![]() |
[TFT] "Response Time Tr 15ms/Tf 25ms"
Wat is het verschil tussen Tr en Tf? En hoeveel moet deze zijn om redelijk goed te kunnen gamen?
|
Tr staat (AFAIK) voor Time Rise, dus de tijd die een 'lampje' nodig heeft om aan te gaan.
Tf staat voor Time Fall, dus de tijd die nodig is om weer uit te gaan. Opgeteld komt de response time dus op 40 ms, wat behoorlijk hoog is. Veel te hoog om te gamen iig. Zoek liever een scherm van goede kwaliteit met 16 of 20 ms (of evt 25), dat gamet veel beter & prettiger. :) |
Dus Tr + Tf moet ongeveer 16 a 20 zijn.
Welke 15" hebben dat? |
gewoon even op een site kijken van een bedrijf die tft's verkopen daar staat het vaak bij.
bijv. mycom.nl en computerland.nl hebben het er bij staan. |
Citaat:
|
Citaat:
Is wel een beetje duur :| . Citaat:
|
ZIjn niet de merken, maar de types :)
En als er maar 1 bijstaat, tel er dan het dubbele bij op, de 2e word vaak niet voor niks weggelaten :) |
Citaat:
|
15 + 25 = 40ms responsetime, niet doen dus.
T is tijd en r = rise en f = fall zoals eerder gezegd. neem een scherm met échte 25ms. Van een goed merk (Belinea, LG, Samsung). |
Maar een echte 25 is oke genoeg voor spellen? (Natuurlijk is 16 beter, maar stoer je je aan een 25?)
|
Citaat:
|
Oke, dan weet ik genoeg. Mijn dank aan allen!
|
Ik heb trouwens nog 1 vraag. CTR(??) monitoren, die zijn zo goed als allemaal geschikt voor spellen?
|
Citaat:
Als je wilt gamen zou ik gaan voor 16ms tr+tf |
Citaat:
16ms is niet altijd beter. Er wordt veelal dithering gebruikt, hetgeen de beeldkwaliteit negatief beďnvloed. Ik raad om die reden 25ms aan. En vooral een goed merk (Samsung, Belinea, LG). |
Citaat:
Geschikt voor spellen wel, in de zin van responsetime. CRT heeft de volgende nadelen ten opzichte van TFT:
|
"Minder lange levensduur"
? Ik dacht dat TFT's altijd snel 'kapot' gingen omdat ze na een x aantal jaren vrijwal altijd dode pixels krijgen. Maar dat is niet? Want als je met een TFT twee keer zo lang doet, dan mag ie natuurlijk ook in verhouding meer kosten. |
Citaat:
Of je met een CRT twee keer zo lang doet als een TFT monitor, is wellicht te optimistisch. CRT kán heel lang mee gaan, als je een goed model hebt. Maar het kan ook net buiten de garantieperiode gedaan zijn, of vage kuurtjes die hij krijgt. Vooral als je je monitor wel eens meesjouwt denk ik dat dat de levensduur ernstig bekort. TFT kan daar veel beter tegen. Dode pixels zijn er bij mij nog nooit bijgekomen. Bijna altijd is dat gewoon vanaf het begin. Net als geheugen, dat gaat eigenlijk niet kapot, of het is stuk bij begin of het blijft gewoon werken. Tenzij je gekke dingen met spanning gaat doen. ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47. |