Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Neusspray (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=754368)

Co 20-02-2004 18:09

Neusspray

Ik had even een vraagje

Ik was 2 weken geleden stront verkouden
Had een verstopte neus, en op aanraden van een vriend had ik bij de apotheek neusspray gehaald. Otrivin

Hielp geweldig, enige nadeel was dat ik mijn smaak enkele dagen kwijt was.

Maar het probleem is dat mijn verkoudheid nu helemaal over is, maar mijn neus verstopt blijft...

Ik heb nu al aan de 3e spray bezig, maar op de bijsluiter staat dat je het niet langer dan 1 week mag gebruiken. Ik ga nu de 3e week ik
Ik kan bijna niet zonder, vooral nu met carnaval niet...

Hoe nu verder?

zus en zo 20-02-2004 18:12

je moet nooit te lang doorgaan met neusspray, want dan kan je inderdaad niet meer zonder: je wordt er verslaafd aan.

meteen mee stoppen, even doorbijten, dan moet het vanzelf overgaan... je eigen lichaam moet je verstopte neus tegen gaan, zonder neusspray. zal na 2 dagen wel over zijn denk ik.

[Wacko] KiP 20-02-2004 18:17

Ik denk dat je maar beter kan stoppen met die neusspray en even naar je huisarts gaan. Ik heb het volgende gelezen op internet:

Het gebruiksadvies bij otrivin is: Gebruik dit middel maximaal vijf dagen achter elkaar en niet vaker dan eens per maand. Gebruikt u het vaker, dan kan uw neusslijmvlies beschadigen. Het is dan voortdurend ontstoken en uw neus is continu verstopt. Hiertegen helpen dit middel en andere middelen die het neusslijmvlies doen slinken dan niet meer zo goed. Ook heeft u bij langdurig gebruik meer kans op bijwerkingen in het lichaam, zoals hartkloppingen. <br>Bovendien kan bij veelvuldig gebruik gewenning optreden. De enige remedie is om te stoppen met de otrivin spray. U zult dan inderdaad 2 weken met een verstopte neus rond moeten lopen, maar dat geeft het neusslijmvlies de kans zich te herstellen

SuperSanne 20-02-2004 18:32

Ik heb het ook een keer gehad. Ik gebruik het nog steeds, maar nooit langer dan een week (het is zoieso stom om de bijsluite te negeren en zelf wat aan te klooien, maar op zulk commentaar zat je vast niet te wachten :p). Enige redemie is idd kappen met de spray (echt kappen, dus ook niet "één keertje effe") en even je huisarts bezoeken, want drie flesjes achter elkaar is wel erg veel... dat gebruikte ik zelfs niet toen. Na een week of twee is je neus weer open. Daarna kun je als je weer verkouden bent, het gewoon weer gebruiken maar nooit langer dan 7 dagen en nooit vaker dan het aantal keren per dag dat in de bijsluiter staat!!!

Divina Flor 20-02-2004 18:43

Stoppen dus (zie bovenstaande berichten;)).

Als ik verkouden ben en een erg verstopte neus heb koop ik ook wel een neusspray, maar dan voor kinderen van 2-6 jaar ofzo. Die werkt nog steeds goed maar is wel veel lichter. :)

Daantje_0705 20-02-2004 20:14

De volgende keer kan je bij een verstopte neus misschien beter een neusspray nemen met een fysiologische zoutoplossing erin (wordt vaak verkocht als neusspray voor baby's en kinderen). Hier wordt je namelijk niet verslaafd aan en je kan het ook wat langer gebruiken.

Somebody Special 20-02-2004 21:15

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 20-02-2004 @ 21:14:
De volgende keer kan je bij een verstopte neus misschien beter een neusspray nemen met een fysiologische zoutoplossing erin (wordt vaak verkocht als neusspray voor baby's en kinderen). Hier wordt je namelijk niet verslaafd aan en je kan het ook wat langer gebruiken.
Juist, ik ben al 6 weken verkouden en heb al die tijd neusspray gebruikt (ik kan absoluut niet met een dichte neus slapen, gebruikte het dus niet vaak maar wel elke dag).
Mijn 2e flesje was net leeg en ik had er genoeg van aangezien ik weet hoe slecht dat spul is.
Ik ben nu met fysiologisch zout begonnen en na 1 dag is mijn neus helemaal open!
Je slijmvlies raakt geirriteerd door de gewone neusspray en op een gegeven moment gat het het tegen gestelde doen als wat jij wil.

Het beste kan je morgen even een flesje fysiologische zoutoplossing halen en flink sprayen, want het werkt niet zo als neusspray en het duurt langer voordat je neus open is.
Gewoon om de 4 uur ofzo even 2 pufjes in ieder neusgat en niet houden aan het aantal keer op het flesje, dat is namelijk voor baby's.
Aangezien de zoutwaarde precies is als die van je lichaam kan het absoluut geen kwaad.

Tis ff doorbijten, ik weet hoe vervelend het is maar succes!

Co 21-02-2004 09:04

Bedankt allemaal

ik zal morgen eens zo'n zoutoplossing halen en met m'n (echte) spray stoppen. Hij is toch bijna leeg

maar als het dan best gevaarlijk kan zijn, dan mogen ze dat spul toch niet zonder recept geven?

Hoe dan ook, thanks to all of you

Qamra 21-02-2004 10:08

Citaat:

Co schreef op 21-02-2004 @ 10:04:

maar als het dan best gevaarlijk kan zijn, dan mogen ze dat spul toch niet zonder recept geven?

Als jij een pakje paracetamol wegvreet in een keer dan is dat ook niet gezond.
Zolang je je aan de gebruiksaanwijzing houdt, dan kan er weinig mis. (behalve als je, zoals ik, bloedneuzen krijgt van gewone Otrivin en ziek wordt van Otrivin zoutoplossing vanwege de conserveringsmiddelen.)

Eurypelml 21-02-2004 12:10

Hoe dom kan je zijn. Er staat op de bijsluiter niet langer dan 1 week gebruiken en dan toch lekker 3 weken liggen snuiven. Dat je je smaak kwijtraakte moest je toch wel het vermoeden hebben gegeven dat het niet gezond is?

Co 21-02-2004 12:27

Citaat:

Eurypelml schreef op 21-02-2004 @ 13:10:
Hoe dom kan je zijn. Er staat op de bijsluiter niet langer dan 1 week gebruiken en dan toch lekker 3 weken liggen snuiven. Dat je je smaak kwijtraakte moest je toch wel het vermoeden hebben gegeven dat het niet gezond is?
Na de 1e dag gebruiken was mijn smaak al weg
En de bedoeling van een medicijn is toch dat het je kwaaltje op zijn minst verminderd of laat verdwijnen?
Dat heb ik nooit gemerkt. Toen het 1e flesje leeg was, zat mijn neus nog steeds verstopt

Ik weet ook wel dat het niet slim is, maar weet je hoe klote het is om met carnaval de hele avond in cafe's door je mond staan ademen? En van slapen komt er ook weinig van

geen punt. 21-02-2004 12:36

Afblijven, van die troep! Je neus gaat er van binnen helemaal kapot van en het onderdrukt de verkoudheid alleen maar.

Als je bijvoorbeeld chronisch verkouden bent moet je je heil niet zoeken bij artsen, ziekenhuizen, reguliere medicijnen denk ik. Die denken allemaal dat je je aanstelt en dat je door troep als neusspray wel weer beter wordt. Homeopathie heeft bij mij tenminste geholpen, nadat ik 20 artsen af ben gegaan en ik zowat geen neus meer over heb door de spray :rolleyes:

Co 21-02-2004 13:00

Citaat:

geen punt. schreef op 21-02-2004 @ 13:36:
...............zowat geen neus meer over heb door de spray :rolleyes:
Wat kan er dan allemaal beschadigen en wat is er bij JOU beschadigd?

(zeg ik niet om het voor mezelf goed te maken, ik stop echt)

geen punt. 21-02-2004 15:05

Citaat:

Co schreef op 21-02-2004 @ 14:00:

(zeg ik niet om het voor mezelf goed te maken, ik stop echt)

Allemaal wondjes in m'n neus en neusharen die beschadigen waardoor je veel stof in je neus krijgt.

Qamra 21-02-2004 15:42

Citaat:

Co schreef op 21-02-2004 @ 14:00:

Je neusslijmvliezen, dat moge duidelijk zijn uit dit topic.

(zijn die stomme bloedneuzen van mij ook weer verklaard)

Co 21-02-2004 16:25

aha...

heb net die zoutoplossing gehaald, maar die helpt voor geen ruk

Somebody Special 21-02-2004 17:02

Citaat:

Co schreef op 21-02-2004 @ 17:25:
aha...

heb net die zoutoplossing gehaald, maar die helpt voor geen ruk

Je neus gaat er idd ook niet meteen van open, lees mijn vorige post...!

Co 21-02-2004 17:54

Citaat:

Somebody Special schreef op 21-02-2004 @ 18:02:
Je neus gaat er idd ook niet meteen van open, lees mijn vorige post...!
jaja, ik bevestigde enkel jou wijze raad

per piacere 21-02-2004 19:24

de neusspray van het kruidvat merk is denk ik beter
ik heb de laatste dagen ook een verstopte neus gehad, en met die neusspray ging mijn neus gelijk open en bleef de snot weg
alleen als je maar een beetje snottert is de neusspray echter niet zo goed te gebruiken..

nare man 22-02-2004 01:00

Lol :D de zoveelste otrivinist.

Als je aan dat spul verslaafd bent (wat ik meermaals ben geweest) dan zit er maar éen ding op: heel erg afzien en afkicken, eventueel langzaam afbouwen, maar echt proberen dat spul te laten staan. Op het eind werkt het averechts en dat is echt niet goed.

Gwenniej 22-02-2004 21:56

Hmm ik ben ook verslaafd :|
Denk al wel een aantla jaar...

Altijd last van een licht verstopte neus daardoor.. maar verder geen bijwerkingen dus :s

Roos 23-02-2004 13:32

Mja ik zit ook aan de neusspray. Ik gebruik er een van Etos.... en ik probeer af te bouwen, maar meestal spray ik 's nachts nog wel, anders kan ik echt niet slapen.
Zwaarrr irritant, ik weet dat ik moet stoppen, maar de verleiding is groot (en ik wil wel graag slapen 's nachts ;))

Co 24-02-2004 12:57

Citaat:

Roos schreef op 23-02-2004 @ 14:32:
Mja ik zit ook aan de neusspray. Ik gebruik er een van Etos.... en ik probeer af te bouwen, maar meestal spray ik 's nachts nog wel, anders kan ik echt niet slapen.
Zwaarrr irritant, ik weet dat ik moet stoppen, maar de verleiding is groot (en ik wil wel graag slapen 's nachts ;))

i know how you feel

Miss*Pain 26-02-2004 10:50

Hay hay... ik heb tot vorig jaar ook neusspray een jaar lang gebruikt, je raakt er echt verslaafd aan op een gegeven moment kun je niet meer zonder!... Wantte dat slijm in je neus word steeds dikker en dat word dan niet meer normaal,zei de dokter, mijn dokter zei letterlijk het is je eigenschuld dat je altijd verkouden bent:|.. ik heb toen uiteindelijk toch een verwijskaart gekregen naar 3 jaar verkouden te zijn geweest, en ben vorig jaar januari geopereerd, en sinds dien heb ik nergens meer last van, maar 1 ding weet ik zeker ik gebruik NOOIT geen neusspray meer!:)

Kiss kiss

Co 28-02-2004 17:46

ben al ruim 3 dagen clean. Heb nog een half vol flesje staan, maar probeer die echt niet te gebruiken. M'n neus zit veel minder verstopt, en als het echt erg is gebruik ik die zoutoplossing.

Mocht mijn neus nog een keer verstopt raken, ik gebruik die troep nooit meer. Liever 3 dagen een verstopte neus dan 3 weken als een verslaafde door het leven gaan.

bedankt voor al jullie reacties (y)

nare man 28-02-2004 17:52

Citaat:

Roos schreef op 23-02-2004 @ 14:32:

Ja, dat heb ik dus ook. Het vervelendste is dat je soms 'snachts weer last krijgt van een verstopte neus zodat je gaat snurken. En een kussen naar je hoofd krijgen is ook niet zo leuk :o ;)

Dannemann 28-02-2004 20:10

Ik hou me aan de boerenwijsheid dat een verkoudheid 3 dagen duurt, en meestal klopt dat wel redelijk :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:26.