![]() |
[Harddisk] kapotte clusters
ik heb mijn computer net 4 maanden (misschien korter) en ik heb nu al een aantal kapotte clusters op mijn schijf (Maxtor) weet iemand misschien hoe ik die kan repareren en beter nog, hoe kan ik ze voorkomen
bvd Johan |
Kapot = kapot. Een kapotte cluster is niet te fixen. Of je ze kan voorkomen, zou ik niet weten.
|
Voorkomen... Ach, een betere HDD kan altijd iets helpen. Een goed merk heeft er minder snel last van. Maar echt voorkomen kun je het niet. Het is gewoon slijtage. Een aardig feit is wel dat het bij de betere HDD's zo is dat er bij een kapotte cluster nooit dataverlies optreedt.
En repareren: Technisch gezien niet mogelijk... |
Citaat:
|
Citaat:
|
wat zijn dan ongeveer de goede merken? afgezien de slechte series doe er af en toe tussen zitten?
|
Maxtor heeft geen bovengemiddelde uitval iig.
Maar als je bad clusters ziet betekent dat, dat er vele malen meer zijn. De schijf doet aan interne bad cluster mapping namelijk (reserve-clusters). Dus je hebt er al stukken meer. Gewoon RMA opsturen. Zie www.maxtor.com en dan warranty/RMA request. |
Ja je krijgt gewoon een nieuwe... :)
Bij Diamondmax Plus9 120Gb en hoger is het 3 jaar. Daaronder 1 jaar. |
Citaat:
|
mijn hdd is nu ook kapot, bedank voor de tip van RMA, ik heb weer hoop. Ik zat er al aan te denken om hem terug te sturen maar nu weet ik zeker dat ik dat ga doen, maarja :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:31. |