Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Is dit een goede manier het te vertellen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=750588)

HestHer 16-02-2004 14:53

Is dit een goede manier het te vertellen?

Ik wil een vriendin van me vertellen wat er in mijn jeugd is gebeurt, maar durf het niet goed. Als ze dit leest (Heb ik poos geleden geschreven) Denken jullie dan dat ze het snapt?

"Papa houd van je lieverd. Papa houd alleen van jou. Jij bent papa's meisje. Papa houd niet van je broertje, alleen van jou. Dat weet je toch?" Ik keek papa aan. Ik knikte. "Goedzo meisje. Goedzo. Je bent al een grote meid he?" Weer knikte ik. Mijn broertje kwam binnen. Papa's ogen vernauwden zich. "Wat doe jij hier? Achterbaks kind! Verdwijn uit mijn ogen! Jij bent niks waard! Jij bent een mislukking!" Papa hief zijn hand op. Mijn broertje dook ineen en beschermde zijn hoofd. Papa liet zijn hand weer zakken. "Waarom zou ik jou eigenlijk slaan? Ik verspil mijn tijd." Hij richtte zijn aandacht weer op mij. Ik keek naar mijn broertje. Ik had medelijden met hem. Hij was nog zo jong. Zes jaar jonger als mij, maar hij leefde in een hel. Mijn kleine broertje.
"Wist je dat meisjes van negen jaar al hele grote meisjes zijn?" Ik lette niet op. Mijn broertje sloop de kamer uit. "Hesther? Papa praat tegen je." Hij streelde mijn wang en dwong me hem aan te kijken. "Meisjes van negen jaar zijn al heel groot. Ze zijn al gegroeid. Elke papa moet goed op zijn dochter passen, dat snap je toch?" Automatisch knikte ik. "Elke papa moet zijn dochter klaar maken voor de grote wereld. Dan moet ik even kijken of je overal wel goed gegroeid bent. En jij bekijkt dat bij mij. Zo hoort dat. Vanavond kom ik bij je kijken schatje, vanavond ben jij papa's allerliefste meisje..."

Groetjes HestHer

Leonoor 16-02-2004 15:04

Crossposts (één topic openen op meerdere fora) zijn niet toegestaan.
Maak dus ajb een keuze tussen psych en Letteren.

Lorelei 16-02-2004 15:07

Ja, je verhaal is zeer duidelijk. :(

HestHer 16-02-2004 15:08

Citaat:

Leonoor schreef op 16-02-2004 @ 16:04:
Crossposts (één topic openen op meerdere fora) zijn niet toegestaan.
Maak dus ajb een keuze tussen psych en Letteren.

Oh sorry! Ik wil het haar graag vertellen, en wil weten of dit een goede manier is, omdat ik het liever niet direct zeg. Dus haal die op letteren maar weg...

Leonoor 16-02-2004 15:11

Citaat:

HestHer schreef op 16-02-2004 @ 16:08:
Dus haal die op letteren maar weg...
Dat kan je ook zelf. Boven je post klik je op het icoontje met 'wijzig' en dan vink je 'verwijderen?' aan en dan klik je op 'verwijder nu'.

Mushu 16-02-2004 15:25

Ja, ik denk het wel. Het is wel heel duidelijk in ieder geval. Voor mij dan, ik weet niet hoe inteligent jouw vriendin is dat ze begrijpt waar dit naar toe gaat, maar ik begrijp het.

barkrukkie 16-02-2004 15:31

Citaat:

Mushu schreef op 16-02-2004 @ 16:25:
Ja, ik denk het wel. Het is wel heel duidelijk in ieder geval. Voor mij dan, ik weet niet hoe inteligent jouw vriendin is dat ze begrijpt waar dit naar toe gaat, maar ik begrijp het.
ik denk dat iedereen wel begrijpt waar dit naar toe gaat :)

Maar hoe wou je het precies doen dan? E-mail sturen, een brief sturen, zelf de brief geven en erbij blijven?
Het lijkt me wel beter dat je er zelf bij bent als ze die brief leest

veel sterkte ermee iig :)

Stefanie 16-02-2004 15:34

Ik krijg hier helemaal kippenvel van :s Heel duidelijk geschreven ja!

CoveredEyes 16-02-2004 16:40

Ik vind het wel duidelijk, maar ook wel heel direct eigenlijk...

Quiana 16-02-2004 16:45

Imho is het duidelijk. Heel erg duidelijk zelfs... :s

Evatjuhhhh 16-02-2004 17:04

gatver :s jakkiebah :(

*sterkte*

HestHer 16-02-2004 17:12

Aan jullie reacties te zien is het zelf een beetje shockerend. Klopt dat? Btw wel bedankt voor de reacties...
Hesther

tsjuk 16-02-2004 17:33

Ik vind het best schockerend eerlijk gezegd. Je beschrijft het niet heel duidelijk, maar je weet wel wat er gaat gebeuren. Ik begrijp wat je hebt doorgemaakt en moest dit pas geleden zelf aan een vriendin vertellen. Het is moeilijk maar ze begrijpt het vast. Veel sterkte meid!!

Lorelei 16-02-2004 18:41

Citaat:

HestHer schreef op 16-02-2004 @ 18:12:
Aan jullie reacties te zien is het zelf een beetje shockerend. Klopt dat? Btw wel bedankt voor de reacties...
Hesther

Het is schokkend.. natuurlijk is het schokkend! Maar ik denk niet dat het te schokkend is voor je vriendin.. je kan haar dit wel laten lezen.

Fade of Light 16-02-2004 18:45

Duidelijk, doch niet schokkend.

Rhea 16-02-2004 19:24

Duidelijk genoeg inderdaad.

Dapper (y)

En veel sterkte.

HestHer 16-02-2004 19:31

Ik heb het verteld. Ze reageerde lief. Ik heb gezegt dat ze hierheen moest gaan.Nog bedankt voor jullie reacties. Top!

Liefs Hesther

Rhea 16-02-2004 19:35

Citaat:

HestHer schreef op 16-02-2004 @ 20:31:
Ik heb het verteld. Ze reageerde lief. Ik heb gezegt dat ze hierheen moest gaan.Nog bedankt voor jullie reacties. Top!

Liefs Hesther

Gelukkig. :)

Mushu 16-02-2004 19:58

gelukkig maar :)

littlegurl 19-02-2004 20:24

duidelijk

CoveredEyes 20-02-2004 09:39

Citaat:

Mushu schreef op 16-02-2004 @ 20:58:
gelukkig maar :)

Fantôme 20-02-2004 17:51

ik had niet gerageerd... *sorry*
gelukkig heeft je vriendin lief gereageerd... dat moet een hele opluchting voor je zijn!
ik vind het heel erg wat je hebt meegemaakt... maar gelukkig kan je nu met iemand over praten en dat is echt mooi... ik ben echt ontzettend blij voor je dat ze zo reageerde.
xxx en liefs wen

ScionOfBalance 06-03-2004 16:36

Eigenlijk geen woorden voor... begrijp me niet verkeerd, maar zo zie je maar wat voor mensen er eigenlijk rondlopen op deze aardkloot...

saartjeh 06-03-2004 20:47

*brok in me keel*

0o_SweetY_o0 12-03-2004 13:05

heel duidelijk
ik zat met tranen in mn ogen toen ik het las :bloos:
*sterkte*

kleinedraak 12-03-2004 17:57

Ja ook zeeeeeeeer duidelijk. Had je verwacht dan dat je vriendin anders zou reageren? Natuurlijk reageerde ze lief, anders noem ik het ook geen vriendin he? Het is best schokkerend maar zeer zeker niet te direct!
Heel veel sterkte ermee, ga je nu hulp zoeken of waarom vertel je dit aan je vriendin? Heb je het al een beetje verwerkt???
Liefs,

ontopic:Je naam is trouwens raar:p Ik heet nl. esther en een nicht van mij hester maar met die dubbele H is het raar(wel leuk btw)

Fenji 12-03-2004 21:57

:( :( :(
Erg.. sterkte!
Echt is schrok toen ik het las.. :(
suc6!

Nona 12-03-2004 22:54

Citaat:

xStefjuhx schreef op 16-02-2004 @ 16:34:
Ik krijg hier helemaal kippenvel van :s Heel duidelijk geschreven ja!
Ja, helemaal eens.

En als ik dat mag vragen: hoe is je situatie nu?

esprit-chick 14-03-2004 16:35

wow, echt rot voor je ! ik leef met je mee echt
ik denk dat het heel verstandig is om er met iemand over te praten,ja
dit is wel een goede inleiding in het geheel, heel duidelijk

je zegt dat je het op een indirecte manier wilt vertellen aan haar, op zich heel verstandig, scheelt vast een hoop stress.

bedenk je wel dat wanner je vriendin deze brief heeft gelezen ze er ongetwijfeld veel over zal wilen spreken, ook omdt je best wel details beschrijft.
wees hier een beetje op voorbereid!

veel sterkte

marloesie 14-03-2004 17:17

hay allemaal ik ben "de vriendin" en t was niet lief bedoeld hoe ik reageerde maar kom op! wat een godvergeten klootzak van een...ooee echt, k kan me dr zo kwaad om maken!! maar goed, hes als je nog s iets hebt kan je het me wel op deze manier vertellen. heel veel kusjes loes

*underworld* 14-03-2004 17:20

heel mooi...... indrukwekkend...... heb er geen woorden voor!

Sterkte Liefs

Snow White 15-03-2004 08:13

Ik vind het erg schokkend. Het raakt me diep.
Ik weet niet of je een vriendin dit hele diepe en kwetsend (voor jou en je broertje) en intens verdrietige stuk zo aan je beste vriendin moet laten lezen. Het hangt er vanaf hoe zij in haar vel zit, of het ook goed met haar gaat. En of zij hier herkenning in vind (want dat komt vaker voor dan je denkt, denk ik)
Ik ken je beste vriendin niet, alleen jij kunt bepalen hoe zij hier op zal reageren.
Als ik jou vriendin was, zou ik hier zeer zeer van schrikken.

Sterkte.

Snow White 15-03-2004 08:15

Citaat:

Snow White schreef op 15-03-2004 @ 09:13:
Ik vind het erg schokkend. Het raakt me diep.
Ik weet niet of je een vriendin dit hele diepe en kwetsend (voor jou en je broertje) en intens verdrietige stuk zo aan je beste vriendin moet laten lezen. Het hangt er vanaf hoe zij in haar vel zit, of het ook goed met haar gaat. En of zij hier herkenning in vind (want dat komt vaker voor dan je denkt, denk ik)
Ik ken je beste vriendin niet, alleen jij kunt bepalen hoe zij hier op zal reageren.
Als ik jou vriendin was, zou ik hier zeer zeer van schrikken.

Sterkte.

Ok. je hebt het verteld. Lijkt me ook beter (lees ik nu pas trouwens) Fijn dat ze goed reageerde. Daar heb je veel aan. nogmaals sterkte en succes

snoopy 15-03-2004 09:55

Jezus... Ik weet niet met wie ik meer te doen heb; met jou of met je broertje... :(

Giovanna 15-03-2004 11:51

Citaat:

snoopy schreef op 15-03-2004 @ 10:55:
Jezus... Ik weet niet met wie ik meer te doen heb; met jou of met je broertje... :(
Ik denk met allebei evenveel maar wel op een andere manier...

Sponstanietje 15-03-2004 15:16

Ik vind het sterk van je dat je dat aan je vriendin durft te vertellen, maar ook dat je dat aan ons durft te vertellen. Ik wens je heel veel sterkte met de verwerking.

HestHer 15-03-2004 16:20

hey, bedankt voor jullie reacties. Vind wel lief dat jullie allemaal zo meeleven. Ik heb het in ieder geval allemaal al verwerkt. Tenminste, deels. Dat mijn ouders mijn broertje geestelijk zo hebben mishandeld kan ik ze nooit vergeven. Mijn vriendin wist al wel dat mijn broertje zo behandeld werd, maar niet dat ik...uh...misbruikt was. Nogmaals, erg bedankt voor jullie reacties, en Marloes, bedankt dat je het zo goed hebt op gevangen, dat je mij zo goed hebt opgevangen. Je bent lief. Jullie zijn allemaal lief.

Liefs Hesther

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.