![]() |
vragen over ouderbijdrage
Ik ben druk bezig met het aanvragen van mijn studiefinanciering en ik heb vorige week ook van die papieren gehad die mijn ouders in moeten vullen zodat ze aan de hand daarvan mijn aanvullende beurs kunnen berekenen. Mijn vader is echter niet van plan om het in te vullen of iig van plan om niets te betalen.
Nu mijn vragen: - Wat doet de IB-groep als mijn vader die papieren niet invult? Laten ze zijn inkomen buiten beschouwing? Sturen ze een herhaalbrief? Ze weten op dit moment zijn adres volgens mij niet (mijn ouders zijn gescheiden en ik woon bij mijn moeder) dus dat zou betekenen dat ik alle post voor mijn vader ontvang totdat hij zijn eigen adres opgeeft. Klopt toch zo? - Kan ik iets doen als mijn vader besluit om zijn ouderbijdrage niet te betalen? Volgens mij eigenlijk niet of is het net als met alimentatie dat je het LBIO is kan schakelen of is dat niet met ouderbijdrage? |
antwoord op je 2e vraag: je kan je ouders niet dwingen, als ze niets betalen is dat jammer voor je.
maar volgens mij (ben niet zeker) moeten ze die gegevens wel invullen en kunnen ze daartoe ook gedwongen worden .... denk ik |
Van de site van IBG:
De aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Onder ouders worden in dit geval verstaan: je natuurlijke ouders of je adoptiefouders. Heb je problemen met je ouders? Dan is het soms mogelijk hun inkomen buiten beschouwing te laten. Je kunt daarvoor een beroep doen op de hardheidsclausule weigerachtige ouders. Heb je al eerder gevraagd om toepassing van deze hardheidsclausule? Informeer dan eerst bij de IB-Groep naar je mogelijkheden. |
Citaat:
|
Je kunt je ouders idd niet verplichten een ouderbijdrage te betalen...was het maar zo makkelijk. Je kunt door je ouders/vader/moeder een soort van 'afstandsverklaring' laten tekenen...maar das wel een heel gedoe enzo. Bel de IB-Groep eens op en vraag het ze.
|
Citaat:
|
Citaat:
Moet je even onder Kiosk -> Formulieren kijken |
Als je 'afstand doet van je vader' moet je ook allemaal bewijsstukken van huisarts en maatschappelijk werkers enzo meesturen. Is een hele rompslomp. Ik zou als ik jou was gewoon bij hun het adres van je vader op geven. Is verder zijn zorg denk ik, jij krijgt volgens mij wel stufi, maar dan geen aanvullend.
Trouwens, waarom wil je pa dat niet? |
Citaat:
|
als hij in de WW zit, zal zijn inkomen toch op dit moment niet zo hoog zijn, dus krijg je wel aanvullend, toch? Ze kijken wel naar loon van 2 jaar geleden, maar als er echt iets drastisch veranderd is (minstens 30% eraf in geval van WW), kunnen ze dat veranderen volgens mij. Maar beste idee is idd ff bellen, want onduidelijkheid met de IBG wil je niet; zit je nog het hele jaar aan vast dan
|
Citaat:
|
Zo'n hardheidsverklaring is een heel gedoe. Ik zit ongeveer met hetrzelfde probleem.
Ik moest een verklaring van beide ouders meesturen, eentje van de maatschappelijk werker of huisarts en eentje van mezelf. Nou..die van mezelf en die van de huisarts en van me moeder is niet zo'n probleem. Maar mijn vadert weigert mee te werken. Dus ik ben er maar mee gestopt...een beetje harder werken in de maand compenseert het bedrag al een beetje. Ik ben niet van zijn geld afhankelijk gelukkig. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:27. |