Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   het examenonderwerp (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=762028)

never mind 29-02-2004 17:09

het examenonderwerp

wat vinden jullie nou van het examenboekje (deugdenethiek).

Ik vind het persoonlijk niet veel aan, omïnteressant, kom er niet doorheen. Daarnaast vind ik het veel te christelijk. Bovendien wordt alles wat niet in de theorie van van Tongeren past zonder pardon (en argumentatie) afgewezen.

Tja....

Anneka 29-02-2004 17:31

Citaat:

never mind schreef op 29-02-2004 @ 18:09:
wat vinden jullie nou van het examenboekje (deugdenethiek).

Ik vind het persoonlijk niet veel aan, omïnteressant, kom er niet doorheen. Daarnaast vind ik het veel te christelijk. Bovendien wordt alles wat niet in de theorie van van Tongeren past zonder pardon (en argumentatie) afgewezen.

Tja....

wij hebben ook zo'n soort boek.. mores leren het is uit de jaren 80 dus alles is met k's geschreven, konkurentie etc.
En het heeft een hele christelijke basis.. dat leert gewoon niet lekker. in (k)ombinatie met andere stensels die we als aanvulling moeten leren is het helemaal erg. en de leraar maakt het ook niet echt leuk. die is erg christelijk ingesteld.

extinction 29-02-2004 17:41

dan stel ik voor dat jullie een discussie ontketenen over de vraag in hoeverre levensbeschouwing (of welk vak het ook is) vanuit één punt belicht dient te worden. Wees kritisch.

never mind 01-03-2004 11:37

hehe, ik vind dat opzich filosofie gegeven mag worden vanuit één punt (zoalng het er maar bijgezegt wordt en er geen pogingen tot bekering gedaan worden). Maar ik vind dat een algemeen examen boekje zeker objectief en goed onderboud moet zijn....

Anneka 01-03-2004 14:31

ik denk zowiezo dat je levensbeschouwing nooit uit 1 punt mag laten zien. het is toch heel persoonlijk?

JaJ 01-03-2004 16:02

is het dan toch al niet verkeerd om les te krijgen in levensbeschouwing?

volgens mij moet je het vak levensbeschouwing dat je iig op demiddelbare krijgt beperken tot een uiteenzetting van de meest gangbare geloven en overtuigingen, zodat je botgezegd het nieuws kunt volgen zeg maar, en dat je een beetje respect opbouwt.
er is dan ook niks persoonlijks aan het vak levensbeschouwing. peersoonlijk hoort het pas te worden in de discussies in de pauze die volgen op de les

extinction 01-03-2004 17:48

Citaat:

JaJ schreef op 01-03-2004 @ 17:02:
is het dan toch al niet verkeerd om les te krijgen in levensbeschouwing?

volgens mij moet je het vak levensbeschouwing dat je iig op demiddelbare krijgt beperken tot een uiteenzetting van de meest gangbare geloven en overtuigingen, zodat je botgezegd het nieuws kunt volgen zeg maar, en dat je een beetje respect opbouwt.
er is dan ook niks persoonlijks aan het vak levensbeschouwing. peersoonlijk hoort het pas te worden in de discussies in de pauze die volgen op de les

ik heb alleen in de brugklas levensbeschouwing gehad op de wijze die jij beschrijft; een algemene uiteenzetting over geloven.
De rest was ethische discussies, vragen over moraliteit, persoonlijke visies van mensen op bep. levensvragen etc.
Mooi vak.

JaJ 02-03-2004 13:02

Citaat:

extinction schreef op 01-03-2004 @ 18:48:
ik heb alleen in de brugklas levensbeschouwing gehad op de wijze die jij beschrijft; een algemene uiteenzetting over geloven.
De rest was ethische discussies, vragen over moraliteit, persoonlijke visies van mensen op bep. levensvragen etc.
Mooi vak.

ja, maar in dat vak is het waarschijnlijk niet zo dat je het van 1 punt belicht krijgt, tenminste, als jullie zelf een beetje mochten discussieren.

Anneka 02-03-2004 13:28

ik heb in de eerste en tweede alle hoofdgeloven gehad, daar weet ik dus wel wat van af. Dat werd ook gewoon alleen met feiten gegeven. De leraar deed niet moeilijk en belichte het ook niet anders dan het was.
In de derde heb ik werkstukken voor levensbeschouwing moeten maken over mn eigen mening. maar de stof die we kregen ging vooral over de islam.
Dit jaar belichten ze het zo anders. het gaat ineens over moraal, ethiek en goed handelen. het boek zegt ook veel dingen vanuit een christelijk oogpunt. Ik vind dit slecht, het vak kost namelijk best veel tijd. die zou ik liever in een vak steken waar ik meer opsteek. (n)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:12.