Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Orientatiejaar ? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=740073)

Dukko 04-02-2004 13:12

Orientatiejaar ?

Ik wil graag wat informatie hierover.

het gaat om een "chatvriendin" ze weet dus absoluut niet wat ze straks wil doen. en over een half jaartje (als alles goed gaat) heeft ze een Havo diploma.

Orientatiejaar.
ik weet dat ze bestaan...
maar waar?
en hoe zit dat?
wat doe je dan?

kan iemand met antwoorden komen ?

Shadina 04-02-2004 13:28

Ja dat zou ik ook graag willen weten. En dan geen particuliere scholen..

Krummeltje 04-02-2004 13:41

volgens mij bestaat dat alleen maar op particuliere scholen. Ten eerste is het duur, en ten tweede krijg je geen studiefinanciering.

Dan kun je beter een brede studie gaan doen, want wat je in zo'n orientatiejaar doet kun je m.i. zelf ook wel.

Dukko 04-02-2004 16:16

brede studie.... iemand daar dan info over ?

engeltje 04-02-2004 16:58

ja, de meeste zijn particulier (die van mij ook) maar volgens mij heeft de hogeschool van amsterdam samen met de universiteit daar een orientatiejaar, en ook in Enschede zit er volgens mij eentje.
Hoe duur dat is weet ik niet. Particulier idd wel, maar bij die van mij (vrije Hogeschool) kun je een soort korting krijgen. Dan betaalt een vereniging een deel voor je. Maar hoe dat verder zit weet ik niet, wel dat er veel gebruik van wordt gemaakt.

Milk 04-02-2004 21:37

Oriëntatiejaar UvA/HvA is niks. Het is geldklopperij en aan het einde ben je nog niet veel verder.

Multilot 04-02-2004 21:38

saxion heeft in deventer zo'n 'cursus' want het is geen studie. Het duurt ook maar een paar maanden van het jaar, de eerste of de tweede helft van het jaar. Je krijgt geen stufi omdat het dus geen studie is.
Ik wilde het eerst zelf ook doen, maar ben gezakt en daarna wist ik het wel:)

O wat ben ik toch behulpzaam vandaag:)

Krummeltje 04-02-2004 21:53

een 'brede' studie

rechten. doet iedereen die niet weet wat ze willen.
taal en cultuurstudies. kun je alles kiezen uit de faculteit letteren --> http://www.uu.nl (als je dat interesseert dan)

helaas ken ik er geen op havo niveau :) sorry.

Rabbi Daniel 04-02-2004 21:55

Citaat:

Krummeltje schreef op 04-02-2004 @ 22:53:
helaas ken ik er geen op havo niveau :) sorry.
HBO, bedoel je.

SPH, natuurlijk.

niesssah 04-02-2004 22:02

Ik volg het orientatiejaar aan de HVA (Amsterdam dus) En wat je daar doet is in een groep met andere orientatiejaar studenten praten en uitzoeken wat jou interesses en capaciteiten zijn... Daarnaast doe je nog een "spiegeltest" waaruit komt wat het beste bij je past... En kan je in dat hele jaar 4 verschillende opleidingen naar eigen keuze volgen... Elke opleiding volg je precies een kwartaal... Daarnaast bieden ze ook nog een aantal cursussen aan die je kunt volgen zoals wegdesign en beeldende vorming bijv. En je hebt een coach die samen met jou gaat zoeken naar de opleiding die bij je past... mocht je nog meer willen weten meot je het maar even vragen ;)

alluman 04-02-2004 23:06

volgens mij doen de meeste mensen op WO en HBO een orientatiejaar, omdat vrijwel niemand gericht kiest. De meeste mensen kiezen gewoon iets, waarvan zij denken dat ze het een aantal jaar kunnen volhouden (uitzonderingen daargelaten). Laten we dit dan een orientatiejaar noemen. Daarom switchen zoveel mensen tijdens hun studie - pas als je studeert leer je welke studies je interesseren.
Advies: gewoon iets kiezen wat je leuk lijkt en zie daarna gewoon verder.

Dukko 05-02-2004 07:48

Citaat:

Multilot schreef op 04-02-2004 @ 22:38:

O wat ben ik toch behulpzaam vandaag:)

en wat ben ik daar blij mee vandaag. :D

in ieder geval bedankt iedereen. :D (y)

the tourist 05-02-2004 09:59

Op de UvA heb je béta-gamma. Dat is voor mensen met een N-profiel die nog niet goed weten wat ze willen. Je krijgt dus béta en gammavakken en verder kan je zelf wat vakken kiezen. http://www.studeren.uva.nl/opleiding...75D45EAB2BAF98

In Utrecht heb je liberal arts & sciences. Ook zoiets. http://www.studiekiezers.uu.nl/index...2E6A/index.cfm

Krummeltje 05-02-2004 13:02

Citaat:

Fleet Admiral schreef op 04-02-2004 @ 22:55:
HBO, bedoel je.

ik wilde schrijven 'na de havo'. of: 'wat je met havo kan doen."

maar je hebt gelijk :)

Multilot 05-02-2004 15:22

Citaat:

Fleet Admiral schreef op 04-02-2004 @ 22:55:
HBO, bedoel je.

SPH, natuurlijk.

MER en PTP ook.
De zogenaamde parkeerstudies

thunder110 05-02-2004 16:15

Citaat:

Milk schreef op 04-02-2004 @ 22:37:
Oriëntatiejaar UvA/HvA is niks. Het is geldklopperij en aan het einde ben je nog niet veel verder.
Dat was ik eerst van plan te gaan volgen, maar aangezien ik van de UU kwam en niet van de UvA moest ik het dubbele betalen (meer dan €1000,-!).

Milk 05-02-2004 18:40

Citaat:

thunder110 schreef op 05-02-2004 @ 17:15:
Dat was ik eerst van plan te gaan volgen, maar aangezien ik van de UU kwam en niet van de UvA moest ik het dubbele betalen (meer dan €1000,-!).
Huh, wat bedoel je? Je hoeft niet van een universiteit te komen om het oriëntatiejaar te doen hoor... :confused: Explain please :)

Maar goed, ik zie iemand hierboven ergens staan die het blijkbaar wel vindt werken, ik zal het altijd mensen blijven afraden. Tis te duur voor het weinige kwaliteit dat de 'opleiding' (yeah right) biedt, die gare testen kan je zelf ook wel ergens doen neem ik aan.

El Kim 05-02-2004 21:34

Citaat:

Multilot schreef op 05-02-2004 @ 16:22:
MER en PTP ook.
De zogenaamde parkeerstudies

Jullie vergeten Communicatie :D:D

Dukko 06-02-2004 06:40

ze heeft toch maar besloten om een gewone opleiding te gaan zoeken.
naar aanleiding van dit topic

thunder110 06-02-2004 08:03

Citaat:

Milk schreef op 05-02-2004 @ 19:40:
Huh, wat bedoel je? Je hoeft niet van een universiteit te komen om het oriëntatiejaar te doen hoor... :confused: Explain please :)

Maar goed, ik zie iemand hierboven ergens staan die het blijkbaar wel vindt werken, ik zal het altijd mensen blijven afraden. Tis te duur voor het weinige kwaliteit dat de 'opleiding' (yeah right) biedt, die gare testen kan je zelf ook wel ergens doen neem ik aan.

Nou ja, als je van de UvA of HvA zou komen zou het je de helft schelen.
Ik neem trouwens aan dat ze bij het orientatiejaar alleen naar opleidingen van de UvA/ HvA kijken? Dat aanbod is toch ook veel te klein.

Milk 06-02-2004 12:36

Citaat:

thunder110 schreef op 06-02-2004 @ 09:03:
Ik neem trouwens aan dat ze bij het orientatiejaar alleen naar opleidingen van de UvA/ HvA kijken? Dat aanbod is toch ook veel te klein.

Ah, ik snap em, je bedoelt als je vóór Februari gestopt bent.. mwjah, das wel erg flauw understatement... en dat aanbod is trouwens niet veel te klein hoor, je kan onmogelijk alles in 1 jaar bekijken ;)
Maar toch raad ik het dus af. Misschien hebben ze het nog wel aangepast, maar op de een of andere manier lijkt het me sterk. En ook het feit dat je geen studiefinanciering en OV hebt kan de kosten aardig doen oplopen. (n)

vixen 06-02-2004 14:22

Ik heb een orientatiecursus gedaan aan de saxion hogeschool in Deventer. Ik denk dat je daar hetzelfde doet als bij zo'n jaar, alleen dan wat beknopter. Het beviel mij heel erg goed en ik heb nu ook n leuke studie gevonden.

thunder110 06-02-2004 20:59

Citaat:

Milk schreef op 06-02-2004 @ 13:36:
Ah, ik snap em, je bedoelt als je vóór Februari gestopt bent.. mwjah, das wel erg flauw understatement... en dat aanbod is trouwens niet veel te klein hoor, je kan onmogelijk alles in 1 jaar bekijken ;)
Maar toch raad ik het dus af. Misschien hebben ze het nog wel aangepast, maar op de een of andere manier lijkt het me sterk. En ook het feit dat je geen studiefinanciering en OV hebt kan de kosten aardig doen oplopen. (n)

Nou, dat bedoelde ik eigenlijk niet, :o .
Voor studenten die niet afkomstig zijn van de UvA of HvA kost het zo'n €1000,-, studenten die daar wel afkomstig van zijn hoeven maar €450,- te betalen. Ik stopte met een studie aan de UU, en een advies van duizend euro vond ik iets te duur.
Je kan inderdaad niet alles in een jaar bekijken, maar de VU (bijvoorbeeld) biedt andere studie's (en dezelfde studie's met meer afstudeerrichtingen) aan dan de UvA. Idem voor de HvA en InHolland.

Shadina 06-02-2004 21:43

Ow ja.. je kunt trouwens ook naar de Vrije Hogeschool. Haha. :D
(das zo'n domme school gewoon.. en nog superduur ook)

morgana le fay 07-02-2004 09:55

vrije hogeschool, is hartstikke leuk dus... www.vrijehogeschool.nl
er zijn een hele hoop open dagen dus kom gewoon een keertje daar naartoe

engeltje 07-02-2004 17:22

en de Vrije Hogeschool is dus echt géén domme school he. :mad: daar is het veel te leuk en gezellig en leerzaam voor. al moet het natuurlijk wel bij je passen. ik bedenk me trouwens net dat we ook orientatietrimesters hebben, en die zijn natuurlijk goedkoper dan het jaar :)

niesssah 07-02-2004 21:33

Citaat:

thunder110 schreef op 06-02-2004 @ 09:03:

Nope, ze kijken naar ALLE opleidingen... een meisje bij mij uit de klas wou vrijetijdkunde ofzo gaan doen... maar dat hebben ze neit bij HVA/UVA dus zijn ze voor haar gaan regelen dat ze bij Hoge school IN HOLLAND kan meelopen...

El Kim 07-02-2004 21:37

Citaat:

niesssah schreef op 07-02-2004 @ 22:33:
Nope, ze kijken naar ALLE opleidingen... een meisje bij mij uit de klas wou vrijetijdkunde ofzo gaan doen... maar dat hebben ze neit bij HVA/UVA dus zijn ze voor haar gaan regelen dat ze bij Hoge school IN HOLLAND kan meelopen...
Alsof je op INHOLLAND veel leert :D:D

Milk 08-02-2004 19:00

Citaat:

thunder110 schreef op 06-02-2004 @ 21:59:
Nou, dat bedoelde ik eigenlijk niet, :o .
Voor studenten die niet afkomstig zijn van de UvA of HvA kost het zo'n €1000,-, studenten die daar wel afkomstig van zijn hoeven maar €450,- te betalen. Ik stopte met een studie aan de UU, en een advies van duizend euro vond ik iets te duur.
Je kan inderdaad niet alles in een jaar bekijken, maar de VU (bijvoorbeeld) biedt andere studie's (en dezelfde studie's met meer afstudeerrichtingen) aan dan de UvA. Idem voor de HvA en InHolland.

Je bedoelt toch als je met je studie voor februari stopt en dan het Oriëntatiejaar gaat doen omdat je niet weet wat je anders moet doen en om advies te krijgen..??

Oh en je kan idd wel op andere scholen kijken, maar de hoofdmoot is uitteraard UvA/HvA.
Maar again, OJ (n)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.