Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [XP]Dualboot verwijderen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=746901)

Studentje 11-02-2004 22:47

[XP]Dualboot verwijderen

Ik zit met het volgende probleem.

Ik had een huisgenootje zonder eigen computer. Aardig als ik was heb ik hem een plekje in mijn pc aangeboden, mits hij een eigen harde schijf zou regelen. Omdat de jongeman in kwestie nogal graag software installeerde en het daarbij niet zo nauw nam met ad- en spyware, leek het mij verstandig om op alle twee de schijven Windows XP te installeren. Zogezegd, zogedaan, er stond twee keer Windows op. Ieders op zijn eigen schijf, werkte prima. Ik ging er ook vanuit dat het in de toekomst makkelijk zou zijn, omdat hij met een beetje mazzel, de harde schijf in zijn nieuwe computer zou kunnen bouwen, waar hij het al heel lang over had.

Die nieuwe pc is er nog steeds niet, maar ik ben verhuisd. Uiteraard is het dus de bedoeling dat de harde schijf van deze jongeman weer terug gaat naar hem, uit mijn pc dus. Klinkt simpel, maar dat viel tegen. Ik wist niet welke schijf het was ('t waren twee identieke schijven) dus ik heb eerst de spanning van de ene harde schijf gehaald om te checken welke van hem was. Alleen, de pc start niet op. POST ed werkt prima, maar zodra Windows geladen moet worden, wordt er om een opstart disk gevraagd. Schijf weer aangesloten, andere afgekoppeld, maar nu gebeurt er helemaal niks. Alle twee weer aangesloten, en nu werkt het weer (maar dat deed het dus al).

Vroeger had je zo'n mooi commando: "fdisk /mbr". Maar helaas kent Windows XP dat niet. De boot.ini heb ik ook bekeken, aangepast, weer verandert, zelfs verwijderd, maar dat haalde allemaal niks uit.

Mijn vraag is dus: hoe los ik dit op. Nog even voor de duidelijkheid: 2 x 80 GB harde schijf, 2 x Windows XP Pro (op elke schijf dus één). Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.

Screaming Slave 11-02-2004 22:54

kijk in windows welke drive van jou is (primary (neem ik aan) master of slave).

zoek op internet op welke jumper setting op de harddrives voor master/slave/cable select staat.

haal die van hem eruit, en zorg dat de jumpers van je eigen hd op primary master staan.

dan zou het moeten werken. denk ik.

Studentje 11-02-2004 22:56

Citaat:

Screaming Slave schreef op 11-02-2004 @ 23:54:
kijk in windows welke drive van jou is (primary (neem ik aan) master of slave).

zoek op internet op welke jumper setting op de harddrives voor master/slave/cable select staat.

haal die van hem eruit, en zorg dat de jumpers van je eigen hd op primary master staan.

dan zou het moeten werken. denk ik.

Ik heb beide harddisks op cable select staan. De mijne is inderdaad master, en wordt ook zo herkend. Ook als ik die andere afkoppel. Dan zou het toch geen verschil moeten maken als ik de jumper toch op master instel?

Screaming Slave 11-02-2004 23:00

probeer het ff zou ik zeggen. schroevendraaiertje + 5 min = antwoord.

tis vaak ff klooien.

M@rco 11-02-2004 23:15

Booten van WinXP CD, Recovery Console, "FIXMBR" zou kunnen helpen :)

D@mien 12-02-2004 07:42

soms wil et helpen om BIOS weer ff de schijven te laten detecteren...

Studentje 12-02-2004 12:24

Ik heb helaas geen tijd om deze dingen te proberen op dit moment. Pas na het weekend gaat dat weer lukken. Maar in ieder geval bedankt voor de tips, ik ga het na het weekend proberen, mocht het niet lukken, dan hoop ik dat jullie me verder willen helpen ;).

dragonrider 12-02-2004 18:38

Citaat:

M@rco schreef op 12-02-2004 @ 00:15:
Booten van WinXP CD, Recovery Console, "FIXMBR" zou kunnen helpen :)
Dacht ik ook ja, toen ik linux bootscherm wou verwijderen werkte dat.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:20.