![]() |
afleiden met Quotientfunctie
Ik heb hier de formule
[code] G(x) = sin(x2)/cos(x2) Deze moet ik afleiden met de quotientfunctie. dus (p'*q-q'*p) / q2 p=sin(x2) p' = hoe bereken ik de afgeleide van sin(x2)? q= cos(x2) q' = hoe bereken ik van cos(x2) de afgeleide? En hoe doe ik het dan verder? |
ik geloof dat de afgeleide van
[sin(x^2)]'=2*x*cos(x^2) [cos(x^2)]'=-2*x*sin(x^2) (kettingregel) Dus (2*x*cos(x^2)*cos(x^2)-sin(x^2)*-2*x*sin(x^2))/(cos(x^2))^2 = 2x(cos(x^2)^2+sin(x^2)^2)/cos(x^2)^2 =2x/cos(x^2)^2, want (cos(a)^2+sin(a)^2)=1 dit moet dan naar mijn mening de afgeleide zijn |
okee, we krijgen het volgende:
Q ' = p' q - p q' / q^2 p = sin (x^2) dus als we daar even sin y van maken: --> p' = cos y Maar we hebben geen sin y maar sin (x^2) dus moeten we y nog differentieren vanwege de kettingregel: --> p' = cos (x^2) maal 2x = 2x cos( x^2 ) q = cos (x^2) dus daar maken we ook even cos y van: --> q' = -sin y maar we hadden geen cos y maar cos (x^2) dus krijgen we de kettingregel: --> q' = - sin (x^2) maal 2x = -2x sin (x^2) deze twee moet je invullen in de quotientregel en verder uitwerken. |
wat makkleijker is maar niet mag hier is:
sin (x^2) / cos (x^2) = tan (x^2) --> afgeleide wordt dan: 1/ ( cos (x^2))^2 x 2x = 2x / ( cos (x^2 )^2 ben je er ook ;) |
offtopic: ben je echt 15 jaar? en zit je echt in vwo 6?
zoja :eek: |
Citaat:
alleen aan die 15 jaar twijfel ik nog wel een beetje, want over het algemeen ben je dan 17/18 jaar :D |
Een paar klassen overgeslagen ofzo? Zal wel lekker voor je sociale leven zijn trouwens.
|
ik heb op de basischool groep 3+ 4 in 1 jaar gedaan en groep 7+8 in een jaar gedaan ;)
|
Citaat:
alleen lijkt het me niet leuk in klassen te zitten waar de rest zo'n 2 jaar ouder is... |
ach is wel grappig als ik als iemand van 15 (bijna 16 trouwens) iemand van 18 iets van wis- natuur- of scheikunde zit uit te leggen :p
|
Citaat:
hmm vreemd.. |
hahahahaha, misschien last van Alzheimer die mensen ;)
|
Citaat:
als ze beta zijn tenminste, want anders hebben ze het nooit gesnapt :p |
Citaat:
|
Citaat:
maar met een halve minuut googlen heb ik gezien dat de ziekte van alzheimer de belangrijkste oorzaak van dementie is. niet echt zinvol om op te zoeken ofzo :o |
tssk, straks wordt het hier nog gezellig mad:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:04. |