![]() |
M&O - intrinsieke waarde
Hoe kun je precies de intrinsieke waarde berekenen?
Bijvoorbeeld in het volgende geval: - Een NV heeft een geplaatst en volgestort aandelenvermogen van 15000000 - Aandelen zijn 100 nominaal - Op de beurs noteren de aandelen 130 per stuk Hoe bereken ik dan de intrinsieke waarde van de onderneming? |
15000000*130?
|
Volgens mij is de intrinsieke waarde het eigenvermogen van de onderneming. Dus gewoon 15000000.
Maar ik kan het fout hebben.....(lijkt me niet) |
Citaat:
Correct |
Klopt als een bus!!
Maar je hebt natuurlijk ook nog de intrinsieke waarde van een aandeel, dit is: Intrinsieke waarde bedrijf/geplaatst aandelenkapitaal = intrinsieke waarde aandelen :P Greetz Patrick |
In dit simpele voorbeeld wel. De intrisieke waarde van een onderneming is heel simpel te berekenen: bezittingen min schulden, grof gezegd. De problemen rijzen eerder bij de vraag welke balansposten hoe gekwalificeerd moeten worden, dan bij de berekening zelf.
In dit geval is de waarde van een aandeel 100. Er is 15 miljoen geplaatst aandelenkapitaal. Er staan dus 150.000 aandelen uit. De intrinsieke waarde is hier gelijk aan de nominale waarde: 100. Voor de berekening van de intrinsieke waarde per aandeel is de beurswaarde trouwens niet van belang. Die geeft alleen een indicatie voor het bepalen van de koers waartegen een nieuwe emissie zal slagen. Als de aandelen op de beurs 130 euro doen, terwijl de nominale waarde 100 euro is, dan kunnen de aandelen tegen 130 worden uitgegeven en geplaatst en zal 30 per aandeel in de agioreserve vloeien |
Heb vrijdag de uitwerkingen gekregen, en hier staat het volgende op:
15 miljoen / 100 * 130 = 19500000 Klopt dat dan wel? |
Citaat:
Zeg maar tegen die docent van je dat hij/zij uit zijn nek kletst.... Intrinsieke waarde van een onderneming is het verschil tussen bezittingen en schulden dus gelijk aan het eigenvermogen. Het eigen vermogen is het geplaatste aandelenkapitaal + reserves... Deze oplossing zou wel correct zijn als bij de beursgang van een onderneming de aandelen voor 130 Euro p/s worden verkocht. Dan is er namelijk een geplaatst aandelenkapitaal van 15 miljoen en een agioreserve van 4,5 miljoen.... |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06. |