![]() |
Fiep Westendorp (87) overleden
AMSTERDAM - Illustratrice Fiep Westendorp is dinsdag op 87-jarige leeftijd in haar woonplaats Amsterdam overleden. De tekenares, die op 17 december in Zaltbommel was geboren, is na een kort ziekbed overleden aan een luchtweginfectie.
Met de silhouetfiguurtjes van Jip en Janneke, die vorig jaar vijftig jaar bestonden, begon de samenwerking met Annie M.G. Schmidt op de kinderpagina van Het Parool. De samenwerking met de schrijfster leidde later tot andere bekende figuurtjes uit het oeuvre van Schmidt en Westendorp, zoals Pluk van de Petteflet, Otje en Floddertje. De Jip en Janneke-figuurtjes zijn door verspreiding op allerlei Hema-artikelen niet meer weg te denken uit de Nederlandse samenleving. De Kunsthal in Rotterdam besteedde vorig jaar ruim aandacht aan het veelzijdige werk van Westendorp. De tentoonstelling trok tot begin januari dit jaar 65.000 bezoekers. Naar aanleiding van het overzicht publiceerde uitgeverij Querido de geīllustreerde biografie 'Getekend: Fiep Westendorp'. De AVRO zond onder dezelfde titel een documentaire over haar uit. Het intellectuele eigendom van Westendorp heeft zij ondergebracht in een stichting die haar naam draagt. De stichting ondersteunt projecten gericht op de taalontwikkeling van kinderen en veelbelovende illustratoren best bijzonder haar werken (jip en janneke) en zonde van haar dood.... |
Ach arme Fiep. :( Jip & Janneke maakten toch een belangrijk deel uit van menigeens' jeugd.
|
Zij mag van mij een standbeeld krijgen, wie heeft er nou geen jip en janneke gelezen, of pluk van de petteflet....
Die plaatjes erbij... hulde (y) Jammer, dat ze maar naar de eeuwige kunstenaars hemel mag gaan |
Citaat:
|
:(
|
heel jammer waren en zijn mooien tekeningen die ze maate
|
Jip en Janneke echt een jeugdsentiment inderdaad.
|
Ik zag het net op tv inderdaad.. Arme Fiep.. Ik heb Pluk van de Petteflet en Jip en Janneke heel veel gelezen vroeger, idd jeugdsentiment :)
|
Ze was oud, niets om je druk te maken. Toch verdient ze veel respect. Menig kinderoogje heeft zich tegoed kunnen doen aan haar illustraties. Ik kan me nog herinneren dat ik Fiep vroeger zo'n rare naam vond.
|
Citaat:
|
Nou, in ieder geval een mooi einde :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Vervelend...
|
echt jammer, heb van dr tekenkunsten genoten...
|
echt heel jammer.
maar dit is niet echt van discussie waarde volgens mij. |
Natuurlijk jammer, maar wat is de discussiewaarde?
|
niet discussiewaardig en niet zonde. 87 jaar is een respectabele leeftijd en als ze een mooi leven heeft gehad, dan is het niet zonde imo.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
jammer dit, nou ja misschien gaat ze door met annie mg schmit in het hienamaals :s
|
Ik vond het een goede tekenares! Ze heeft een respectabele leeftijd bereikt.
|
Citaat:
|
Vervelend voor de familie, maar ik kan er niet wakker van liggen. Ze had haar fraaie erfenis al tientallen jaren geleden klaar liggen en nu is ze op respectabele leeftijd overleden. Boeie.
|
Waarom is dit jammer,of zonde?
Wat hadden jullie in godsnaam nog van haar verwacht? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:04. |