![]() |
[Linux]geen geluid: Digifire 7.1
Ik ben onlangs ook op mijn pc overgestapt op linux (Mandrake 9.2). Had hier al wel mee gewerkt dus dat is op zich geen probleem maar nu herkent linux mijn geluidskaart niet en ik kan ook geen drivers vinden. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Linux: Mandrake 9.2 Geluidskaart: Hercules Digifire 7.1 |
mja ik weet niet zo heel veel van linux ofzo.. maar misschien zijn er geen drivers voor je geluidskaart van linux.. en duzz ja.. dan zit je met een probleem
|
Werkt de module van je kaart wel? Post eens de output van:
Code:
cat /proc/interfaces Code:
cat /proc/modules |
Ik krijg ondertussen wel volgende foutmelding bij het opstarten (deze is verschenen na wat prullen aan sommige instellingen)
Foutmelding: Sound server informational message: Error while initializing the sound driver: device: default can't be opened for playback (No such file or directory) The sound server will continue, using the null output device. dan ivm met de post hierboven, /proc/interfaces bestaat niet op mijn schijf en de uitvoer van cat /proc/modules is: lp 8160 0 parport_pc 25544 1 parport 34472 1 [lp parport_pc] nfsd 75280 8 (autoclean) af_packet 14856 1 (autoclean) sr_mod 19384 0 (autoclean) floppy 55932 0 tulip 43968 0 (autoclean) (unused) 8139too 17384 1 (autoclean) mii 3864 0 (autoclean) [8139too] usbmouse 2936 0 (unused) keybdev 2756 0 (unused) mousedev 5428 1 hid 24164 0 (unused) input 5696 0 [usbmouse keybdev mousedev hid] scanner 12064 0 (unused) nls_iso8859-15 4060 6 (autoclean) ntfs 77292 6 (autoclean) supermount 84032 3 (autoclean) ide-cd 33956 0 cdrom 32608 0 [sr_mod ide-cd] ide-scsi 11376 0 scsi_mod 106176 2 [sr_mod ide-scsi] usb-uhci 25136 0 (unused) usbcore 74988 1 [usbmouse hid scanner usb-uhci] rtc 9004 0 (autoclean) hopelijk ben je hier meer mee |
en wat is je output van
$ lspci ? daar staat als het goed is iets van: 00:0f.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB Live! EMU10k1 (rev 07) maar dan voor jou kaart. verder kwam ik op de site van mandrake dit tegen: http://www.mandrakelinux.com/en/hard...ound&F_ID=1600 dat is de enige soundcard van Hercules die ondersteund wordt (kan natuurlijk zijn dat de chipset van je kaart wel ondersteund wordt, maar onder een andere naam). op de website van Hercules kwam ik tegen dat jou kaart de volgende chipset heeft: CS4624 en dat is toevallig ook de chipset die door eerder genoemde kaart wordt ondersteund. je zal dus via harddrake ofzo de eerder genoemde module moeten laten laden voor je geluidskaart. (het kan trouwens ook nog zo zijn dat je geluid gemute is, die standaard eigenschappen zijn er nog wel eens bij sommige distro's, maar kan je dmv de verschillende beschikbare mixers aanzetten. |
ik heb reeds bij Harddrake gekeken en daar staat inderdaad bij geluidskaart CS 4614/22/24 [CrystalClear SoundFusion Audio Accelerator] maar en had reeds de mixer nagekeken en neen het staat niet gedempt, maar hij vindt dan ook geen kanalen om weer te geven in de mixer, de kaart is blijkbaar wel herkent maar om de een of de andere reden weet de rest van het systeem hier niets van.
ps voor bovenstaand commando is er geen uitvoer aangezien hij dit commando niet herkent |
in debian wil het nog wel eens dat de rechten verkeerd staan, hoe dat bij mandrake zit weet ik zo niet, maar dan werd er altijd verwezen naar WAT de device was, bijvoorbeeld /dev/dsp1 (oid) en die moest dan ff een chmodje hebben naar 777. Had mss ook wel anders dan rwx gekund maar bij mij gaat het prima zo
|
Je kaart wordt ondersteunt door ALSA:
http://www.alsa-project.org/alsa-doc...&module=cs46xx En ALSA is beter dan OSS, is veel documentatie voor, en wordt verder ontwikkelt. Het is wel iets moeilijker om aan de praat te krijgen. Waarschijnlijk zijn er wel ALSA binaries voor Mandrake 9.2. Werkt iig wel: "I have a Digital 7.1, and my Dolby Digital receiver need the bit flags of the S/P-DIF transport stream for identifying none audio, and it don't works with ALSA (at least with the CVS from 2003-06-20), so if you're receiver also need it, take another card ;-) (for example for me the emu10k1 works perfectly)." Je kunt er ook voor kiezen om ALSA als laatste redmiddel te proberen wanneer OSS niet lukt. Afhankelijk waarvoor je de geluidskaart wilt inzetten, biedt ALSA je een aantal voordelen en biedt emulatie voor OSS aan dus programma's alleen voor OSS blijven/gaan werken. Info op http://www.alsa-project.org |
Citaat:
Je webserver, of een vriend die remote is ingelogt, hoeft niet de mogelijkheid te hebben om muziek af te draaien. Mee eens? |
dit heeft nog steeds geen resultaat gehad, ik heb me nu toegevoegd aan de groep audio want dit was inderdaad niet het geval maar krijg nog steeds die foutmelding die ik in een vorige post gezet heb. Ik heb ook gemerkt tijdens het booten dat vlak voor de grafische GUI opstart er iets verschijnt van proben van de geluidskaart ofzoiets en dat daar ook problemen zijn. Wat kan de oorzaak zijn maar vooral hoe los ik zoiets op?? kan ik ergens een nauwkeurigere omschrijving vinden van de fout?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:19. |