Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   titelloos nog (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=750442)

heldine 16-02-2004 11:25

titelloos nog

een elf of fee met lange vlechten
hinkelt van een naar twee zwiepende
vlechten rond haar hoofdje ze denkt
drie vier vijf zes zeven
het zachtjes twieten van de vogels
en kinderen op het schoolplein en
in de straten het rumoer van ruziënde
buren over een pasgeplaatste vijver ze denkt
ze luistert draait mee in het verhaal
acht, negen, tien, elf, draaien, draaien
en ze duizelt
en ze struikelt
maar valt net niet

lovetear 16-02-2004 17:30

Hmm, ik snap niet goed wat de functie van dat tellen is, kun je dat misschien uitleggen?

heldine 17-02-2004 06:24

ze hinkelt! :)

xineof 17-02-2004 12:44

Leuk gedicht! Maar een elf of een fee lijken toch niet op elkaar :p ;)?
Citaat:

>?< schreef op 16-02-2004 @ 12:25:
Het gebruik van enjambement aan het eind van deze zin vind ik echt geweldig... Meestal vind ik de punten waar je de regels af hebt gebroken erg goed. Ik mis wel een beetje het gebruik van interpunctie op sommige plaatsen, waardoor het gebruik van enjambement mijns inziens wat beter uit zou komen. Misschien een suggestie (maar waarschijnlijk vind je de oorspronkelijke manier veel leuker :bloos: ):

een elf of fee met lange vlechten
hinkelt van een naar twee zwiepende
vlechten, rond haar hoofdje - ze denkt
'drie, vier, vijf, zes, zeven' (hoe komt het dat je in deze zin geen komma's gebruikte en in de volgende regel tellingen wel?)
het zachtjes twieten van de vogels
in de straten het rumoer van ruziënde (ruziënde is mijns inziens net één lettergreep te lang, ik zou er zelf gewoon 'ruzende' van gemaakt hebben ;))
buren, over een pasgeplaatste vijver - ze denkt,
ze luistert draait mee in het verhaal
'acht, negen, tien, elf, draaien, draaien'
en ze duizelt
en ze struikelt

maar valt net niet

Qua taalgebruik vind ik het een leuk gedicht; echt heel leuk. Het leest prettig, de woorden dansen :)! 'en ze duizelt en ze struikelt' vind ik erg goed gevonden; het weergeeft perfect het prettige ritme in dit gedicht aan. Nog één vraag; wil dit gedicht iets dergelijks uitdrukken als het zich onttrekken aan de realiteit; of zich terugtrekken in de eigen droomwereld? Of zie ik het verkeerd?

Fgank 17-02-2004 15:16

leest echt heerlijk met the doors - peace frog op de achtergrond:D, maar ook zonder:P.

Echt leuk gedaan!!!:)

heldine 17-02-2004 16:48

[QUOTE]xineof schreef op 17-02-2004 @ 13:44:
[B]hoe komt het dat je in deze zin geen komma's gebruikte en in de volgende regel tellingen wel?

ruziënde is mijns inziens net één lettergreep te lang, ik zou er zelf gewoon 'ruzende' van gemaakt hebben ;)[QUOTE]

goed idee! en inderdaad, daar moeten komma's :bloos:
ruzende klinkt heel leuk.

het gaat over een meisje dat in haar eigen droomwereld zit, maar op een gegeven moment wordt afgeleid door de wereld om haar heen. ofzo. ik richtte me meer op het gevoel dat het zou overbrengen.

en een elfje en een fee lijken best wel een beetje op elkaar! ..toch?

xineof 19-02-2004 21:41

Citaat:

>?< schreef op 17-02-2004 @ 17:48:
het gaat over een meisje dat in haar eigen droomwereld zit, maar op een gegeven moment wordt afgeleid door de wereld om haar heen. ofzo. ik richtte me meer op het gevoel dat het zou overbrengen.

en een elfje en een fee lijken best wel een beetje op elkaar! ..toch?

Daar kan ik me wel heel goed in verplaatsen ja :). Je brengt het gevoel goed over!

Maar nèè, een elf en een fee zijn heel verschillend ;). Ze worden wel beiden vooral in verband gebracht met de Keltische traditie, maar verschillen nogal van oorsprong zegmaar :). Verder is een fee meestal een héél tenger wezentje met ragdunne vleugeltjes, dat op een druppel water kan staan zonder dat het oppervlak beweegt. Maar op zich geloofden mensen vroeger dat ze er beiden voor zorgden dat bep. dingen mislukten of lukten... dus in dat opzicht zijn ze wel vergelijkbaar :).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:45.