Hoi Sam,
Twee jaar geleden heb ik de selectietoets voor Journalistiek in Utrecht gedaan....en gelukkig gehaald. (Was hartstikke zenuwachtig.. :bloos: ) Wat inhoudelijke informatie over de toets: je wordt getest op vier onderdelen... motivatie, actualiteit, schrijfvaardigheid en inzicht in de media. Ik kan je over alle vier afzonderlijk wel wat vertellen...
Veel mensen melden zich trouwens aan voor die toets, in mijn geval een stuk of 450. Dat is wel even wennen om met z'n allen aan zoiets mee te doen, enorm veel rijen met allemaal tafels en stoelen. Je bent echt een nummer dan, maarja.
Voor alle onderdelen krijg je een half uur de tijd. Ze beginnen met je motivatie. Is erg belangrijk, want aan de hand van vragen (wat doe je, waarom wil je de journalistiek in en noem eens kwaliteiten van jezelf op die voldoen aan het beeld van een journalist enz.) krijgen de docenten zo een goed beeld van je. Ik vond het erg moeilijk, omdat je in een paar zinnen moest vertellen waarom ze jou moeten nemen. Bovendien is het een groot voordeel als je al wat ouder bent, zodat je meer levenservaring hebt. (ik was zestien toen ik de test deed, en voldeed dus gelijk niet aan die eis, scoorde daarom ook best slecht op dat onderdeel). Het volgende halfuur doe je de actualiteitentest (meerkeuzevragen). Als je de kranten een beetje goed gelezen hebt is dat wel te doen denk ik. Best wel globale test, ze vragen weinig details. Meer dingen als; weet je waar die en die oorlog omgaat enzo ;) . Dan heb je een uur pauze. (gelukkig maar) Het derde onderdeel is schrijfvaardigheid, je krijgt een stelling voor je neus en moet binnen een half uur een betoog van 300 woorden schrijven over een (journalistiek) onderwerp. Mijn onderwerp was: "wat vind je van de kortademigheid ( :confused: ) en/of kuddegedrag van de media?" Vond het vrij lastig, maar ik scoorde er wel de meeste punten op. Het laatste onderdeel gaat over de media. Kort gezegd; aan de hand van meerkeuzevragen moet je beslissen wat voor kop er boven een artikel moet, of uit welke krant een artikel komt. Dat was zo'n beetje mijn beschrijving, ben benieuwd of je er wat aan hebt. Als je bij de eerste 150 zit, ben je door. Als dat niet zoiets kan je altijd nog meedoen aan de loting, dus dat scheelt. Ik wens je onwijs veel succes als je aan de toets mee gaat doen!
|