![]() |
[Geluid] Hoe PC stiller maken?
Ik erger mij heel erg aan het harde geluid dat mijn pc veroorzaakt. Hieronder de specs:
Kast: Chieftec Dragon (midi) Mobo: Asus A7N8X Deluxe Processor: AMD Athlon XP 2400+ Koeler: Zalman CNPS 6000CU Voeding: Zalman 400W ZM400A-APF Harddisk: Maxtor Diamond Plus 9 (160GB) Videokaart: Creative Radeon 9600 256 MB (passive cooled) De kast heb ik aan de binnenkant bekleed met noppenschuim van de gamma. Casefans heb ik niet aangesloten. De enige fans die draaien zijn de cpu fan en de fan in de voeding. De videokaart is passief gekoeld. Mijn pc maakt nog steeds teveel lawaai. Waar kan het aan liggen? Ik hoor nog steeds een hard gezoem. Als ik in een andere kamer als sta hoor ik mijn pc in de andere kamer zoemen. Erg irritant dus. Wat kan ik nog meer doen om mijn pc stiller te krijgen? |
Ik heb trouwens het idee dat mijn voeding erg veel lawaai maakt, kan dit komen omdat de airflow in mijn kast erg slecht is? Wat kan ik hieraan doen? Een papst casefan? Zo ja, welke?
Ik heb een Chieftec Dragon kast. |
misschien is je kast gewoon te luidruchtig.. of je apparatuur..
maar je moet geen noppenfolie in je kast gaan proppen.. anders word hij te warm en dat is zonde van je HD e.d. alles effe goed aandraaien, misschien zit er wel wat los Greet*z |
Aan de kast ligt het niet denk ik. Alles zit moervast. Het maakt qua warmte niets uit of die noppenschuim er wel of niet in zit. Dat heb ik gemeten.
Processor wordt idle nu zo'n 50 graden warm. |
Kan inderdaad aan de voeding liggen, zoek eens op een internetshop naar een leuke stille voeding? (Kijk eens op http://www.perfectsystems.nl)
|
Je kast is te licht en je moet loodbitumen aan de binnenzijde plakken om oppervlaktes zwaarder te maken. Noppenschuim op zich is niet geluidsdempend in computerkasten.
|
Er zijn 3 dingen die over het algemeen het meeste geluid maken:
hdd's voeding cpu-fan De meeste hdd's maken veel lawaai, dit is op te lossen door rubber tussen de hdd en de case te doen. De voedingsfan is erg eenvoudig te vervangen, dit is echt aan te raden. De CPU- fsan is over het algemeen niet zo heel lawaaierig, maar hier valt weinig aan te doen behalve een nieuwe stille te kopen. Sommige fans zijn temp. geregeld, dus je kast met noppenschuim bedekken zal warmer worden en dus je fan's harder gaa draaien = meer geluid. |
uitzetten
|
Citaat:
|
|
Ja koop een hele lading geluidswerend spul en stop dat in je kast. :)
|
zet je pc in een geluidsdichte ruimte, en je moniter waar je zelf zit:P
een diepvries werkt ook wel :) dan word alles ook kouder *met het eruit halen wel uitkijken voor condens enzo |
Citaat:
Je kunt ook de kap aanpassen zo dat er een 120mm fan oppast laat die op 7volt draaien en hij is aardig stilgeworden(80mm fan mag er dan natuurlijk uit) succes |
Zorg dat er een stuk of 3 120 mm fans op hun laagste toerental in je PC zitten (dus ik bedoel, 1 outtake, 1 intake, 1 voeding) En zorg voor een zo'n groot mogelijke cpu fan.
En geen maxtor HDD's nemen wil ook wel eens helpen, of je moet een liquidbearing hebben. |
Citaat:
En passen 120 mm fans wel in mijn dragon kast? |
Citaat:
je hebt 3 typen fabs volgens mij: 12v -> hard 5v - 12v -> hard, minder hard variable -> met een knopje de snelheid instellen.. |
Citaat:
|
Noiseblocker en Be Quiet hebben volgens mij op maat gesneden
geluidsdempende matten voor chieftec behuizingen. Die zou je in kunnen bouwen, met twee papst 8412 N/2GL fannetjes erin, zodat alles goed gekoeld is. Ook zou je misschien eens kunnen kijken naar een andere processor cooler. Heb je btw geen idee waar de herrie precies vandaan komt? |
Chieftec kasten zijn passend gemaakt voor 80mm fans..
Een grotere fan kan wel maar dan moet je even gaan dremelen :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Al eens aan je CD/DVD speler gedacht ? die kunnen ook genoeg herrie maken
|
Ik dacht dat Papst Fans redelijk stil waren..., en je kan altijd proberen, de fans op een iets wat lager voltage te laten draaien :)
|
Citaat:
Papst Fan 8412NGL(E) 8x8cm, 1500rpm Papst Fan 8412N/2GL(E) 8x8cm, 1500rpm, RPM monitor Papst Fan 8412NGML(E) 8x8cm, 2050rpm Ik weet niet welke van deze drie ik nodig heb. Natuurlijk wil ik de stilste. Ik denk dat mijn voeding de meeste lawaai maakt. Hij is temp controlled. |
Papst Fan 8412N/2GL(E) 8x8cm, 1500rpm, RPM monitor
Die is dan de beste.. Maar CD-ROm's zoals eerder gezegd maken vaak ook herrie (CD eruit halen lost het vaak al op :D). Verder moet je zware geluidsmatten hebben, deze houden geluid EN trillingen tegen.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@TS: De n/2gl is inderdaad het beste in jouw geval, denk ik. Wat kost dat ding eigenlijk bij Informatique? |
Citaat:
|
|
en gat vanboven in uw case maken (waar plaats is) en daar een koeling inzette
zo kan je de andere koeling trager laten draaien daardoor is er minder geluid het kan ook zijn dat er teveel stof in zit dan gewoon proper maken |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:54. |