![]() |
Medicijnen met koffie. Veroorzaakt....
wat veroorzaken bepaalde medicijnen nou in combinatie met koffie?
Ik had laatst een disccussie met een klasgenot dat bepaalde medicijnen in gebruik met koffie heel gevaarlijk zouden zijn. Dit kwam omdat ik mijn Ritalin innam en zij dronk net koffie, ze was heel druk en ik maakte als geintje 'Ook pilletje nodig!? ' Maar toen zei zij dus heel serieus van 'Dat is heel gevaarlijk Ritalin met koffie, niet alleen Ritalin, zefls paracetamol is gevaarlijk''\ Nou ben ik daar eens over na gaan denken, omdat ik toch weleens volgens mij, en volgens mij meedere hier op dit forum, weleens iets geslikt hebben in combinatie met koffie. Dus stel nou, paracetamol, saridon, ritalin, slaappillen, of wat dan ook.....als je 1 van deze medicijnen nou samen met koffie in zou nemen, wat zou er dan gebeuren? en wie heeft hier ervaring mee? word je misselijk, duizelig, braken, hoofdpijn, flauwvallen, hoge bloedruk, of erger? of juist niets?? ben zo benieuwd, de discussie liep nogal hoog op in de pauze, waarbij de meeste zaten dat t gevaarlijk was en ik niet..... dus wie kan mij vertellen of t gevaarlijk is, en zo ja, wat er dan met je gebeurt? |
Meestal staat zoiets wel op de bijsluiter. Bepaalde dingen kunnen idd beter niet gecombineerd worden met caffeïne (dus niet alleen koffie, maar ook geen cola of red bull en aanverwanten). Zou alleen zo niet weten welke, heb ook geen medicijnen hier liggen waar ik het van zou kunnen lezen.
Wat mij ook niet verstandig lijkt: medicijnen met codeïne combineren met caffeïne, codeïne relaxeert namelijkt, terwijl caffeïne een opwekkende bedoeling heeft, lijkt me dan een beetje nutteloos die te gaan combineren :). |
Citaat:
hihi nou wil ik niet heel dom doen maar wat is codeine? en als je dat dus met koffie inneemt wat gebeurt er dan? Niet dat ik dit wil gaan uitproberen haah maar wel vreemd als je erover nadenktn. |
Codeïne is een stof die je ontspant, je wordt er soms zelfs wat suf van. Ikzelf sta soms enorm onder stress en dat wreekt zich in de vorm van enorme spierpijn in mijn nek en rug, zo erg dat ik niet kan bewegen. Om dan te ontspannen, neem ik dafalgan met codeïne (paracetamol met codeïne). Is alleen op doktersvoorschrift te krijgen en ik heb het ook voorgeschreven gekregen. Idem met hoestaanvallen (die zich ook vertonen tijdens stress), om die te bedaren zijn er hoesttabletten met codeïne. Het kan ook gebruikt worden als een enorm relaxende drug, maar dat is ten zeerste af te raden, want het is niet voor niets op doktersvoorschrift en het is verslavend. Hoe vaker je het gebruikt, hoe meer je ervan zult nodig hebben.
Maar wat het doet in combinatie doet met koffie, weet ik niet, met cola heb ik soms het idee dat het minder snel/goed werkt. Maar ik weet niet of het echt slecht is, het lijkt me alleen niet slim, een verdovend middel met een opwekkend middel te gebruiken (zeker niet als je het als medicijn gebruikt, want je neemt het niet zomaar natuurlijk). |
Ik heb alle geneesmiddelen die je opnoemde opgezocht in het farmacotherapeutisch kompas en er staat niets over innemen met koffie. Wel staat er bij Ritalin en slaapmiddelen dat je ze niet met alcohol in moet nemen. Voor veel medicijnen geldt wel dat de combinatie met alcohol niet zo goed is.
Maar een paracetamolletje met koffie is echt niet "heel gevaarlijk", er bestaan ook pilletjes met de combinatie paracetamol/coffeïne, die kun je volgens mij gewoon bij de drogist halen (weet ik niet zeker). Zoals Finimal, Panadol Plus. |
meeste paracetamol bevat volgens mij cafeïne hoor....
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:24. |