![]() |
Poolvergelijking afleiden van een spiraal
Een Archimedische spiraal is gegeven door:
x = 0.4t cos(3t) y = 0.4t sin(3t) op [0,4pi] Geef een poolvergelijking van de spiraal. Ik begrijp de methode die het boek uitlegt. Namelijk: De poolvergelijking heeft de vorm r = a * theta. Zoek uit wat de waarde van r en theta zijn bij een gegeven t. Nu kun je a berekenen, Hoe vind ik nu uit wat de exacte waarde is van r en theta bij een gegeven t? |
Bij poolcoördinaten geldt:
r = Sqrt(x2+y2) tan(theta) = y / x Ik zal even een leuk plaatje zoeken.. http://www.clarku.edu/~djoyce/complex/polartri.gif ziezo.. Je hebt twee vergelijkingen. Een voor de x-coördinaat en een voor de y-coördinaat. Nu wil je het omschrijven in een poolvergelijking. Zoals je zelf al zei heeft de poolvergelijking de vorm r = a * theta. Als je nu in het plaatje kijkt, zie je dat r = Sqrt(x2+y2) (Pythagoras). Als je nog eens in het plaatje kijkt, zie je dat tan(theta) = y / x. Dus theta = arctan(y / x). Nu heb je de vergelijkingen voor r en theta. Vul nu een t in en er rolt een waarde voor a uit. |
Bedankt, dat is duidelijk. Waarom zetten ze nou niet zo'n plaatje in het boek?
Edit: Toch loop ik weer vast. Het uitrekenen van r(t) gaat goed, maar theta levert problemen op. tan theta = (0.4t sin(3t))/(0.4t cos(3t)) tan theta = sin(3t)/cos(3t) theta = arctan (sin(3t)/cos(3t)) theta = arctan (tan(3t)) Als ik nou bijvoorbeeld pi of 2pi invul krijg ik een hoek van 0. Dit klopt volgens mij niet. |
Citaat:
Citaat:
sin(3*t)/cos(3*t) uit tot sin(3*t)/cos(3*t)=tan(3*t). Dit geeft: tan(thèta)=tan(3*t), dus thèta=3*t. De waarde voor r vind je uit r=sqrt(x²+y²) =sqrt(0,16*t²*sin²(3*t)+0,16*t²*cos²(3*t)) =sqrt(0,16*t²)=0,4*t. Ik neem aan dat het vinden van de waarde a uit r=a*thèta nu verder geen probleem meer voor je is. |
Hartelijk bedankt!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00. |