![]() |
[aansluitingen] hoeveel poorten heb je nodig voor 2 harde schijfen en 2 CD-rom drives
Hey,
ik heb een klein probleempje, ik ben van plan om een pc te assembleren met 2 harde schijven(heb ik nog van een andere pc), een DVD-writer en een gewone DVD-lezer. Normaal moet dit via IDE poorten, maar zo zijn er maar 2 op een moederbord zijn er speciale poorten voorzien op een moeder bord voor harde schijven of dvd lezers/schrijvers??? of moet ik een splitter of iets dergelijks gebruiken? greetings |
je kunt toch 2 'dingen' per kabel aansluiten?
anders moet je een raid-kaartje kopen. [edit]volgens mij heten die dingen anders dan raid, maar ik weet eigenlijk niet. iig zijn er wel kaartjes voor.[/edit] |
aan bijna elke ide kabel zitten gewoon 2 aansluitingen, dus kan je 4 apparaten aansluiten
het maakt verder niks uit aan welke ide je het doet. het makkelijkste is: primary ide: hdd1 en 2 secondary ide: lezer en writer |
http://www.itcomputes.ca/Accessories...DE%20Cable.jpg
3 aansluitingen dus.. kabels met deze configuratie komen het meest voor... |
Citaat:
(maar hoe heet zo'n kaartje nou?) |
1 IDE poort kan 2 drives bevatten
Als je 2 IDE poorten op je mobo hebt kunnen er dus 4 dingen op.. Maar je kunt ook SATA schijven nemen, dan werkt je niet met ATA (IDE) maar met SATA :) |
Citaat:
|
Citaat:
Deze gaat in een PCI slot en levert vaak 2 extra IDE sloten. |
Loop dat meisje niet zo te pesten :mad:
:p |
OK, thanx voor de hulp
|
Citaat:
Ik had ook zo'n kaartje en na dat kaartje geflashed te hebben (nieuwe firmware ofzo) bleek ie ook RAID functionaliteit te hebben (hardwarematig)... ? Of kraam ik nou onzin uit? Maar vandaar dat ik dus bij raid kom. |
Citaat:
Maar er bestaat ook software matige RAID. |
Citaat:
Citaat:
|
Die GeForce 9800 Pro kaarten kunnen ook via drivers/software/jumper (weet zo niet) geupgrade worden naar de veel snellere en duurdere geForce 9800 XT (Ok, weet zo even neit de types, maar het gaat om het idee ;).
Dan hoeven ze namelijk maar 1 product te maken, dat is stuk goedkoper dan 2 produkten :D |
Citaat:
|
Citaat:
Dat was wel een heel stomme fout want ik heb zelf ook een Radeon (ok, wel de 8500, maar goed :p). |
Citaat:
|
Citaat:
:p |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:25. |