
|
declinatie... als ik het goed begrijp bedoelen jullie de verbuiging?
pater en mater zijn bij mij terug te vinden onder de 2e klasse. Maar wel onder de derde verbuiging en dat is bij mij dux. |
Citaat:
|
Dat weet ik dus niet meer van buiten, zoek ik strax even op thuis (ik gebruik elementa, bij mij zullen het andere woorden zijn misschien, Ned-België verschilt nogal eens).
|
Citaat:
|
Eerste declinatie zijn de vrouwelijke woorden met nom ev op -a, bijvoorbeeld serva. De vervoeging is
Code:
ev mv De vervoeging van de -us-woorden is Code:
ev mv Code:
ev mv De vervoeging van de mannelijke/vrouwelijke woorden is Code:
ev mv Code:
ev mv |
Citaat:
|
Citaat:
http://www.let.uu.nl/hist/goac/coola...tasgrammatica/ Hier kan je overigens de 4e en 5e declinatie (en nog vele andere dingen) vinden. |
Dan ff mijn aanvulling:
de 1e en 2e verbuiging vallen in de 1e klasse. Dat is avus, donum en rosa. De 2e klasse is dan de 3e verbuiging: dux, corpus. 3e klasse is 4e en 5e verbuiging nl. fructus en dies. |
Achtung! In de derde declinatie (consonantstammen en i-stammen) schuilen drie moeilijkheden. Het betreft hier de ablativus singularis, de genitivus pluralis en de accusativus pluralis.
De ablativus singularis van deze groep gaat meestal uit op -e. Er zijn echter een (beperkt) aantal substantiva die een abl. sing. op -i hebben. Het gaat hier om o.a. mare, altare, milia (met een acc. sing./pl. gelijk aan de nom. sing./pl. --> onzijdige woorden!) en om o.a. turris, sitis, puppis (met een acc. sing. op -im). De genitivus pluralis gaat vaak uit op -um (consulum, nominum), maar in een aantal gevallen op -ium. Daarvoor zijn vaste regels. (1) Als een substantivum in de gen. singularis twee of meer consonanten voor de uitgang -is heeft. Voorbeeld: urbs, urbis --> urbium. (2) Als een subst. in de gen. sing. evenveel lettergrepen heeft als de nom. sing. (eindigend op -is of -es). We noemen deze subst. parisyllaba. Voorbeeld: orbis, orbis --> orbium. (3) Ook de substantiva die een abl. sing. hebben op -i krijgen een gen. pl. op -ium. De accusativus pluralis gaat vaak uit op -es. Substantiva die een gen. pl. hebben op -ium hebben echter vaak een acc. pl. op -is. Voorbeeld: navis, navis --> navium --> navis i.p.v. naves. Deze e/i-wissel is echter niet verplicht! |
Citaat:
snappie? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26. |