![]() |
Is het woord 'ok' ergens een afkorting van?
Klinkt misschien een beetje Jessica Simpson hoor, maar ik vroeg het me ineens af. Iemand enig idee?
|
Geen idee....
|
ok is geen woord
|
okey... :rolleyes:
|
ookee
|
Citaat:
"Ok," zei Piet. Hmm... Lukt aardig voor iets wat geen woord is. |
okidoki :D
|
Ja, volgens mij wel. Maar ik weet niet waarvan.
|
Geen idee, eigenlijk. :)
|
okiedokie :D
|
Het Nederlandse 'okay' komt waarschijnlijk van het Engelse 'O.K.' (of is dat Amerikaans?). Ik weet niet waar 'O.K.' voor staat, helaas. Wellicht is er hier iemand die het wél weet.
|
Ja, maar ik weet niet meer waarvan.
Oh wacht eens. Was het geen fonetische afkorting van 'all correct'? |
Citaat:
|
Citaat:
ooit het verschil geleerd tussen een woord en een afkorting? |
ok is wel afkorting voor het woord okay
|
Citaat:
|
ja, zeker ergens een afkorting van, en niet van okey :rolleyes:
volgens mij was er een kerel met de initialen O.K. die dingen checkte, als alles klopte zette hij zijn initialen erop. zoiets.. |
Citaat:
:D |
er was een nederlandse man, die zette de afkorting van zijn plaatsnaam (oost kappelle ofzo, doet er niet toe) op een 'contract' als hij ergens accoord mee ging, en nu wordt het over de hele wereld gebruikt als ergens akkoord mee gaan.
edit: hier heb ik er een stukje tekst over gevonden De oorsprong van het woord okay is de afkorting O.K., die in 1840 door aanhangers van de Amerikaanse president Martin Van Buren werd geďntroduceerd bij de oprichting van The Democratic O.K. Club. O.K. staat voor Old Kinderhook, het in de zeventiende eeuw door Nederlanders gestichte geboortedorp van Martin Van Buren (in de staat New York), die zelf van Nederlandse afkomst was. De afkorting werd later geďnterpreteerd als Oll Korrect = all correct ('alles in orde'). |
Citaat:
Het zou heel goed kunnen, ik kan het helaas nergens opzoeken nu. :) :p |
Ohw Kaye
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
:p |
OK => Operatiekamer? :P
|
Het is inderdaad ook een afkorting van operatie kamer maar die OK bedoel je vast niet.
Ok is een afkorting van okay volgensmij. |
wat fijn dat iedereen alle posts hierboven leest.... :nono:
weet niet of dat van sexylexy klopt, maar dan is het antwoord toch al gegeven? en nee, het komt in ieder geval niet van okay, dat is van o.k. afgeleid.... (n) :s |
Citaat:
B: "Oh, gaat wel operatiekamer". :D:D |
operatiekamer indd
|
Ok, weer wat geleerd. :)
|
wat een kuttopic:p
|
Citaat:
|
Citaat:
Duyvis ofzow |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Okeliedokelie
http://www.rob-clarkson.com/duff-bre...landers/03.jpg |
Citaat:
|
Citaat:
en dan kan iedereen het wel zeggen, maar dat maakt het nog geen Nederlands woord. Verloedering van de Nederlandse taal |
Natuurlijk is het niet meer te achterhalen waar 'ok' (het Groene Boekje schrijft overigens 'okay' voor) precies vandaan komt. Dat het Amerikaans is, moge duidelijk zijn.
En natuurlijk is 'ok', 'okay' of 'okee' een woord. |
ok gewoon afkorting van okay? Weet niet waar het vandaan komt eigenlijk
|
ff bijdehand doen:
o.k.1 (de ~) 1 operatiekamer |
ok - out knock :confused:
|
Citaat:
|
geen idee, heb nooit de behoefte gevoeld me daar in te verdiepen :)
|
Nee
|
Citaat:
A.C. betekent 'All Clear', een goedkeuring of uiting van toestemming die amerikaanse bevelhebbers ooit gebruikten (vermoedelijk in de 'oorlog' tegen de 'indianen', maar het exacte tijdstip weet ik niet meer zeker) . Als je dit met een typisch amerikaans accent uitspreekt, krijg je Oowl Kleer (dat is fonetisch). ALs je dit afkort, krijg je O.K., wat dan weer verworden is tot dingen als OK, Oké, en Okidoki. O.K. kan ook een afkorting zijn van OperatieKamer, overigens. |
Citaat:
Citaat:
De versie die ik heb opgevangen was dat rond het fin de siécle het in de VS in de mode was om alles af te korten. Op een gegeven moment werd dat door de Amerikaanse journalisten in het belachelijke getrokken. In plaats van bijvoorbeeld A.C. ontstond O.K. (Oll Korrekt) in plaats van All Correct. Zo zou dan ok en oké en okay zijn ontstaan |
Citaat:
die twee andere dingen op pagina 1 kloppen niet. (verzonnen oid, hoe sad :p) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17. |