![]() |
Niets
Wat is niets?
|
Niets is waar niet iets is.
:rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
:D |
Zonder niets zou er ook geen iets zijn.
|
Niets was toch een leeg schilderij zonder lijst, of een lege fles zonder fles?
|
God is niets.
God is bewustzijn. bewustzijn is niets. zou in ieder geval verklaren hoe het universum uit het niets ontstaan kan zijn :p |
God is alles, en dus ook niets.
|
Niets is datgene waaraan je geen enkele eigenschap kan toekennen. Dus ook geen ruimte coordinaten, aan een lege ruimte kan je coordinaten x,y, en z aangeven. Een lege ruimte valt dus niet onder niets.
Kun je je niets voorstellen? Nee, aangezien ons bewustzijn altijd met eigenschappen werkt om iets voor te stellen. Is het dan nuttig om over 'niets' te praten? Nee. |
Strikt gezien kan je "niets" niet bevatten aangezien "niets" uitgaat van "iets" en als er "iets" is dan wordt "niets" uitgesloten
Je hebt "iets" nodig om "niets" te bepalen maar op het moment dat er "iets" is, kan er al geen sprake van "niets" meer zijn. Al heeft "niets" ook een betekenis als "niet iets van X" waardoor het als "niets" te kwalificeren is doch het niet uitsluit dat er daadwerkelijk niet is (immers, er kan ook sprake zijn dat er wel "iets van Y is, doch niets van X"). Voorbeeld: Er zit niets in de fles. Er zit dan "niet iets van X (iets noemenswaardigs. Van een vloeistof tot een insect of een pluisje.)" in de fles maar er zit wel "iets van Y (alles wat niet X is. Zuurstof bijvoorbeeld. Maar ook "niets" valt hier weer onder. Als er "niets" in de fles zit, zit er toch weer "iets" in de fles namelijk "niets")" in de fles. En dan heb je natuurlijk nog de theoretische gevallen dat er daadwerkelijk ergens "niets" is. Maar ongeacht hoeveel waarde die theoretische gevallen hebben is het voor het begrijpen van die gevallen (doorgaans) niet van belang om het begrip "niets" te kunnen bevatten, |
Ik vind dat onze Blitzkrieger de spijker op zijn figuurlijke kop timmert.
|
Persoonlijk vind ik van niet. Wat heeft het voor zin om te bepalen dat je op een "filosofie(!)" forum je alleen bezig mag houden met dingen die je geest kan bevatten?
|
Citaat:
Misschien wel toepasselijk, zoals Kant het al zei: "Het 'ding an sich' (de dingen hoe ze werkelijk zijn) kunnen we nooit kennen, omdat ons buwustzijn dat niet doorlaat. Het heeft geen zin om daarover onze gedachten te laten gaan, omdat het 'ding an sich' altijd buiten onze gedachten zal blijven" Zoiets. als ik me de quote goed herinner :) |
Citaat:
|
Citaat:
Maar toch vraag ik me af, als we niets kunnen definiëren, dan bestaat het toch op een bepaalde manier wel? We kunnen het wel over niets hebben enzo. |
@FF4-ever: BB heeft het niet over niet kunnen bevatten, maar om onbeschrijfbaar, onkenbaar, geen eigenschappen.
Ik filosofeer niet omdat het charmant is, maar om te weten wat ik moet doen en denken. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Niets is iets, aangezien we t erover hebben en t dus bestaat en t dus iets is.
Denk ik :) maar wat dat niets materieel gezien is (niets dus) is moeiijk te bevatten of misschien wel helemaal niet. En nu heb ik ook de neiging om Kant te quoten zoals Blitzkrieg al gedaan heeft :D |
de taal schiet te kort.
je kunt proberen te zeggen: niets is iets dat niet van materie is je kunt proberen te zeggen: niets is niets ik ben het er mee eens dat als er op een plek geen materie is, dat er dan niets is, maar niets is dan alleen maar een aanduiding. niets zelf is dan niks. |
Citaat:
(en t is nog maar de vraag of je die ooit zult bezitten, imo) |
Citaat:
(taal schiet tekort, ja) |
Citaat:
Zoals de leraar het altijd zegt: "Het gaat er niet om het antwoord, maar hoe je aan het antwoord komt." :) |
Ying & Yang
|
Citaat:
|
Ik denk dat de taal door het gebruik van paradoxen juist niet te kort hoeft te schieten. Bedenk immers dit: stel we hebben een melkfles met niets erin. Slechts bij de gratie van de melkfles bestaat hetgeen erin zit. Alleen de lege melkfles zonder fles is "niets". Wel ook dat is niet niets, want niets is niets maar als we het door middel van taal aan willen geven is dat een mooie paradox. Of, het lege (=zonder doek) schilderij zonder lijst. De lege diskette zonder diskette.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus aangezien lege melkfles gelijk staat aan melkfles of simpelweg fles is lege melkfles - melkfles gelijk aan 0. Wederom als in X - X = 0. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
als er niet iets is maar er is altijd iets dus er is nooit niets ;)
|
Niets is een simpel woord waar wij 'leegte' onderverstaan volgens mij.
Het is wel iets, maar als je dan zo'n dingen gaat zeggen van, niets is niets, dat kan niet. als ik niets tegen zou komen, zou ik schreeuwen, dat weet ik wel :p |
niets is een woord.
en nou opgeflikkerd met je poeptopics. |
Citaat:
|
niets is een woord, dat eigenlijk geen logische verklaring heeft
net als alles de betekening van niets is het woord zelf je kan geen andere woorden gebruiken dan Niets om Niets te omschrijven |
niets is datgene wat niet bestaat en ook niet in het menselijke bewustzijn is...
|
hoe je het ook wil beredeneren, het klopt gewoon niet
want dan is niets: iets dat niet bestaat en ook niet in menselijk bewustzijn, toch denken we er bewust over na |
de vraag WAT is niets, bestaat dus ook niet
want Niets is Niets , wat in zekere zinnen ook dus niet klopt (woord) is niets of niets is (beredenering) bestaat niet behalve niets is een woord ofzo zelfs NIets is niets bestaat dus niet Niets is een woord voor een begrip dat niet bestaat |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
:rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(:D) |
X = iets
eigenschap = Z X --> (1 of meer) Z (niet)X --> (niet)Z Kan dus niet dat (niet)X opeens Z heeft dat (niet)Z is (en als je Z gelijk gaat stellen aan (niet)Z klopt het niet dat X, 1 of meer Zs heeft, want dan zeg je: X --> (1 of meer) Z OF (niet)Z En dan zou je net zo goed kunnen zeggen X = (niet)X :o |
Citaat:
:P |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:32. |