![]() |
Harry Potter 5,....foutje???
oke,...misschien niet zo'n heel duidelijk topic-titel,
maar goed, ik heb HP5 nu voor de 2e keer gelezen en toen viel me iets op....nou weet ik niet of het een foutje is of dat ik gewoon een slecht geheugen heb. Maar (in de Nederlandse versie) op blz. 302/303 zegt Hermelien tegen Harry dat ' Dobby's plannetjes niet altijd even veilig zijn, omdat hij een keer alle botten uit Harry's arm heeft laten verdwijnen,.......maar had Gladianus dat niet gedaan???? :confused: |
Nee, daar was Dobby verantwoordelijk voor omdat hij ervoor had gezorgd dat de Bludger op hol was geslagen.
Gladianus had slechts alle botten uit Harry's arm geheel laten verdwijnen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Toevallig.. heb ik me ook af zitten vragen
|
Er zitten wel meer foutjes in (vooral het Nederlandse) Harry Potter boeken. Ze staan allemaal ergens in een oud topic, over het vijfde boek :)
|
De meeste foutjes zijn vertaalfoutjes, volgens mij.
Maar zoals hierboven al gezegd; Dobby behekst beuker. Beuker raakt Harry. Smalhart verwijdert Harry's botten. Zonder Dobby was 't dus nooit gebeurd ;) |
Citaat:
|
staan wel meer foutjes in maar idd smalhart liet de botten verdwijnen maar dat kwam door dat dobby een beuker behekst had.
In hp 4 komt Plank nog voor. Maar die moest in het vierde boek er al zijn uitgeschreven. Zweinstein duurt zeven jaar en je kunt niet blijven zitten |
Citaat:
Is Dobby verantwoordelijk voor het breken van alle botten (dat deed die behekste beuker toch?)? Ik vind van wel. Is Dobby dan ook automatisch verantwoordelijk voor het verwijderen van Harry's botten? Ik vind van niet. Dat is ook geen logisch gevolg van het breken van je botten, lijkt me, ze hadden ze ook lekker gebroken kunnen laten blijven, maar Gladianus moest zonodig iets proberen. Dan lijkt het mij de verantwoordelijkheid van Gladianus dat ze verdwenen. En zonder Gladianus was het ook nooit gebeurd. Dan waren ze bv. misschien wel gebroken gebleven. Ja, ik verveel me. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Trouwens, in deel 3 wilde hij per se de Zwerkbalcup winnen, omdat dat zijn laatste jaar was. Ja toch? |
Citaat:
|
Citaat:
En verder ben ik het met Leonoor eens wat dat botten verdwijnen betreft, hoewel ik wel vind dat je niet te serieus moet gaan nadenken over al die boeken... tis maar fictie en die arme Rowling staat al zo onder druk met dat schrijven :) |
klopt idd dat ze plank bij het wk tegen kwamen maar in hp 5 staat dat zeg maar het jaar van de vuurbeker zijn laatste jaar was. serieus. weet alleen dat het aan het begin was
|
Citaat:
|
En nog een vraag:
Sinds wanneer mag Harry zonder bewaking naar Zweinsveld? |
Citaat:
Alleen in zijn derde jaar mocht hij dat niet omdat ze dachten dat Sirius Black hem wilde vermoorden. Maar dat is twee boeken geleden :s |
wat ^^ zei.
Harry heeft toestemming van Sirius (*snif*) gekregen om naar Hogsmeade te gaan, dus ja, dan mag ie... ;) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:23. |