![]() |
Het lichaam
Het lichaam. Wat een bijzonder iets.
Binnen dat stukje materie, begrenst door de huid, bevindt zich een ziel. Een mens. Het is onvoorstelbaar hoe bijzonder deze verzameling cellen kan zijn. Een flinke klomp cellen, bestaande uit nuclei, mitochondria, ribosomen en andere organellen, en vele duizenden andere stoffen. Is het niet absurd dat men verliefd kan worden op een klomp cellen? Want immers, wat is een mens meer of minder dan een flinke verzameling cellen? Goed beschouwd zijn het menselijk lichaam en de perikelen er omheen uiterst lachwekkend. Hoe bezorgd maken wij ons wel niet om ons uiterlijk? Hoe zien anderen het klompje cellen waar wij uit bestaan? Het is absurd dat ik op dit moment verlang naar zo'n klomp cellen aan de andere kant van het land. Een klomp cellen, behangen met kleding. Een klomp cellen die stil zit, loopt (lopende cellen :eek: ) of uiterst gecompliceerde manoeuvres uitvoert (zoals fietsen). Onvoorstelbaar! Niets meer of minder dan een klompje cellen maakt mijn gedachten verward! En lopen dan? Het ene moment bevind jouw klompje cellen zich hier, het volgende moment daar. Absurd tot in de extremen. Cellen die zweven door de lucht. Samenhangend. En samenhangend vormen zij weefsels, organen, een organisme! Een mens! Voila! Eén mens, compleet uitgerust met een ziel, gevoelens, gedachten, verliefdheden, dilemmas, kennis, intelligentie, en al die andere unieke eigenschappen. Nee, dan oorlog. Klompjes cellen, miljoenen klompjes cellen, die elkaar aanvallen! Cellen die door andere cellen via weefsels, organen en organismen andere cellen, weefsels, organen, organismen en zelfs miljoenen organismen doden! Een oorlog op cellulair niveau gezien is buitengewoon bevreemdend, nauwelijks te bevatten voor zoiets simpels als de menselijke geest - datzelfde klompje cellen dat zich in jouw hoofd bevindt. Offtopic: Zelf sta ik ook te kijken van de absurditeit van mijn gedachten, ja. Wat is jouw visie op het menselijk lichaam? |
Je kunt de vraag ook omdraaien. Waarom zouden we wel iets anders zijn dan een hoop organische materie die voor 70% uit water bestaat?
|
het lichaam bestaat uit atomen en die bestaan voornamelijk uit niets, dus bestaat het lichaam ook voornamelijk uit niets, of zoiets :bloos:
|
Het verliefd worden op het klompje cellen doet ook een klompje cellen zelf. Daarom is dat niet zo raar, juist omdat de klomp cellen binnen zijn eigen waarheid blijft.
|
Het lichaam zou niets zijn zonder het vonkje(oftewel de ziel) en de andere fijnstoffelijke lichamen. Je wordt ook niet verliefd op dat lichaam maar het gaat om de uitstraling van die persoon. Een soort chemische reactie.
Waarom voel je bij de ene persoon meteen een afkeer en bestaat er zoiets als 'liefde op het eerste gezicht'? |
ik ben verliefd op een DNA profiel. maar ik kan het maar niet ontcijferen. :s
|
Citaat:
niet slechts stoffen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
het lichaam is gewoon een omhulsel van de geest. het zorgt dat je geest een omhulsel heeft. zodat die goed in de hemel terecht komt (A)
|
Een lichaam heeft geen ziel.
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is maar de vraag of het lichaam een ziel heeft. In de hersenen vinden immers misschien wel alleen maar chemische processen plaats. Biologen trachten nu te bewijzen dat dat inderdaad zo is. Maar zelfs als dat wellicht ontdekt zal zijn, zou dat dan garanderen dat de mens geen ziel heeft?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Cellen kun je niet zien (zonder microscoop), we zien geen cellen, alleen het geheel daarvan. Meer hoef je ook niet te zien.
|
Citaat:
|
Citaat:
Verwonderlijk hoe ik na slechts enkele dagen intensief op F&L te hebben rondgehangen al kan merken dat jij graag een heel topic onderuit haalt met één nietszeggende reactie...:) |
Het lichaam...
Een beperking van onze vrijheid, de vrijheid die we allen in ons hebben als we haar enkel maar herinneren. Een beperking, een uitdaging en toch ook zo belangrijk. Het lichaam, het uiterlijk dat ons het belangrijkste laat vergeten, en toch ook iets wat je hele leven bepaald. Een fascinerend verschijnsel, en tegelijkertijd ook zo onbelangrijk. Het werktuig van de ziel... in dit leven dan. Je kunt er veel uitspraken op loslaten, maar het doet niets af aan het feit dat we er aan vastzitten en dat we hier niet kunnen leven (volgens de aardse maatstaven) zonder het. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38. |