![]() |
Blaren in je mond
Hoi!
Ik heb mijn hele leven al last van blaren in m'n mond. Iedere maand krijg ik gewoon weer een blaar die opeens op komt zetten en dan na een week weer weg gaat. Maar bij mij zijn ze echt groot. Ze zitten dan aan de binnenkant van mijn mond, aan de achterkant van mijn onder- of bovenlip. Ik heb gehoort dat je goed vitamine C moet eten/drinken en sinaasappels, maar dat doe ik, maar het helpt niets. Ik gebruik ook een middeltje, Pyralvex, dat is aanstipvloeistof waarmee je je blaar moet aanstippen. Dit doet maaaachtig zeer. Het bijt gigantisch. Zijn er meer mensen die regelmatig last van blaren hebben in de mond? En zo ja, wat doe je er aan? Alvast bedankt! |
Blaren of aften?
Bocusan helpt bij mij altijd wel goed tegen aften en ook tegen andere wondjes. Blaren maak ik meestal kapot....dat scheelt vaak enorm in pijn en last. |
Als ik een blaartje in mn mond heb, zegt mn moeder altijd dat ik moet spoelen met kamillethee :)
Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd, ik laat het altijd vanzelf over gaan.. |
Kamillethee ontsmet ook, spoel ik wel eens mee als ik keelontsteking heb.
|
Die blaren (ofwel aften) krijg je voornamelijk als je weerstand slecht is. Daarom zegt men dat je vitamine C moet slikken, je weerstand kan daar beter van worden, maar bewezen is het niet.
Ik heb er zelf ook heel veel last van. Je hebt van Oral B zakjes tegen aften en die helpen heel goed. Je moet daarmee spoelen, maar het nadeel is wel dat het gigantisch prikt (net zout :D). Verder heb je ook een spoeling Bocusan en is d'r een nieuw middeltje op de markt wat je bij de apotheek kan kopen (maar dat vind ik niet super handig). Je kan iig nog heel wat uitproberen naast pyralvex. Goede tandpasta (paradontax bijvoorbeeld) helpt ook heel erg bij mij. Dan zijn ze super snel weg. |
Citaat:
Ik vind het niet prikken...iig niet erg. :p (Je moet gewoon een half ipv een heel zakje met wat water mengen, dat scheelt al, vind ik.) |
Spoelen met kamillethee :o
|
Ik heb ook een blaartje in m'n mond dat regelmatig terugkomt (nu al een tijdje niet, maar vaak komt ie heel vaak, steeds op dezelfde plek) Ik heb er niet zo heeel erg veel last van, dus ik wacht gewoon dat ie vanzelf weer weg gaat. Ze zeggen dat spoelen met bosbessensap ook tegen dat soort dingen helpt. Heb ik ook geprobeerd en sindsdien is ie niet meer geweest, maar dat kan ook goed toeval zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar het werkt wel en daar gaat 't om :) |
ff een dom vraagje, maar ik krijg altijd blaren in mijn mond, lip wang en doordat ik er altijd perongeluk heel erg hard op bijt.
is dit dan ook een blaar of "aft" :confused: of iets anders. het bloed altijd heel erg en na een tijdje is het een wittachtige wond. |
Citaat:
|
ik heb ook vaak last van aften, en ik gebruik ook pyralvex, het helpt meestal erg goed (binnen 1 a 2 dagen id de aften weg) maar het bijt best wel.
|
ikzelf heb ook wel eens last van blaren, dit komt bij mij door vitamine tekort.... Ik weet niet of je voldoende fruit e.d. binnenkrijgt?
|
Het af en toe afwisselen van tandpasta schijnt ook te kunnen helpen tegen aften. Ik had er ook veel last van, maar sinds ik zo af en toe een tijdje een andere tandpasta gebruik heb ik er veel minder last van. (had geloof ik te maken met overgevoeligheid ofzo voor t een of t ander, maar dat weet ik niet meer precies)
|
Helpt spoelen met mondwater niet? :)
|
Dat is idd een crime, maar wat je dan moet drinken, en veel ook is wortelsap, het is een onwijs smerig goedje, maar het verhoogt je weerstand sneller en adequater als pilletjes.
En pyralvex werkt zeer goed..... |
Ik denk dat je aften bedoelt. Je hebt dat virus in je gekregen of je hebt t niet. Pech als je t in je hebt, want dan kunnen er dus regelmatig blaasjes ontstaan in je mond. Pyralvex of hoe je dat ook schrijft schijnt daar tegen te helpen.
Gelukkig heb ik zelf geen last er van (klopt af). [edit: als het goed is, betreft het hier het herpes labialis virus; verwant aan de herpes zoster virus. Het blijft levenslang in je ruggengraat zitten en bij perioden van verlaagde weerstand, verhoogde stress en nog onbekende factoren komen ze dan weer naar voren.] |
Ik heb zelf ook best vaak aften en wij hebben thuis Superol, werkt ook wel redelijk. Is een groen tabletje dat je moet oplossen in een glas water en dan 10 x gorgelen. Het is alleen echt heel vies :|
|
Citaat:
ik heb ze bijna wekelijks (zeer lage weerstand) en een vriendin van mij zegt ze nog nooit te hebben gehad. Dat leek me erg onwaarschijnlijk aangezien zij nog vaker ziek is dan ik, maar nu snap ik het (y) |
Zijn aften trouwens besmettelijk? Zoja, hoe dan? Kun het krijgen door contact met de aft zelf (zoenen) of kan het ook gewoon overspringen zoals verkoudheid dat doet?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:32. |