Citaat:
Pay Per View schreef op 24-02-2004 @ 20:06:
4 kleuren cyaan magenta geel en zwart... ik krijg drukken op school... maar pms is dat niet de techniek waarbij je 2 inkten mengt om zo een hogere kwaliteit te bekomen?
|
Nee. PMS is Pantone Matching System. Dat is een internationaal kleurensysteem welke kleurechtheid garandeerd. Een PMS-kleur vereist een eigen drukgang. Een PMS-kleur bestaat dus niet uit cyaan, magenta, yellow en black. Maar is gewoon 1 kleur die voorgemengd is in principe.
Citaat:
Pay Per View schreef op 21-02-2004 @ 19:05:
als je een drukwerk maakt heb je altijd een film of plaat... als je daarop de kleuren wat kan manipuleren dan ziet het er mss terug uit zoals ervoor...
|
Je hebt bij drukwerk een film én een plaat. Tenzij er gebruik wordt gemaakt van CTP (Computer To Plate) dan heb je alleen een plaat.
Je kunt kleuren met een film of plaat niet aanpassen. Op de drukpers kan dat wel, daar kun je de hoeveelheid inkt veranderen, wat bij vooral donkere kleuren verschil kan uitmaken. Wat inderdaad wel kan is de plaat langer of korter belichten, dan kun je de intensiteit van al het beeld vager of duidelijker maken.
Citaat:
Pay Per View schreef op 21-02-2004 @ 21:30:
PMS is pokke duur! ik gebruik nog steeds 4 filmpjes lukt even goed als je de film wat langer laat belichten ofzo kan je donkerder maken
|
Volgens mij is de prijs van een PMS'je in je drukwerk niet speciaal duur. Mede doordat je per kleur maar 1 filmpje nodig hebt. En dus 1 plaat. Scheelt daarin al in kosten. Als je bijv. een blauw aanmaakt met CMYK, kost dat je 4 films, 4 platen, 4 kleuren inkt én 4 drukgangen. Bij PMS pak je bijv. een PMS Process Blue. Kost 't je 1 film, 1 plaat, 1 kleur inkt en 1 drukgang.
Maar je kunt ook CMYK en PMS combineren. Zie je bijv. wel eens als er in CMYK drukwerk zo'n (lelijke) fluoriserende oranje ofzo is gebruikt. Die oranje is dan een PMS.
|