![]() |
Gekozen burgemeester
Weet iemand hoever het plan van de gekozen burgemeester als is doorgevoerd?? is er al een wet of moet die nog komen?
|
vanaf 2006 worden alle burgemeesters ontslagen en mogen we andere gaan kiezen(Nederlanders vanaf 18), dat is er bij mijn weten al helemaal door...
|
mooi, eindelijk een burgervader uit het dorp zelf, die heeft er tenminste binding mee, heb je in elk geval niet zo'n goochem ergens uit de polder die er niets van snapt
|
Ik zie liever dat de grootste partij de burgervader stelt :s
|
Ik zie het niet echt zitten. Vooral omdat de macht van de burgemeester ook nog wordt uitgebreid. Krijgen we toestanden van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in het klein.
|
Inderdaad, je hoort nu al overal van mensen die zich kanidaat willen stellen voor burgemeester, de chauffeur van Pim Fortuyn wil in Tilburg burgemeester worden hoorde ik. Die kerel van "partij van de toekomst" gaat ook wel een poging wagen. Nee ik heb geen behoefte aan een verkiezingscampagne in mijn gemeente...
Alhoewel ik wel vind dat die burgemeesters die je tegenwoordig ziet vaak nog al oude saaie mannen zijn die niet echt onder het "volk" leeft. |
Ik benvan mening dat er partijgebonden gekozen moet worden, en persoonsgebonden. Zo leg je alles bij een persoon neer, terwijl er nog een hele gemeenteraad en dergelijke omheen zit waarmee ook samengewerkt moet worden. :o
|
Hier hebben we het ook al vaker over gehad.
|
Ik ben voor een gekozen burgermeester. Op deze manier krijgt de burger meer invloed op de vorming van het College van B&W.
Het is de vraag of bij de gekozen burgermeester extra macht krijgt. In het Amerikaanse systeem is de scheiding tussen de "wetgevende" macht en de uitvoerde macht verder doorgevoerd, waardoor het moeilijk is om de burgermeester te ontslaan. Echter, in dit systeem wordt de gemeenteraad een instituut waarvoor het eigenlijk bedoelt, namelijk het aannemen, verwerpen en veranderen van voorstellen van het College. Ook kan er gekozen worden voor een systeem waarbij de gemeenteraad het belangrijkste instituut blijft. In dit systeem kan de burgermeester eenvoudiger ontslagen worden, en moet er dus alsnog een coalitie gesloten worden tussen de verschillende partijen. Het voordeel hierbij is dat de burger meer invloed krijgt op de vorming van een college van Burgermeester en Wethouders. Een voordeel van de gekozen burgermeester in het algemeen, is dat er een eindverantwoordelijke komt voor het gevoerde beleid, die door de burger zelf kan worden benaderd en ter verantwoording kan worden geroepen. Een veel gegeven argument tegen de gekozen burgermeester, is dat men bang is voor enorme verkiezingscampagnes die de burger veel zouden kosten. Dat is niet waar. Ten eerste worden de campagnes betaald uit de zak van particulieren, en niet van belastinginkomsten. Ten tweede kan de overheid ook een maximum stellen aan hoogte van het budget dat gebruikt mag worden voor de campagne. |
Citaat:
In het nieuwe dualisme is het juist de bedoeling dat de werkelijke macht meer bij de gemeenteraad komt te liggen, terwijl het college van b en w en de burgemeester louter uitvoerende taken gaan bedrijven. De politieke verantwoording wordt aangescherpt en de macht van het college verminderd. |
Krijgen we dan ook een soort districtenstelsel hier?
|
Het is natuurlijk te gek voor woorden dat je straks een VVD vent als burgermeester kan gaan kiezen en als die het dan word, terwijl bijna de gehele gemeenteraad uit PvdA'ers bestaat, dat kan toch niet goedgaan (n)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De burgemeester heeft zelf geen autonome wetgevende bevoegdheid, behalve in geval van brand, oproer of wanordelijkheden. De burgemeester oefent de gemeentelijke noodbevoegdheden uit, maar hij heeft verder geen wetgevende bevoegdheid. Kern van het dualisme is nou juist dat de wetgevende bevoegdheid alleen bij de raad komt te liggen, waarbij die het politieke, algemene kader opstelt waarna het college van b en w dat uitvoert. Misschien een ideetje om eerst even te bestuderen hoe gemeentebestuur werkt voor je gaat oordelen over het nut van een gekozen burgemeester? |
ik weet niet of dat goed is voor de 'goedheid' (ja ik kan even het goede woord niet vinden :o ) van de burgemeester, of je dan niet het geval van calefornie (hoe schrijf je dat dan weer :o grr ik kan geen nederlands vandaag) krijgt, met popiopies aan de top.
|
Citaat:
In het dualistisch systeem worden raad en college juist meer twee tegenover elkaar staande partijen. Tot dusver kenden we het monistisch stelsel waarin de gemeenteraad de bevelhebber was. De landelijke situatie wordt zeg maar naar de loklae situatie vertaald. |
Citaat:
Met 'de macht ligt bij de gemeenteraad' bedoelde ik te zeggen dat de Raad het laatste (politieke) woord heeft, omdat het College het vertrouwen van de Raad moet genieten. Het college is de dagelijks uitvoerder, net zoals op landelijk niveau de regering. Maar als de gemeenteraad het vertrouwen opzegt, is het college gewoon finito. In de Gemeentewet is nu ook een echte vertrouwensregel opgenomen, die kenden we eerst niet op lokaal niveau. |
Citaat:
|
Citaat:
|
idd, daar bedoel ik, dat is toch onzinnig, wat heeft het voor nut iemand te laten kiezen die toch niet veel te zeggen heeft, verder kan er dan ook iemand gekozen worden die geheel tegen het beleid instaat, stel je een SP gemeente voor met een lpf'er als burgervader, dat lijd dan toch tot een zekere mate va problemen. Daarom stelde ik voor de grootste partij stelt de burgermeester :|
|
Citaat:
|
Citaat:
In dat geval is dit systeem niet zo'n ramp als ik dacht, maar slechts nutteloos (gekozen burgemeester zonder directe macht? :S). Citaat:
|
Burgemeester is dan in mijn ogen enkel nog een titel en heeft verder weinig tot niets te zeggen. Het is iets om mee te showen tegenover andere en kost de gewone man alleen maar geld.
Wat mag deze burgemeester in Nederland doen? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Om helemaal zeker te gaan is het dan toch beter om de grootste partij de burgervader te laten stellen, tenminste zou ik dat het meest logisch vinden :| |
Citaat:
|
Het lijkt me op zich best leuk, alleen vraag ik me af wat voor verschillen wij (als burgers) zullen gaan zien...
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"ik wil niets! Stem daarom op mij!" |
Citaat:
|
Maar dan komt er weer teveel macht bij een persoon (n)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:26. |