Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   DrOmEn (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=759676)

ik is een kiwi 26-02-2004 22:19

DrOmEn

als ik droom

wordt het werkelijkheid

werkelijkheid in mijn slaap

als ik wakker ben

ga ik dromen

dromen dat ik slaap

lovetear 27-02-2004 15:40

Leuk eigenlijk, simpel maar heel pakkend en toch heel sprekend. Wel cliché, maar daar zit ik niet echt mee. Leuk hoe je met weinig woorden toch zo duidelijk kunt zijn.

Dreamerfly 28-02-2004 09:06

Citaat:

lovetear schreef op 27-02-2004 @ 16:40:
Leuk eigenlijk, simpel maar heel pakkend en toch heel sprekend. Wel cliché, maar daar zit ik niet echt mee. Leuk hoe je met weinig woorden toch zo duidelijk kunt zijn.
Ja.!... :)

Vind het zeer geschikt als voor in een kindergedichtenboek!.

ik is een kiwi 28-02-2004 20:02

:) dank jullie wel! :)

Doodle! 29-02-2004 08:12

(y) Super

Geweldig voor bv een kinder bundel (zoals Dreamer al zei)

ik is een kiwi 29-02-2004 11:48

dank je jef :D ;)

ik is een kiwi 29-02-2004 11:49

alleen is de gedachte erachter waarschijnlijk wat anders dan dat jullie denken.. maargoed maakt niet uit :D

Mirane 29-02-2004 12:53

Dit vind ik nou werkelijk helemaal niets. :s

clantestino 29-02-2004 14:52

ben t eigenlijk met mirane eens..vind dit echt totaal niet lekker lezen...sorry..

xineof 29-02-2004 15:06

Ik zie eerlijk gezegd enkel een tegenstelling... Misschien komt het doordat de inhoud me niet aanspreekt; ik ben het niet eens met de inhoud. Het thema spreekt me wel aan :). Ik kan het dus ook niet echt objectief bekijken, dus over de taaltechnische kant kan ik niet zoveel zeggen.

Ik vind het wat rommelig overkomen, de tegenstelling is niet zo volledig uitgewerkt vind ik. Verder snap ik de titel niet helemaal; waarom wordt de nadruk op dromen gelegd?

ik is een kiwi 29-02-2004 18:25

Citaat:

xineof schreef op 29-02-2004 @ 16:06:
Ik zie eerlijk gezegd enkel een tegenstelling... Misschien komt het doordat de inhoud me niet aanspreekt; ik ben het niet eens met de inhoud. Het thema spreekt me wel aan :). Ik kan het dus ook niet echt objectief bekijken, dus over de taaltechnische kant kan ik niet zoveel zeggen.

Ik vind het wat rommelig overkomen, de tegenstelling is niet zo volledig uitgewerkt vind ik. Verder snap ik de titel niet helemaal; waarom wordt de nadruk op dromen gelegd?

omdat ik geen andere kon verzinne

lovetear 29-02-2004 19:39

Ik zie het niet als een tegenstelling. Ik zal mijn interpretatie even geven:

als ik droom
wordt het werkelijkheid

Dromen worden werkelijkheid, dingen lijken echt, ook al zijn ze dat niet, dromen zijn mooi(als het een slechte droom is vind ik het woord nachtmerrie meer van toepassing).

als ik wakker ben
ga ik dromen
dromen dat ik slaap

In de werkelijkheid ga je op zoek naar die droomwerkelijkheid, als je die (natuurlijk) niet kunt vinden verlang je naar de slaap waarin je die droomwerkelijkheid wel kan vinden. Dromen zie ik hier niet in de zin van slapen, maar dromen als in fantaseren. Je fantaseert over het slapen, je fantaseert over een andere werkelijkheid die je alleen van je dromen kent waarin alles niet zo verbitterd is als in de echte wereld.

Zo zie ik het, maar misschien zie ik er wel meer in dan de schrijver :) .

xineof 29-02-2004 21:11

Ik nam 'dromen' juist heel letterlijk; ik denk dat dromen een andere werkelijkheid is, kort gezegd ;). Dus vandaar dat ik het niet zie als een droom die werkelijkheid wordt, dus in feite deze werkelijkheid wordt, maar juist als een andere werkelijkheid. lovetear noemde deze droom ook wel een andere werkelijkheid, maar ik denk dat ik het anders bedoel ;).

Verder denk ik niet dat dromen altijd zoet zijn en de werkelijkheid bitter. Dromen vind ik los staan van fantaseren, dus daarom interpreteerde ik de tweede strofe ook niet op die manier :).

ik is een kiwi 04-03-2004 16:51

als ik droom

wordt het werkelijkheid

als ik wakker ben

ga ik dromen

dromen dat ik slaap

--------------------------------

euhm nouja ik bedoelde het eigenlijk zeg maar dat als ik slaap wel eens visioenen krijg ( mensen nu even niet gaan zitte zegge da dat niej kan want dat mag je zelf bepalene en ik geloof dr wel in) dus dan wordt mijn droom werkelijkheid. en als ik dan wakker ben, en hetzelfde meemaak als wat ik in mijn droom heb gezien, ervaar ik dat alsof ik even aan het dromen ben. dus dat is ongeveer wat ik met het gedicht bedoelde.

ik is een kiwi 04-03-2004 16:52

Citaat:

lovetear schreef op 29-02-2004 @ 20:39:
Ik zie het niet als een tegenstelling. Ik zal mijn interpretatie even geven:

als ik droom
wordt het werkelijkheid

Dromen worden werkelijkheid, dingen lijken echt, ook al zijn ze dat niet, dromen zijn mooi(als het een slechte droom is vind ik het woord nachtmerrie meer van toepassing).

als ik wakker ben
ga ik dromen
dromen dat ik slaap

In de werkelijkheid ga je op zoek naar die droomwerkelijkheid, als je die (natuurlijk) niet kunt vinden verlang je naar de slaap waarin je die droomwerkelijkheid wel kan vinden. Dromen zie ik hier niet in de zin van slapen, maar dromen als in fantaseren. Je fantaseert over het slapen, je fantaseert over een andere werkelijkheid die je alleen van je dromen kent waarin alles niet zo verbitterd is als in de echte wereld.

Zo zie ik het, maar misschien zie ik er wel meer in dan de schrijver :) .

inderdaad, je haalt dr meer uit dan dat ik er in had gestopt naar mijn idee ;)

lovecat_ 04-03-2004 17:27

Citaat:

ik is een kiwi schreef op 04-03-2004 @ 17:51:
als ik droom

wordt het werkelijkheid

als ik wakker ben

ga ik dromen

dromen dat ik slaap

--------------------------------

euhm nouja ik bedoelde het eigenlijk zeg maar dat als ik slaap wel eens visioenen krijg ( mensen nu even niet gaan zitte zegge da dat niej kan want dat mag je zelf bepalene en ik geloof dr wel in) dus dan wordt mijn droom werkelijkheid. en als ik dan wakker ben, en hetzelfde meemaak als wat ik in mijn droom heb gezien, ervaar ik dat alsof ik even aan het dromen ben. dus dat is ongeveer wat ik met het gedicht bedoelde.

hm, ik vond hem leuker toen ik hem zelf interpreteerde. het is wel een mooi gedicht namelijk, hij spreekt me aan. maar ik had dr iets teveel diepgang achte gezocht :)

lovetear 04-03-2004 21:17

Citaat:

ik is een kiwi schreef op 04-03-2004 @ 17:52:
inderdaad, je haalt dr meer uit dan dat ik er in had gestopt naar mijn idee ;)
:o Maar dat is niet zo erg, is op zich ook wel leuk als mensen er verschillende dingen in zien toch?

ik is een kiwi 05-03-2004 19:20

Citaat:

lovetear schreef op 04-03-2004 @ 22:17:
:o Maar dat is niet zo erg, is op zich ook wel leuk als mensen er verschillende dingen in zien toch?
is t natuurlijk oowk hoor!

maar nu wete jullie wel wat ik drmee bedoelde, en k weet t: dr zit diepgang in.... mn docent nederlands snapte dr namelijk nix van, want k heb t ingeleverd voor een cijfer, en toen mocht ik het m uit gaan legge wat k drmee bedoelde...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:45.