![]() |
Baantje naast school
Ik zou weleens willen weten wat jij vind van:
een baantje naast je school? xxxjes lies |
Zolang je school er niet onder lijdt waarom niet?
Ik vind het trouwens ook zeer leerzaam en sociaal. Vroeger toen ik niet werkte zat ik vaak avonden lang achter de computer spelletjes te spelen of achter de tv te hangen. Nu werk ik sinds zo'n 3,5 jaar bij een supermarkt. Ook al is het niet zo'n goeie baan toch leer je er een hoop van. Zo leer je met mensen om te gaan die je misschien iets minder ziet zitten. Ook leer je om te gaan met mensen die boven je staan, je chefs dus. Je leert bij deze mensen voor jezelf op te komen want vaak word je als minderjarige of student zwaar misbruikt bij bedrijven. Je wordt zelfstandiger Verder is het fijn om nieuwe mensen te leren kennen en heb je wat te doen. Uiteraard is het geld ook meegenomen :P Enige nadeel is dat je er wel aan vast zit. Maarja dat zal later ook zo zijn als je een fulltime baan hebt dus kan je daar ook aan wennen. Eigenlijk alleen voordelen dus als je maar oppast dat het je school niet in de weg zit. |
Ik vind het zeer nuttig om een baantje te hebben naast je school.
Ten eerste leer je om verantwoordelijkheden te dragen. Want als jij een contract hebt getekend waarin staat dat je moet werken op bepaalde dagen zul je dat na moeten komen en moet je daar dus rekening mee houden. Je leert te plannen en omgaan met verplichtingen. Verder leer je om je eigen geld te verdienen en leer je de waarde van dat geld kennen, omdat je ziet hoeveel werk het kost om geld te krijgen. Ook leer je sociaal met mensen om te gaan, of dat nou collega's zijn of klanten. En tenslotte natuurlijk nog werkervaring. Ik heb zelf sinds m'n 15e een vast bijbaantje en ben daar erg blij mee. Zie echt grote verschillen qua ervaring als ik kijk bij klasgenoten die nog nooit gewerkt hebben. Belangrijk is wel dat je school d'r niet onder gaat lijden, maar je leert vanzelf om dat te plannen. |
Heb sinds mijn 12e al bijbaantjes gehad.
Eerst nam ik deel van krantenwijk van broer over, simpelweg omdat ik te jong was om me eigen aan te melden. Later heb ik zijn complete wijk maar over genomen. Deze wijk was echter te groot dus heb maar een eigen (kleinere) wijk genomen. Gestopt op me 15e, toen naar de AH. Daar werk ik nu nog steeds en ik bouw ook websites voor €. Vind t leuk om te doen en draagd ook bij aan ontwikkeling. |
Zelf heb ik al vanaf mijn 13e baantjes gehad; kranten lopen, schoonmaken... Nu werk ik nog bij de Albert Heijn, en bij het bejaarden tehuis...
Je leert toch wel voor jezelf te zorgen, qua geld dan. Ik kan er helemaal niet tegen als ik zelf geen geld heb, en naar mijn ouders moet om erom te vragen. Je gaat je verantwoordelijk voelen, voor het bedrijf, en de mensen die er komen / wonen, ikzelf heb zeker veel geleerd bij mijn baantjes. School moet er inderdaad niet onder gaan lijden, maar daar kom je waarschijnlijk snel genoeg achter, en moet je gewoon beter je tijd inplannen enz. |
ik heb sinds mn 13e ook bijbaantjes, soms zelf 2 zoals nu. Eentje waarbij ik 1x in de 2 weken ongeveer 6 uur werk, en de ander is 1-2 uur per week bijles geven. Gemiddeld dus 3-4 uur per week, zo lijdt m'n school er niet onder, en mijn baantje kan nog al stressvol zijn, dus ik heb nu ook wel geleerd daar mee om te gaan. Een paar anderen die ik ken werken zo'n 15 uur per week, dat vind ik wel te veel, dan heb je volgens mij bijna helemaal geen vrije tijd meer over.
|
ff een vraagje he: werken jullie dan ook door de week? zo ja, hoeveel uur per dag?
|
Citaat:
In totaal komt dit op 13 uur per week. |
ik ben een van de weinige mensen van mijn leeftijd die niet werkt, ik ben er veelste lui voor. Ik heb weleens in de supermarkt gewerkt maar dat is vervelend om elke week weer te doen. Kom alleen weleens geld tekort...
Eerst werkte ik 3 dagen in de week, iets van 10-13 uur per week (gelloof ik :confused: ) |
Jeps is makkelijk te doen
Donderdag 18-21 (was 16-21 maar vanwege school tijdelijk 18 uur ;)) Zaterdag 12-21 En ik word vaak extra gevraagt en kom ik meestal wel |
ik werk vanaf mn 15e al redelijk veel naast mn school, in het begin wel eens maanden van 130uur, tegenwoordig nog iets van 90a100 uur per maand.Ik kan het iedereen aanraden het is voor mij altijd heel positief geweest ook omdat ik aan school eigenlijk nooit tijd hoef te besteden, voldoendes haal ik toch wel...
|
Citaat:
|
Ik heb een klein huis-aan-huis kranten/folderwijkje wat een leuk zakcentje oplevert. Ik vind baantjes trouwens erg nuttig. ik heb er laatst nog een heel opstel over geschreven.
|
'k niet. Heb er gewoon geen tijd voor met me school (doe een versnelde opleiding waarbij de eerste twee leerjaren in één jaar zijn gepropt en ik dus "dubbel" werk doe). Volgend jaar waarschijnlijk wel tijd :)
|
verder denk ik dat ik eerst beter moet leren plannen (mijn geest kan het wel, maar mijn lichaam blijft schreeuwen: "kom op, je kan nog best even 5 minuten zitten en thee nemen...doe het nou maar...ik weet dat je het wilt...), wat al een full-time baan op zich is :p
|
Ik heb er eigenlijk bewust voor gekozen om op het moment geen bijbaantje te hebben, want ik zie mezelf al zitten met de examens :s
Het is beter voor mezelf om het rustig te hebben in het weekend. Consequentie daarvan is dat ik dus elke maand chronisch geldtekort heb helaas... met alleen mn kleedgeld (en dat is toch wel 85 euro) kom ik op mysterieuze wijze niet rond. *ZUCHT*. Njah, in de zomervakantie werk ik altijd wel... en heel veel, en volgend jaar (studeren) zal ik wel moeten. Maar dat lijkt me ook wel tof. |
Ik vind het eigenlijk juist niet goed als je 16 bent en je hebt geen baantje naast school. Je moet toch ooit met geld om leren gaan.
|
HOI allemaal
Werken is natuurlijk wel leuk, maar niet zo noodzakelijk als mijn voorganger beweerd.... Je leert ook wel door andere manieren om met geld om te gaan. Waarom ga je trouwens geen vrijwilligerswerk doen? Daar leer je soms nog wel meer van, want vaak ga je daarmee veel meer met mensen om dan dat je een krantenwijk hebt of vakken vult. Of ga oppassen... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ja, je hebt ook gelijk, het is niet een denderend argument. Ik denk dat het voor mij om die reden ook wel goed is geweest, maar het is juist misschien ook zo dat je er onverantwoordelijker met geld door wordt, doordat je meer uit kunt geven (omdat je het niet ergens voor nodig hebt om te overleven zeg maar). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik heb wel een bijbaantje gehad maar ik was er niet zo kapot van... (en volgens mij baas nam ik te veel vrij) maar ik had sinds vandaag er weer 1 maar ik wil nu al ontlag...
het is opzich wel grappig om er 1 te hebben. en je leert er nog wat van maar ik vindt het toch wel fijn om bij credit op mijn rekenig te zien groeien... |
Ik werk al sinds m'n 13e.
Toen was 't een vakantiebaantje, maar ik heb sinds m'n 15e wel bijbaantjes. Eerst op zaterdag in een boekhandel en nou in een supermarkt. Ik vind 't wel handig voor het geld en het is ook heel gezellig dus dat is wel fijn. Kennissenkring uitbreiden, het kan wel eens van pas komen :p En tot nu toe kan ik het wel zo inpassen dat ik geen problemen heb met school dus voor mij heeft een bijbaantje vooral voordelen :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19. |