Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   [Cavia's] Mannetjes bij elkaar houden? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=744409)

Stefanie 09-02-2004 11:12

[Cavia's] Mannetjes bij elkaar houden?

Ik heb al een tijdje vier mannetjes cavia's en ik kan ze absoluut niet bij elkaar zetten. Ze gaan dan net zo lang door met vechten totdat er eentje het loodje legt.

Ik vraag me nu af of er ook mensen zijn die hun mannetjes wel bij elkaar kunnen houden (die dus geen broertjes zijn of van jongs af aan bij elkaar zitten). Waarom verschilt dit per cavia? En hoe ging dit in het wild?

Sarah 09-02-2004 11:50

Misschien is het ook wel gewoon net zoals bij mensen dat de ene mannetjescavia agressiever is dan de andere, en als je er twee bij elkaar zet die niet superagressief zijn, dan gaat dat dan wel goed. Ik weet 't niet zeker natuurlijk, maar 't zou stug zijn als alle mannetjescavia's allemaal even agressief zouden zijn.

Oh, en een gecastreerde cavia is ook niet agressief, doordat er dan geen testosteron uit de testikels meer in het bloed komt.

Avalon_Mae 09-02-2004 13:51

Ik dénk, dat de voorouders van de cavia in het wild in een groep leven, waarbij er één dominant mannetje is en één of meer vrouwtjes met jongen. In mijn encyclopedie staat dat de cavia dicht op elkaar leeft, maar wel elk een eigen nest maakt. Verder staat er niets bij over hun levensvorm. Maar in ieder geval is dit gedrag wel goed verklaarbaar, aangezien mannetjes er altijd voor willen zorgen dat zij zelf voor zoveel mogelijk nageslacht zorgen. Een ander, onbekend mannetje is in het wild dus altijd een bedreiging. Zo is het dus logisch dat ook tamme cavia's (beertjes) nog agressief zijn tegen andere mannetjes ondanks dat er geen vrouwtjes bij in de buurt zijn. Dit is puur instinct.

faan 10-02-2004 17:23

Als een mannetje gedekt heeft dan kan hij niet meer bij een ander mannetje gezet worden.. Maar ik heb daar niet echte ervaring mee.. maar een intense rasfokker zei me dat eens ;)

Stefanie 12-02-2004 09:38

Maar één mannetje van mij heeft een vrouwtje gedekt in de dierenwinkel, de rest heb ik van kleins af aan. En het klopt ook wel dat het mannetje wat gedekt heeft extra dominant is.

extinction 12-02-2004 18:15

Offtopic: @ xStefjuhx : zeer lieve ava

blalb 12-02-2004 18:18

Citaat:

sarahbressers schreef op 09-02-2004 @ 12:50:
Misschien is het ook wel gewoon net zoals bij mensen dat de ene mannetjescavia agressiever is dan de andere, en als je er twee bij elkaar zet die niet superagressief zijn, dan gaat dat dan wel goed. Ik weet 't niet zeker natuurlijk, maar 't zou stug zijn als alle mannetjescavia's allemaal even agressief zouden zijn.

Oh, en een gecastreerde cavia is ook niet agressief, doordat er dan geen testosteron uit de testikels meer in het bloed komt.

het is inderdaad zo dat de ene cavia agressiever kan zijn dan de andere die beestjes hebben eenheel eigen karakter!!!! daaromzijn zo ook zo gaaf!!!!

Stefanie 12-02-2004 21:22

Citaat:

extinction schreef op 12-02-2004 @ 19:15:
Offtopic: @ xStefjuhx : zeer lieve ava
Dankje! :D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49.