![]() |
Mening gevraagd over autoforme trekjes.
Waar ik nu stage loop (basisschool voor AZC kinderen) zit een jochie en da's een beetje een apart geval om het zo maar te zeggen. Zelf heb ik het vermoeden dat hij licht autistisch is of iig autoforme trekken vertoont. Ik zou graag even de meningen willen van objectieve personen aan de hand van de beschrijving die ik hier over hem ga geven. Misschien zoek ik het namelijk wel helemaal in de verkeerde richting.
Dit jongetje is 7 jaar oud, komt uit Algarije geloof ik. (pin me daar niet op vast) Buiten is hij redelijk actief en heeft hij aardig normaal contact met medeleerlingen, hoewel hij wel als een stil persoon wordt gezien binnen de groep. In de klas is hij superstil. Zegt letterlijk geen woord. Ziet er wat grauw-bleek uit, alsof ie slaaptekort heeft. Staart voor zich uit als een zombie. Als hij een beurt krijgt zegt hij helemaal niets. Hij staart voor zich uit, beweegt alleen soms zijn ogen wat heen en weer. Als je hem dan vraagt of hij het wel snapt of of hij het niet weet, komt er nog steeds geen woord uit. Vervolgens zeggen we ALTIJD tegen hem: als je iets niet weet of snapt, zeg dat alsjeblieft. Het leuke is: hij weet en snapt het allemaal prima. Maar zodra hij iets moet zeggen klapt hij dicht. Ik ben vaak degene die zijn rekenwerkjes samen met hem nakijkt zodat de docente wat sneller door de anderen heen kan werken. Hij kost gewoon meer tijd omdat hij niets zegt. Ik heb hem inmiddels wel zo ver dat als ik er uitdrukkelijk om vraag, hij wel mee wil werken aan het samen bekijken van zijn fouten en ze samen oplossen. Dat gaat aardig, er komt geen woord meer uit dan wat nodig is, maar het gaat. Dus waar ik aanvankelijk aan dacht: faalangst. Maar nu het volgende: we deden een spelletje vanmiddag met de klas: hints, maar dan dat je wel woorden mag gebruiken, alleen je moet je voorwerp omschrijven. Ik heb hem apart genomen, alles uitgelegd, hij gaf aan dat hij het snapte en er zin in had. Hij wist zelfs al hoe hij het moest omschrijven want hij had het bij mij voorgedaan. Dus hij loopt de klas in om het daar nogmaals te omschrijven zodat de klas kan gaan raden, hij haalt adem, doet z'n mond open om iets te zeggen, en zakt ineens weer in elkaar en klapt dicht. Weer die ogen die heen en weer bewegen. Nogmaals gevraagd: snap je het wel? Geen antwoord. Uiteindelijk is ie maar gewoon gaan zitten. Op de momenten dat hij dichtklapt is hij ook niet te bereiken. Je kan iets tegen hem zeggen schreeuwen of zingen, maar hij hoort het gewoonweg niet. Op die momenten is ie volledig in zichzelf gekeerd. Deze situatie ligt bij de normale docente van de klas niet anders dan bij mij. Sterker nog: bij de docente zegt hij nog minder. Wat denken jullie? Zou dit een extreme vorm van faalangst kunnen zijn of lijkt dit meer op licht autisme of in ieder geval autoforme trekjes? (als het zeker was dat hij autistisch zou zijn zou het in zijn dossier staan, staat er niet, heb navraag gedaan: is nog nooit onderzocht) |
Misschien is het handig te posten wat er precies met autoforme trekjes bedoelt wordt. (ik weet iig niet wat dat precies inhoudt ed.)
|
Wat is autoform?? :confused: (leek :p )
Mij doet het wel aan autisme denken, ik heb met autistische kinderen gewerkt, maar dan in extreme mate.(Die kinderen konden niet eens praten.) Maar het doet me er wel lichtelijk aan denken. Edit, nu ik het nog een keer lees vind ik het ook wel veel weg hebben van faalangst maar dan in heeel extreme mate. (mensen uit mijn klas hebben dit ook in lichtere vorm, mensen van mijn leeftijd dus.) |
Citaat:
Verder misschien idd een vorm van faalangst, zou ook onderzocht kunnen worden, lijkt me. Maakt de leerkracht zich zelf geen zorgen om hem? Hoe lang is hij al in Nederland? Waarom is hij naar Nederland gekomen? Spreekt hij goed Nederlands? Mankeert hij lichamelijk niks (ook ivm dat grauw-bleke)? Hoe is zijn leefsituatie? Ik denk dat het niet per sé autisme hoeft te zijn, een kind kan zich ook gewoon afsluiten van de buitenwereld, bv. ivm faalangst. Hij probeert zichzelf waarschijnlijk te beschermen op die manier. |
hoi,
ik zit, na het lezen van je verhaal, nog steeds aan faalangst te denken, hoewel ik autisme ook niet wil uitsluiten (maar ik ben geen arts!) toen ik het las, zeker het begin dacht ik, dat jochie heeft gewoon faalangst, en dat denk ik nu nog steeds. Hij snapt alles inderdaad prima naar mijn idee, zeker als je zegt dat hij jou wel gewoon de dingen voor kan doen. Waarschijnlijk heb jij zijn vertrouwen gewonnen. Misschien zou je er proberen achter te komen wat er in hem omgaat als hij iets moet zeggen in bijzijn van de hele klas? of anders wat hij voelt? voelt hij kriebels in zijn buik? krijgt hij zweterige handen? e.d. nouja, kortom, ik denk meer aan faalangst (en niet zo'n klein beetje ook, maar ik zou er wel nog minder verstand van hebben dan jij.... dus daar moet je ook niet helemaal op vertrouwen) liefs, en succes ermee, wendy |
Citaat:
|
Citaat:
Of hij goed NL spreekt is dus niet echt bekend omdat hij nauwelijks een woord uitbrengt. Docenten maken zich er natuurlijk ook druk om, maar zijn verdere resultaten zijn prima in orde. Ik zit er nog niet zo lang, dus ik heb nog niet echt geinventariseerd in hoeverre hierover gesprekken zijn gevoerd met zijn ouders. Dat was ik nog van plan volgende week. Was deze week beetje hectisch zeg maar :D Wat ik er trouwens vergeten ben om bij te melden: laatste 20 minuten hebben we liedjes gezongen, toen kwam hij overal bovenuit! :confused: |
Citaat:
|
ik denk zelf aan hele erge faalangst. Maar ja ik ben geen arts. Autisme zou ook kunnen maar als ik de omschrijving van autoforme trekjes snap dan heeft haast iedereen dat wel of niet??
|
Citaat:
Buiten spreekt ie met de anderen gewoon Nederlands (als ie spreekt) en wat ik ervan gehoord heb helemaal niet slecht. Stottert ook niet ofzow... Als er medisch iets mis was zou hij niet door de medische keuring heen zijn gekomen lijkt mij of zou het iig vermeld staan in zijn dossier... Staat helemaal niets over. En daarom vraag ik ook meningen. Ik durf niet te beweren dat het licht autisme is of een aanverwante stoornis, ik durf helemaal niets te beweren, ik vraag meer van: wat zou het kunnen zijn, ik denk dus zelf aan idd een stoornis of extreme faalangst, maar ik kan het helemaal in de verkeerde hoek zoeken. Ander vraagje: hoe zou je met zo'n jongen omgaan? |
Aan de hand van je gegevens, Kán en Dúrf ik er niets over te zeggen. Ik zou meer moeten weten over zijn achtergrond/problematiek....hoe is hij bij zijn familie?, praat hij daar wel redelijk?(in zijn eigen taal)?, hoe gaat hij daar met kinderen om/zijn ouders(in het AZG)...Kunnen die ouders nederlands?, is een gesprek mogelijk met hen?....
Ik ken zijn gehele plaatje niet...Plaatje moet verbreed worden. |
Citaat:
Misschien is hij bang voor de mening van de leerkracht? Misschien door een vroegere ervaring? 'k zou iig dat gesprek met de ouders afwachten. Eventueel zelf ook een gesprek met hem aangaan, wie weet laat hij wat los. Citaat:
Citaat:
Heb je het al met de leerkracht van de klas besproken? Die zal er toch ook wel een mening over hebben? En/of ideeën bij de manier van omgaan met dat kind ed? |
Citaat:
|
Citaat:
Zijn achtergrond/problematiek heb ik geen inzage in op dit moment. Maar zou idd kunnen bijdragen aan het proces om te weten wat er is gebeurd. Zijn moeder praat een klein beetje (zeer gebrekkig) Nederlands, gesprekken lopen dan ook vaak via haar, maar meestal zit er alsnog een tolk bij. Dus een gesprek is wel mogelijk, maar staat voor voorlopig nog niet in de planning. |
Citaat:
2. Zit wat in... Misschien kan ik aanraden om toch nog eens medisch onderzoek te plegen op hem. 3. Nu ik er ben zijn er 3 in de groep die extra aandacht nodig hebben die dat nu dus ook kunnen krijgen waarvan hij inderdaad 1 is. Hij wordt nooit verplicht om iets voor de klas te doen. Geen van allen trouwens. Mogen ze helemaal zelf weten. Het wordt ze gevraagd: willen ze niet, nou dan niet. Vragen we een ander. Maar hij wil wel, alleen als ie er eenmaal voor staat of in de kring iets wil vertellen lukt het gewoon niet en klapt ie dus dicht. Elke vrijdag wordt er gezongen. Meer kan je ook niet echt doen omdat je je als onderwijs instelling natuurlijk wel aan een bepaald programma moet vasthouden. En daar is al nauwelijks genoeg tijd voor. 4. Ik heb idd met de docente gesproken: zij zegt precies hetzelfde: ze probeert hem zoveel mogelijk aan te moedigen, verplicht hem tot niets en hoopt dat het allemaal vanzelf komt, maar ik krijg er een hard hoofd in na 2 jaar... |
Citaat:
Het feit dat hij voor zich uit zit te staren zou op een vorm van autisme kunnen wijzen, maar dat is niet noodzakelijk. Wel is het zo dat mensen met autisme sterk gericht zijn op routines, en dat ze behoefte hebben aan voor hen voorspelbare situaties. Verder hebben ze een goed geheugen, zijn extreem eerlijk en hebben een scherp oog voor details. Als dingen niet gaan zoals ze zouden verwachten kan dat leiden tot wat men weerstand tegen veranderingen noemt. Mocht je meer over de diverse stoornissen in het autistische spectrum willen weten, dan kan ik je het boek Een vreemde wereld van de psychologe Martine F. Delfos aanbevelen. |
Ik heb er niet zo heel veel van maar heb wel het 1 en ander of autisme gelezen, maar als ik je omschrijving zo lees heb ik niet het gevoel dat het autisme is....
maar wat het wel is zo ik ook niet weten. Laat je het ons weten, als het duidelijk is? Kben wel benieuwd. |
Citaat:
Dat boek heb ik al trouwens... Ik studeer he... En met mijn studierichting moet ik uiteindelijk ook het 1 en ander over die dingen weten. Maar jij bent zelf ook docent toch? Wat denk jij over het geval wat ik beschreef behalve het stukje van het voor zich uitstaren...? |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Op je laatste post...ik denk dat autisme meer is dan alleen volledige onbereikbaar zijn en draaien met de ogen... Iets uitzoeken mbt autisme kun je niet echt, volgens mij, dat mag alleen iemand die afgestudeerd is aan de universiteit (een psycholoog, een psycholoog of een orthopedagoog bijvoorbeeld). Je zou het wel (nog) een keer met zijn leerkracht kunnen bespreken en bij haar er op aandringen dat het kind een keer helemaal onderzocht wordt, psychisch en lichamelijk. |
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:29. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.