Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Liefde & Relatie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Volgens mij (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=759741)

Tammie Frotje 26-02-2004 23:47

Citaat:

Milk&Fruit schreef op 27-02-2004 @ 00:44:
bestaat liefde niet :) maar hebben we het onszelf door de eeuwen heen opgedrongen :)
Hmmm ik denk er eerst ff over na voordat k ga antwoorden :rolleyes:

Tammie Frotje 26-02-2004 23:53

Okay :D Ik heb ff nagedacht!! :p

Jij zegt dus dat je denkt dat liefde niet bestaat maar we het door de eeuwen heen onszelf hebben opgedrongen.....

Dan bestaat liefde nu dus wel :D

Tammie Frotje 27-02-2004 00:00

Phoe jij maakt het zo ingewikkeld en k ben al zolang wakker :P

Hahaha maar liefde bestaat nu dan toch wel....kan best opgedrongen en gemaakt zijn, maar liefde bestaat wel!

Weetje k snap gewoon geen drol van die vraag eigelijk... :rolleyes: :D :D :D :bloos:

Tammie Frotje 27-02-2004 00:07

Hahha Yessss ik snap um...

Maar is moeilijk antwoord op te geven, (ik ben nu heel serieus) Ik denk toch wel dat je van je partner houdt omdat het kan, je hebt gewoon een bepaalt gevoel bij diegene en dat hoort bij jullie!!Uhhhhhh snap ik het wel egt goed :confused: Maar goed houden van is dus iets dat bij de mensheid hoort en wie dat heft bed8 weet ik ook niet...maar soms, soms is de liefde zo ingewikkeld, net zo ingewikkeld als jij de vraag stelt :P

CryptapiX 27-02-2004 00:23

ik denk dat als je een goede beargumentering kan aanvoeren ik je best wil geloven :)
maar, zolang ik niet weet of liefde wel of niet echt is, neem ik zoals het is :)

Maarten 27-02-2004 06:27

Liefde bestaat wel want ik ben 'verliefd' geweest toen ik een stuk of 4 a 5 jaar was en ik betwijfel dat ik dit aangeleerd had toen al.

Ik wist wel van het woord af en wat het inhield maar toch het gebeurt vanzelf denk je ook niet?

Reverend 27-02-2004 06:55

Daar bovenop is verliefdheid niet iets wat je jezelf aanleert of aanpraat, maar iets wat spontaan gebeurt.

Louis Armstrong 27-02-2004 07:06

onzin stelling, maar op het moment dat jij een superleuk, meisje ( of jongen ) tegenkomt, en er een relatie mee krijgt, spreken we elkaar nog wel. Ik neem de vrijheid om te concluderen dat jij nog nooit echt verliefd bent geweest

Paullovertje 27-02-2004 07:31

Liefde zit niet alleen in een relatie.. Liefde krijg je ook van je ouders en vrienden. Denk daar ook maar eens aan..
Zonder die liefde zou je leven ineens ook nix meer waard zijn zo wat.. Ik vind liefde van vrienden belangrijker dan liefde in een relatie, natuurlijk is het leuk om iemand te hebben die van je houdt en die gek op je is. Maar vriendschappen zijn er voor altijd.. Dus ik denk dat liefde toch wel bestaat hoor :D

Tha#1ChiLL 27-02-2004 09:28

Citaat:

bestaat liefde niet :) maar hebben we het onszelf door de eeuwen heen opgedrongen :)
ja en dat opdringen/bedriegen heet dan toch liefde

*net als het geloof*

liefde bestaat wel, is alleen niet spiritueel, natuurlijk kan je verlieft zijn op iemand die dingen doet die jij kick vindt, why not

dat is niet opdringen

X-G 27-02-2004 10:47

Hmmm.. leuke stelling..

Moet je vooral kijken wat je onder 'liefde' verstaat. Ik versta onder 'liefde' het gevoel dat je bij je liefje wil zijn. Haar wil aanraken enzo, en dat dat niet 'zomaar' weg gaat, dat gevoel.

guitarplayer17 27-02-2004 11:18

liefde bestaat
de ware niet
maar das weer een ander verhaal...

Risce 27-02-2004 14:56

Als je het voelt bestaat het.
:eek:

moya. 27-02-2004 15:27

verliefheid bestaat , liefde niet

kimmie 27-02-2004 15:46

Citaat:

Milk&Fruit schreef op 27-02-2004 @ 00:56:
gemaakte liefde ja :)
hmm, als liefde gemaakt is, is dan niet alles gemaakt? Het hele mens-zijn bedoel ik.

Jemig, dit is niet echt een vraag op mijn niveau geloof ik :D

Warsocket 27-02-2004 16:26

Liefde bestaat wel
gewoon een emotie anls je aan diegene denkt

net zoals blij zijn
boos zijn als je aan iemand denkt waar je ruzie mee hebt

en ook niet opgedrongen ofzo

Signy 27-02-2004 16:58

en liefde tussen moeder en kind? hebben we die onszelf ook opgedrongen?

pure_evil 27-02-2004 18:30

als je kijkt naar het dierenrijk houd de moeder ook alleen van haar geborene totdat deze op zichzelf gaat

neeeeh, dat neem jíj aan. maar waarom gaat een moederleeuwin (die al een nieuw nest welpen heeft) dan haar zelfstandige dochter verdedigen tegen indringers wanneer zij die niet alleen aan kan?

:nono: niet zomaar iets concluderen..jij hebt toch nooit aan een dier gevraagd of hij/zij liefde voelt en daar ook nog een normaal voor de mens begrijpend woordelijk antwoord op gehad?

goed, ik denk dat liefde wel degelijk bestaat..

Soullar 27-02-2004 18:32

Citaat:

Milk&Fruit schreef op 27-02-2004 @ 19:22:
als je kijkt naar het dierenrijk houd de moeder ook alleen van haar geborene totdat deze op zichzelf gaat :)
Het dierenrijk is zich tot dergelijke mate niet bewust van de keuze die zij kunnen hebben in partners. Over het algemeen hebben dieren geen hobby's en gedeelde interesse's, wij wel.

En omdat wij in staat zijn iemand te kunnen beoordelen, kunnen wij dergelijk persoon veroordelen tot het zijn van ons "houden-van" persoon, welk met zich meeneemt dat je een bevooroordeelde positie bij iemand kan verwerven, en je dat ook iemand kan toeëigenen. Bij dit soort verheffing van personen kan gehechtheid komen kijken, waardoor je om iemand "geven"kan, wat ook uit bepaalde stappen kan bestaan, hetgeen "liefde" de hoogste stap zou zijn, lijkt mij.

Aldus liefde onder elk andere noemer nog steeds hetzelfde zou moeten betekenen, ergo liefde iemand tot de hoogste state van persoonlijke verheffing zou moeten zijn.

Jules 27-02-2004 19:24

Nou, mijn buik geeft toch duidelijk aan dat 't wel bestaat. En ik heb niets geforceerd.

Mederiacvm 27-02-2004 20:47

Ik ben het niet met je eens.
Ik heb al drie pogingen gedaan om te beargumenteren waarom ik het niet met je eens ben, dat lukt echter niet helemaal, ik krijg het niet verwoord op een duidelijke, samenhangende manier. Mocht ik het nog verwoord krijgen zal ik het nog posten, maar nogmaals, ik ben het niet met je eens, liefde bestaat wel degelijk.

Ik vraag me alleen af waarom je die twee smilies erbij hebt gezet, meen je zelf wel wat je zegt?

Ruudje 27-02-2004 21:43

Ik ben het ook niet met je eens... misschien moe je het zelf maar eens meemaken ;)

nare man 27-02-2004 22:25

De beleving en waardering van liefde verandert natuurlijk onder invloed van cultuurveranderingen, dat staat buiten kijf. Maar de verliefdheid en daaraan gekoppelde voortplantingsdrang is toch echt biologisch, en heel dierlijk.

ellen1986 28-02-2004 12:55

nou liefde...verliefdheid enzo...houden van...bestaat heus. je voelt toch iets als je verliefd bent enzo...das dan ni iets verzonnen je voelt het dus t bestaat tis is gewoon helemaal echt...

elledc 28-02-2004 13:12

Waarom plaats je altijd zo van die ongepaste lachende smilies achter je woorden? :rolleyes:

Anyway,
volgens mij bestaat het gevoel van wederzijdse liefde wel maar moet jij het nog meemaken.

Sade 29-02-2004 15:32

Liefde kun je niet zomaar met een woord beschrijven, dat is puur een gevoel. En een gevoel is niet aangeleerd.

Misschien weet je dat inderdaad pas als je ontzettend verliefd bent op iemand (en het wederzijds is).

Green Day 29-02-2004 15:38

Citaat:

nare man schreef op 27-02-2004 @ 23:25:
De beleving en waardering van liefde verandert natuurlijk onder invloed van cultuurveranderingen, dat staat buiten kijf. Maar de verliefdheid en daaraan gekoppelde voortplantingsdrang is toch echt biologisch, en heel dierlijk.

Indeed...Geloof dat het toch vooral een chemische kwestie is. Hormonen en dat soort werk. Nu is scheikunde niet echt mijn specialiteit en/of hobby, maar geloof dat dit zelfs wetenschappelijk aantoonbaar is. Denk alleen dat je de illussie nogal kapot maakt, wanneer je dit alles maar lang genoeg blijft herhalen en met argumenten blijft inkleden. Dusja :)

jetzt 29-02-2004 16:33

gemaakt liefde vind je bij de prostituees, echte liefde bestaat, ookal is het gewoon een gevoel waarmee je je heel snel hecht aan de ander, en die je dus beschouwt als een deel van jezelf!

Jadis 29-02-2004 16:57

Citaat:

verliefd zijn bestaat wel. Het is enkel een chemische reactie. Bij het zien van een bepaald persoon maak je meer oxytocine aan. Dat geeft je een gevoel en dat is verliefdheid. Een middel om te zorgen dat mensen kinderen krijgen.

Als je het hebt over de gedachtes kunnen lezen van je geliefde en elkaar tot in de eeuwigheid verliefd in de ogen kunnen staren: nee, dat bestaat niet.

Blues 29-02-2004 22:33

Citaat:

Vertel dat maar eens aan de rest van de wereldbevolking, zolang mensen bestaan is 't er all, oeroude beschavingen aanbeden het of hadden goden genoemd naar passie en liefde
Bij de grieken Aphrodite of zo?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20.