![]() |
Spqr
Ik keek net The Gladiator en toen zag ik dat de hele tijd staan en ik kan er maar gewoon niet meer opkomen wat het nou ook weer betekent... en das irritant!!!!
Iemand die me ff helpt?? |
Ik geloof SenatusPopulusQueRomanus...?
De senaat en het Romeinse volk? |
Citaat:
En betekent het dan niet De Senaat en het volk van Rome?? |
ge hebt gelijk :) spqr staat voor senatus populusque romanus
dus: senaat en volk van rome :)) |
Ja en het staat echt oooveral op in Rome
|
Citaat:
|
De Romeinen gebruiken SPQR net zoals jij je naam gebruikt op je tentamenblaadje. Ze gaven ermee aan dat bepaalde dingen eigendom waren van het Romeinse volk en senaat. De 'moderne Romeinen' gebruiken het nog steeds wanneer iets eigendom is van de gemeente. De moderne Romeinen denken dat ze nog steeds zo goed en belangrijk zijn als de klassieke Romeinen.
|
De huidige inwoners van Rome hebben ook een betekenis voor deze letters:
- So Please Quit Rome. Dit is dan bedoeld tegen de toeristen; de Romeinen willen de stad dan weer voor zichzelf hebben zo tegen het eind van het seizoen. Of: - Suovi (?) Porci Questi Romani Van de spelling van het eerste woord ben ik niet zeker. De betekenis hiervan is: Het zijn varkens, die Romeinen. De Noord-Italianen gebruiken dit om aan te geven dat ze de Romeinen een beetje vreemde mensen vinden. |
Senatus Populusque Romanorum (of Romanum, maar mn docente zei laatst Romanorum (???).
De senaat en het volk van Rome |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58. |