![]() |
Japanse cinema
Naar aanleiding van de shocktopic, waar twee Japanse films tussen stonden waar ik nog nooit van gehoord had (Men behind the sun+Kichiku), heb ik een vraagje of iemand nog bepaalde Japane titels voor me weet, zowel klassiekers als het minder bekende werk.
Ik ben al beetje bekend met het werk van Takashi Miike (Ichi the killer, Audition), Akira Kurasawa (Seven Samurai, Ran, Rashomon, Yojimbo etc), Hideo Nakata (Dark Water, Ringu saga) en Takeshi Kitano (Zotoichi, Dolls, Hana-bi) en heb wat losse films gezien als beide Tetsuo's, beide Battle Royal's en The Twilight Samurai. Daarnaast zowat alle anime films wel, maar heb het gevoel dat er nog een gigantische hoeveelheid interessante Japanse films voor handen zijn :) Japans cultuur gebonden films als Pillow Book of Lost in Translation mogen ook, maar het liefst de wat onbekendere films. Pearl Harbour bijv. niet :D Fascinerend volkje ;) Bij voorbaat dank :) |
The Princess blade is erg c00l.
|
Ik vond de Drunken master-serie (komische kung fu-films) altijd wel lachen, maar op zulk soort films zit je zeker niet te wachten?
Ik heb wel nog andere gezien, maar ik ben echt een nitwit in het onthouden van namen. |
Niet alleen Japanse, maar ook Koreaanse, Thaise en Chinese films zijn de moeite waard.
Chang-dong Lee - Peppermint Candy, Oasis, Green Fish Ji Woon Kim - A Tale of Two Sisters, Three, The Quiet Family Kiyoshi Kurosawa - Döppelganger, Bright Future, Kaïro, Cure Higuschinsky - Uzumaki Chan-wook Park - Sympathy for mr. Vengeance, Joint Security Area, Old Boy En binnenkort is er een festival dat je dan zeker zal aanspreken: http://www.cinemasia.nl/ |
wat mij betreft de meest obscure films allertijden (voor zover ik ze gezien heb, althans):
de guineapig-films (za ginipiggu) van Satoru Ogura ondanks alle stoere verhalen en urban legends zijn dit toch echt ranzige filmpjes. en deze site geeft vrij betrouwbare informatie zover als ik weet |
Ah dank, kan voorlopig weer even vooruit :)
|
Citaat:
|
Brother / hana bi / de Dead or alive serie
en die Guineapig films zijn saai man ..athans FOFAB wel |
Hmm, ken er niet zoveel, maar toevallig net ichi the killer gezien. Beetje vreemd, maar wel leuk. Battle royale vond ik iets te veel van het goeie.
Ik heb hier ook nog Brother(van Takeshi Kitano) liggen, is die het kijken waard? |
Hana Bi is een geweldige film :cool:
|
hou je van samurai films??
Hiroshiki Inagaki: -samurai deel 1 t/m 3, aka Miyamoto Musashi. Het gaat over Miyamoto Musashi, de legendarische samurai uit de Azuchi-Momoyama era, bedenker van de Niten Ichi Ryu zwaard stijl. Hoe het zit met het waarheidsgehalte weet ik niet precies. -Samurai Banners -chushingura, aka 47 ronins. Kenji Misumi: -Sword of vengeance deel 1 t/m 6, aka lone wolf and cub Er zijn nog meer chushingura films, ik weet niet precies welke de orginele is. En dan heb je ook nog -sword of doom -kwaidan -roningai/ street of ronin -son of black mass -sleepy eyes of death ps: nu moet je niet denken dat ik ze allemaal gezien hebt, als je weet waar ik ze kan vinden, hoor ik het wel. |
1. Kakushi Toride No San Akunin (1958)
Alternatieve titel: The Hidden Fortress 2. Ikiru (1952) 3. Kumonosu Jo (1957) Alternatieve titel: Throne of Blood 4. Hotaru no Haka (1988) Alternatieve titel: Grave of the Fireflies 5. Shichinin no Samurai (1954) Alternatieve titel: Seven Samurai 6. Tonari no Totoro (1988) Alternatieve titel: My Neighbor Totoro 7. Sen to Chihiro no Kamikakushi (2001) Alternatieve titel: Spirited Away 8. Honogurai Mizu no Soko Kara (2002) Alternatieve titel: Dark Water 9. Ran (1985) 10. Dolls (2002) 11. Kikujiro no Natsu (1999) Alternatieve titel: Kikujiro 12. Yojimbo (1961) 13. Hana-Bi (1997) 14. Rashômon (1950) 15. Mononoke-hime (1997) Alternatieve titel: Princess Mononoke 16. Zatôichi (2003) 17. Jûbei Ninpôchô (1995) Alternatieve titel: Ninja Scroll 18. Tampopo (1985) Alternatieve titel: Paardenbloem 19. Sonatine (1993) 20. Vampire Hunter D: Bloodlust (2000) 21. Oodishon (2000) Alternatieve titel: Audition 22. Blood: The Last Vampire (2000) 23. Akira (1988) 24. Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem (2003) 25. Unagi (1997) Alternatieve titel: The Eel Bron: moviemeter.nl Top25 per land. Veel plezier ermee :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Met waarheidsgehalte bedoelde ik dus de gebeurtenissen in de films in vergelijking met wat hij echt heeft meegemaakt. Een regisseur kan hem ook weergeven als een superman die vliegt en röntgenogen heeft, dan klopt het al snel niet meer. |
Citaat:
Zelf moet ik ook nog een heel aantal films uit die lijst zien, heb er zin in :cool: |
Citaat:
|
Citaat:
|
De tip 100 (films die minder dan 50 stemmen hebben) is ook erg interresant. Maargoed, dit is offtopic :)
|
Heeft er iemand ook eventueel tips vor het verkrijgen van Japanse films/dvd's?
|
Play.com heeft een behoorlijk aanbod...Je hebt wel een creditcard nodig. Ohja, geen verzendkosten!
|
Ichi the Killer is gewoon fantastisch. Battle Royal is ook super, maar over 2 heb ik negatieve dingen gehoord. Heb hem nog niet gezien. Ik heb pas 2 Guinea Pig films binnen gekregen. Was minder dan ik had verwacht....maar wel vermakelijk.
|
Citaat:
|
Citaat:
Het 'Saving private Ryan' gedeelte, wanneer alle kids op het eiland gedropped worden, is echter wel een must-see. Lekker bloederig en over-de-top :p Kvond 'm in ieder geval best vermakelijk, iets aan de lange kant en jammer dat ze niet paar tellen langer naar het script hebben gekeken :) |
Citaat:
|
Ik vind dat je verplicht een film van Takeshi Kitano moet zien..
Hana-Bi is wel goeie film van hem, drama, humor en actie is daarin goed gecombineerd.. Van Miike Takeshi zou je Audition moeten zien, redelijk zieke film.. Ik had ook nog een japanse jongere film gezien op het IFFR vorig jaar. Die heet Kakuto, die film is echt cool. Gaat over drugs en yakuza, maar dan slapstick achtig.. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:20. |