Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [Harddisk] kapotte clusters (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=761115)

Fietspomp_bv 28-02-2004 17:43

[Harddisk] kapotte clusters

ik heb mijn computer net 4 maanden (misschien korter) en ik heb nu al een aantal kapotte clusters op mijn schijf (Maxtor) weet iemand misschien hoe ik die kan repareren en beter nog, hoe kan ik ze voorkomen

bvd Johan

Koen 28-02-2004 17:51

Kapot = kapot. Een kapotte cluster is niet te fixen. Of je ze kan voorkomen, zou ik niet weten.

Gimme more beer 28-02-2004 18:00

Voorkomen... Ach, een betere HDD kan altijd iets helpen. Een goed merk heeft er minder snel last van. Maar echt voorkomen kun je het niet. Het is gewoon slijtage. Een aardig feit is wel dat het bij de betere HDD's zo is dat er bij een kapotte cluster nooit dataverlies optreedt.

En repareren: Technisch gezien niet mogelijk...

Fietspomp_bv 28-02-2004 18:08

Citaat:

Gimme more beer schreef op 28-02-2004 @ 19:00:
Voorkomen... Ach, een betere HDD kan altijd iets helpen. Een goed merk heeft er minder snel last van. Maar echt voorkomen kun je het niet. Het is gewoon slijtage. Een aardig feit is wel dat het bij de betere HDD's zo is dat er bij een kapotte cluster nooit dataverlies optreedt.

En repareren: Technisch gezien niet mogelijk...

hmmz, dan toch maar trug brengen, want dit is niet normaal. Voor zover ik weet hoort een harde schijf toch heel wat langer mee te gaan dan 4 maanden

Koen 28-02-2004 21:22

Citaat:

Gimme more beer schreef op 28-02-2004 @ 19:00:
Een goed merk heeft er minder snel last van.
Maxtor is niet de top-of-the-bill wat betreft harde schijven, maar een slecht merk is het ook zeker niet. Betwijfel dus of dit ligt aan het feit dat een Maxtor-schijf is.

Koning 28-02-2004 21:50

wat zijn dan ongeveer de goede merken? afgezien de slechte series doe er af en toe tussen zitten?

Enlightenment 28-02-2004 22:19

Maxtor heeft geen bovengemiddelde uitval iig.

Maar als je bad clusters ziet betekent dat, dat er vele malen meer zijn. De schijf doet aan interne bad cluster mapping namelijk (reserve-clusters). Dus je hebt er al stukken meer.

Gewoon RMA opsturen. Zie www.maxtor.com en dan warranty/RMA request.

spawn again 29-02-2004 00:18

Ja je krijgt gewoon een nieuwe... :)

Bij Diamondmax Plus9 120Gb en hoger is het 3 jaar. Daaronder 1 jaar.

Gimme more beer 29-02-2004 11:11

Citaat:

Koen schreef op 28-02-2004 @ 22:22:
Maxtor is niet de top-of-the-bill wat betreft harde schijven, maar een slecht merk is het ook zeker niet. Betwijfel dus of dit ligt aan het feit dat een Maxtor-schijf is.
Het zou uiteraard een productiefout of een geval van "vette pech" kunnen zijn, maar ik weet wel dat een WD HDD sneller slijtage en bad clusters heeft dan een maxtor. Daarboven zitten natuurlijk ook weer schijven. Maar ik weet niet hoe groot de uitval hier was...

Moehaha 02-03-2004 10:20

mijn hdd is nu ook kapot, bedank voor de tip van RMA, ik heb weer hoop. Ik zat er al aan te denken om hem terug te sturen maar nu weet ik zeker dat ik dat ga doen, maarja :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:31.