Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   onvoltooid verleden tijd (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=741234)

coecie 05-02-2004 18:03

onvoltooid verleden tijd

pak mijn hand en leid
me door de warboel
ik ben het onderwerp
jij de persoonsvorm

wandelend door de zin
verander ik en
sta jij stil
eerst zelfstandig en meewerkend
dan een beetje bezittelijk
jij ontleedt mij tot het bot

laat me gaan en zie
wat de uitkomst is
ik het lijdens voorwerp
jij de persoonsvorm

jij bent onvoltooid verleden tijd

Flower_4_u 05-02-2004 18:11

origineel! goed gevonden, en mooi uitgewerkt, het past helemaal!

Genesis 06-02-2004 09:12

hm, ik vind het idee er achter niet zo geweldig moet ik zeggen. Het haalt wat mij betreft de kracht van de titel en dus ook de afsluiting er uit. Wel aardig uitgewerkt, trouwens.

Dat 'onvoltooid verleden tijd' heb je dat zelf bedacht?

Genesis

coecie 06-02-2004 10:18

Citaat:

Genesis schreef op 06-02-2004 @ 10:12:
hm, ik vind het idee er achter niet zo geweldig moet ik zeggen. Het haalt wat mij betreft de kracht van de titel en dus ook de afsluiting er uit. Wel aardig uitgewerkt, trouwens.

Dat 'onvoltooid verleden tijd' heb je dat zelf bedacht?

Genesis

onvoltooid verleden tijd daarmee zat ik al een tijdje in mijn hoofd,
aangezien het als aanduiding voor een tijdsvorm nu eenmaal bestaat heb ik het natuurlijk niet zelf verzonnen

als aanduiding voor iets dat je nog niet helemaal achter je gelaten hebt was mijn eigen invulling eraan

welk idee erachter vind je niet geweldig? zeg maar de vergelijking met grammatica, of waar het gedicht over gaat?

lovetear 06-02-2004 12:00

Ik vind het creatief en ook nog eens leuk uitgewerkt, het komt niet echt geforceerd over, er zit ook een duidelijke structuur in. Leuk gedaan.

Ik twijfel trouwens, moet ontleed niet met dt(of is het vt bedoeld?)?

coecie 06-02-2004 12:13

Citaat:

lovetear schreef op 06-02-2004 @ 13:00:
Ik vind het creatief en ook nog eens leuk uitgewerkt, het komt niet echt geforceerd over, er zit ook een duidelijke structuur in. Leuk gedaan.

Ik twijfel trouwens, moet ontleed niet met dt(of is het vt bedoeld?)?

ik heb daar ook over getwijfeld, maar toen ik het niet zeker wist, en er ook geen zin in had om erover na te denken, heb ik het maar zo gelaten.

edit, en bedankt trouwens :)

Genesis 06-02-2004 20:03

Citaat:

coecie schreef op 06-02-2004 @ 11:18:
als aanduiding voor iets dat je nog niet helemaal achter je gelaten hebt was mijn eigen invulling eraan

welk idee erachter vind je niet geweldig? zeg maar de vergelijking met grammatica, of waar het gedicht over gaat?

Ik kende de uitspraak al in dit daglicht bedoeld. Ik moest op het VWO een keer een boekje lezen over de oorlog in voormalig nederlands-indie, en die had als ondertitel 'onvoltooid verleden tijd' Ik weet verder niet meer welk boek het was enzo, maar dat is me wel bij gebleven. Vandaar mijn vraag; ik kende het al zeg maar.

Ik vind de vergelijking met grammatica niet mooi, maar ik denk dat iets heel persoonlijks is.

Genesis

Gothic 06-02-2004 20:11

Jammer dat de titel niet origineel is maar eigenlijk gewoon een liedje is... (weliswaar voltooid verleden tijd, maar toch)

Door zo'n bekende titel zit er meteen dat liedje in m'n hoofd en daardoor valt het gedicht dan meteen tegen...

Spoonie 06-02-2004 22:31

beetje vaa maar jah

Mary Jane 10-02-2004 20:31

wauw! super cool (y)

Loontjuh 10-02-2004 21:01

Erg leuk, geen moment aan dat liedje gedacht hoor Gothic ;)

je zegt:
ik het lijdens voorwerp

Is dat niet het lijdend voorwerp?

Not for Sale 10-02-2004 23:09

Citaat:

Loontjuh schreef op 10-02-2004 @ 22:01:

Is dat niet het lijdend voorwerp?

Wou ik ook net zeggen.. :)
Ah, d'r is trouwens ook Onvoltooid Verleden van Hugo Claus.

Maar dit gedicht is gewoon fijn!
Het is een hele rijke analogie, kloppend en herkenbaar. (y)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:17.