![]() |
Leuke/Boeiende Nederlands boeken...
Iemand enige suggesties die voldoen aan de onderstaande eisen:
- Korte boeken (max. 200 pag, het liefst rond de 100) - Nederlandse schrijver - Leuk en boeiend, makkelijk te teren (Max Havelaar vind ik dus niet echt terend werk) - Moet wel een beetje op vwo niveau liggen (geen Floortje Bloem etc.) Alvast bedankt. |
Citaat:
|
Citaat:
Je mag hem tot ongeveer de 3e klas lezen bij ons en op vele andere scholen. |
Citaat:
|
Het boek dat ik het gemakkelijkste las en erg leuk vond, is Phileine zegt sorry, maar ik denk dat dat wel meer dan 200 bladzijden heeft
|
"Phileine zegt sorry" is inderdaad heel leuk, maar mooi is "de Moeder van David S",
|
om te beginnen is het gouden ei leuk om te lezen en heeft maar iets van 89 bladzijden ofzo
|
Noodlot. Moet je wel iets lezen over de stroming (= naturalisme).
|
Citaat:
Korte boeken zijn lang niet altijd boeiend en zeker niet altijd op vwo-niveau...maar goed: Het gouden ei (van Tim Krabbe) idd, als dat mag. De val van Marga Minco, als dat mag. Of boeken van Joost Zwagerman, zijn wel wat dikker, maar wel boeiend en makkelijk te lezen over het algemeen. De kroongetuige (Maarten 't Hart) net zo. |
Citaat:
|
veel dunnen boekjes zijn al genoemd.
boeken van Renate Dorrestein vond ik zelf goed (maar ik was daarmee een van de weinigen) |
zonder genade- renate dorrestein
de val- harry mulish het bittere kruid- marga minco tralie vader- ? de laatste twee zijn zeker erg kort. |
Citaat:
Kort maar zeer krachtig |
Het gouden ei - Tim Krabbe
Kinderjaren - Jona Oberski (ofzo) Isabelle - ?? Het bittere kruid - Marga Minco Allemaal zo rond de 100 blz. |
de volwassenenboeken van carry slee? Moederkruid en Dochter van Eva. die zijn ook zeker niet moeilijk en volgens mij ook niet dik.
een wat dikker boek *220 pagina's* is Braaf Meisje van Susan Profijt. die is ook makkelijk te lezen. |
Renate Dorresteijn: een hart van steen.
Die leest echt ontzettend makkelijk en vond ik wel redelijk leuk. Je moet alleen wel navragen of ie mag, want echt super kwaliteit is ie niet (al mocht ik hem nog wel lezen in 5v) |
Citaat:
|
Citaat:
zoeken naar Eileen W. (leon de winter) is 190 blz. makkelijk en ik vond het leuk de elementen van harry mulisch is zeer kort 90 blz geloof ik , maar ik vond het niet leuk. en de kroongetuige is zeker ee aanrader! |
Citaat:
Ave Verum Corpus van ben de naam kwijt Bredenrode,geloof ik, een verslag staat hier op,kijke ;) |
Het rookoffer van Tessa de Loo (oid)
De geschiedenis van mijn kaalheid van Marek v/d Jagt (Arnon Grunberg) is ook niet al te dik Bezonken rood van Jeroen Brouwers Het gouden ei van Tim Krabbe Zoiets? |
Bernlef is goed te doen, de symboliek is vrij gemakkelijk te achterhalen (handig voor analyseren!) en als je een beetje geïnteresseerd bent in hoe de menselijke geest werkt is het zeker interessant. De meeste boeken zijn niet echt dik. "Sneeuw" is zeker een aanrader, maar andere boeken eigenlijk ook wel.
|
Citaat:
|
Oeroeg van Hella Haasse (?) is dun en niet al te moeilijk volgens mij
|
het behouden huis van uhh W.F. Hermans (of gerard reve) nah ja... ik zit in 4 VWO en mijn leraar vond ut goed.. maar 97 blz :D ... of zow en er staan veel verslagen op internet voor al sj er zelf niet uitkomt ;)
|
Gala van Ronald Giphart
eerlijk gezegd lees ik meestal dikkere boeken.. dus dit is de enige die ik zou kunnen aanraden :) |
Tommy Wieringa, mooie boeken, niet te dik.
zie http://www.epibreren.com/wieringa/ |
Citaat:
|
Noodlot, Louis Couperus, 157 pag.
De Passievrusch, Karel Glastra van Loon 237 (geloof ik), dat is wel wat langer dan jij vroeg, maar het is een boek dat je in een ruk uitleest. De boeken van Ronald Giphart zijn ook erg kort, maar de inhoud ligt mij niet zo, misschien jou wel. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:21. |