![]() |
[geheugen] Is dual channel nuttig?
owkee, ik heb op dit moment 768 mb geheugen. 1x512 1x256
Nu ben ik van plan 512 mb geheugen bij te komen, om zo 2x512 geheugen te hebben. Dit wil ik doen om dat ik dan gebruik kan maken van dual channel. Nu heb ik zelf al wat research gedaan. ik heb een nforce2 chipset.. deze chipset laat toe dat je een combinatie van 2 verschillende merk/type geheugen kan gebruiken, omdat de chipset 2 geheugen controllers bevat. Nu is 512 mb geheugen vrij duur (naar mijn inzicht) Maar wat ik wil weten: Is de overstap van single channel naar dual channel een goeie stap voorwaarts? Dus in de zin van; is het het geld waard? want ik heb geen flauw idee hoeveel prestatiewinst je nou in werkelijkheid krijgt. |
De prestatie winst merk je wel, je geheugen kan nu 2x zo snel benaderd worden..
Maar je mobo moet het wel ondersteunen (heb zelf ook nForce 2 chip) |
Citaat:
Volgens mij heb je een twee keer zo grote geheugen bandbreedte tot je beschikking. |
Citaat:
Ja, hoe ik het zeg klopt ook niet nou ik teruglees.. Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen :p Hou het dna maar even op jou post.. |
Jongens, jullie bekijken het vééls te positief.
Bank interleave is een mooie feature om 'gratis' meer bandbreedte te krijgen, maar een factor 2 kun je echt vergeten. Een winst van 20% is al heel ruim te noemen, echt veel hoger zul je ws. niet halen. VIA KT600 of SiS 748 zijn single channel chipsets, die nauwelijks langzamer zijn dan nForce 2 met dual channel. Een wereld van verschil is het niet, al zul je met SiSoft Sandra wel een hogere geheugenbandbreedte zien; maar dit zijn synthetische benches. De performance verhoging in spellen en applicaties zal iig niet 'merkbaar' zijn. Maar als het gratis winst is, is het natuurlijk mooi meegenomen. |
Schijnt het allemaal niet zoveel uit te maken; de prestatiewinst is hoogstens een paar procent, en dan moet je je natuurlijk afvragen of het het wel waard is om daar nieuw geheugen voor te kopen.
(Dan heb ik het over de nForce2 chipset... Pentium 4 processoren profiteren wél aardig van dual channel, maar daar ging het nu niet over ;)) |
Citaat:
Ik heb nog een moederbord met quad channel geheugen.. Kopen? |
De snelheidswinst van dual channel geheugen valt mee, ik denk dat je je geld beter op zak kunt houden en later kunt spenderen aan een nieuw proc of mobo. :)
|
Dual Channel is overigens wel zéér nuttig met een IGP chipset. Dat wil zeggen een chipset met ingebouwde of onboard videokaart, die het interne geheugen gebruikt als videomemory (shared memory). Met Dual Channel is het performanceverlies van het geheugen door het shared memory van je IGP dusdanig minder dat je performance met wel 50% kan toenemen, dat scheelt echt enorm.
nForce2 IGP is zo'n chipset, alhoewel dat nooit echt van de grond is gekomen. Wel jammer. |
Dual Channel is altijd nuttig. Toch gek ik kom net uit de winkel en daar zeiden ze 15 a 25% hoger. :cool:
|
Nforc2 mobo met Corsair TWINX 2x512Mb PC3200. Zekrwete dat da snel is. :D
|
Corsair geheugen zou ik nooit kopen. Voor een klein beetje extra betaal je bijna twee keer zoveel.
|
Geheugen is op dit moment niet zo duur meer..
De goedkoopste Dane-Elec geheugen dat ik kon vinden was 40,- Dane-Elec 256 DDR-SDRAM PC3200. www.opus.nl (Ga ik dus maar even 2 bestellen) |
Neem dan gewoon twee 512 MB dimmetjes.. Dan kan je de komende tijd weer lekker vooruit.
|
Je hebt helemaal gelijk. :p
|
nou, heb dat extra geheugen uiteindelijk gekocht :evil:
heb nu 2x512 infineon @dual channel mode... draait als een tierelier hier.. |
Dane-Elec zou ik ook nooit kopen. Prima geheugen voor servers, en op zich niets mis mee. Maar overclocken kun je vergeten, daar is het echt slecht geschikt voor.
Kies fijn voor Infineon, Samsung of een iets minder merk zoals TwinMOS. Vooral Infineon doet het goed bij mij. Supergoedkoop en zeer fijne modules. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik kom het anders nergens tegen in Nederland o_O
|
Citaat:
Maar je weet nooit echt wat je krijgt aan chips.. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:51. |