Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Biotechnologie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=763059)

Nietapparaat 01-03-2004 18:47

Biotechnologie

Hoi!

Wat vinden jullie van biotechnologie? Hoort IVF daar ook bij? Dat gebeurt ook altijd bij koeien. Mag dat? (bijbels gezien) En genetische manipulatie. Stel dat dat praktisch allemaal mogelijk zou zijn. Zou het dan mogen? En veredeling: bij planten en dieren wordt daar veelvuldig gebruik van gemaakt. Waarom mag het daar wel en bij mensen niet? Klinkt erg dom, maar goed. Als iemand bijbelteksten weet die hierop betrekking hebben, hoor ik die ook graag!

StijnSpoortNiet 01-03-2004 18:58

Biotechnologie is het gebruiken van niet-menselijke onderdelen in mensen, zoals bijvoorbeeld ipv een oog, een warmtesensor die op je hersens is aangesloten. Ik zie ipv een normaal beeld dan ook in warmte (waar is het warmer?). Lekker makkelijk voor als het mijn hobby is om op konijntjes te jagen. Je ziet ze van heel ver al huppen.
:)

Het mag vast niet van de bijbel. Wat mag je daar eigenlijk wel van?
:|

phensicske 01-03-2004 19:38

Citaat:

StijnSpoortNiet schreef op 01-03-2004 @ 19:58:
Het mag vast niet van de bijbel. Wat mag je daar eigenlijk wel van?
:|

:D

Akites 02-03-2004 00:39

Citaat:

StijnSpoortNiet schreef op 01-03-2004 @ 19:58:
Biotechnologie is het gebruiken van niet-menselijke onderdelen in mensen
:confused: (n)

Biotechnologie is het gebruik van levende organismen,
of delen ervan, om producten te maken of te wijzigen,
planten of dieren aan te passen, of micro-organismen
voor specifieke doeleinden te ontwikkelen.

bron: VIB

perseus 02-03-2004 00:53

In de bijbel staat grof gezegd o.a. als ik me niet vergis dat wij niet moeten denken het beter te kunnen dan Hij en dat met Hem niet te spotten valt. Genetische manipulatie en biotechnologie zijn eigenlijk vormen van God tarten.

Zometeen zal ik even gaan zoeken, de kans is klein dat ik wat vind, maar ik probeer het.

JaJ 02-03-2004 13:18

Citaat:

perseus schreef op 02-03-2004 @ 01:53:
In de bijbel staat grof gezegd o.a. als ik me niet vergis dat wij niet moeten denken het beter te kunnen dan Hij en dat met Hem niet te spotten valt. Genetische manipulatie en biotechnologie zijn eigenlijk vormen van God tarten.

Zometeen zal ik even gaan zoeken, de kans is klein dat ik wat vind, maar ik probeer het.

wat we niet beter kunnen of niet kunnen moeten we vooral laten ja, maar we KUNNEN toch nepogen maken? ok, het idee is gejat, maar er zijn ook zoveel verschillende automerken.

perseus 03-03-2004 23:27

Citaat:

JaJ schreef op 02-03-2004 @ 14:18:
wat we niet beter kunnen of niet kunnen moeten we vooral laten ja, maar we KUNNEN toch nepogen maken? ok, het idee is gejat, maar er zijn ook zoveel verschillende automerken.
Als je nepogen maakt om de mens mee te verbeteren, wil je dus iets veranderen aan Zijn schepping. Volgens mij mag dat niet volgens o.a. Psalm 33, vers 4:'Wat de Heer zegt, is betrouwbaar,/wat hij maakt, houdt stand,' en vers 10 en 11:'Wat de volken ook besluiten,/wat zij ook van plan zijn,/de Heer maakt het ongedaan./Want zijn besluiten staan vast,/wat hij van plan is gaat door,/eeuw na eeuw'. De essentie van deze verzen staat talloze keren vaker vermeld in de bijbel, maar dat kan ik zo snel niet vinden met mijn geringe kennis ervan.

Daarnaast wil je het ook nog eens beter doen dan de Heer, dat stelt Hij ook niet zo op prijs, zie ook Spreuken 3, verzen 5, 6 en 7:'Vertrouw op de Heer met heel je hart/en wees niet eigenzinnig./Houd de Heer alles voor ogen/bij alles wat je doet,/dan baant hij voor jou de weg./Wees niet eigenwijs,/heb ontzag voor de Heer,/en ga het kwaad uit de weg.'

Spreuken en Psalmen staan trouwens vol met bruikbare verzen, maar ik heb geen zin om ze allemaal te citeren.

FF4-Ever 04-03-2004 07:52

Citaat:

perseus schreef op 04-03-2004 @ 00:27:
Als je nepogen maakt om de mens mee te verbeteren, wil je dus iets veranderen aan Zijn schepping.
Als je nepogen maakt dan eer je de schepping van god. Hij heeft ons de mogelijkheid gegeven om nepogen te maken. Hij heeft toch de hele aarde geschapen, niet slechts ons op deze planeet gedropt?

perseus 04-03-2004 10:01

Citaat:

FF4-Ever schreef op 04-03-2004 @ 08:52:
Als je nepogen maakt dan eer je de schepping van god. Hij heeft ons de mogelijkheid gegeven om nepogen te maken. Hij heeft toch de hele aarde geschapen, niet slechts ons op deze planeet gedropt?
Maar wij kunnen tóch op de één of andere manier ongehoorzaam zijn aan God.

Er is wel meer kritiek op te leveren, ik gaf enkel even mijn interpretatie van de bijbel en wat citaten. Laten we hier geen discussie voeren over het al dan niet waar zijn van bijbelse teksten of het bestaan van God.

JaJ 04-03-2004 14:21

Citaat:

perseus schreef op 04-03-2004 @ 00:27:
Als je nepogen maakt om de mens mee te verbeteren, wil je dus iets veranderen aan Zijn schepping. Volgens mij mag dat niet volgens o.a. Psalm 33, vers 4:'Wat de Heer zegt, is betrouwbaar,/wat hij maakt, houdt stand,' en vers 10 en 11:'Wat de volken ook besluiten,/wat zij ook van plan zijn,/de Heer maakt het ongedaan./Want zijn besluiten staan vast,/wat hij van plan is gaat door,/eeuw na eeuw'. De essentie van deze verzen staat talloze keren vaker vermeld in de bijbel, maar dat kan ik zo snel niet vinden met mijn geringe kennis ervan.

Daarnaast wil je het ook nog eens beter doen dan de Heer, dat stelt Hij ook niet zo op prijs, zie ook Spreuken 3, verzen 5, 6 en 7:'Vertrouw op de Heer met heel je hart/en wees niet eigenzinnig./Houd de Heer alles voor ogen/bij alles wat je doet,/dan baant hij voor jou de weg./Wees niet eigenwijs,/heb ontzag voor de Heer,/en ga het kwaad uit de weg.'

Spreuken en Psalmen staan trouwens vol met bruikbare verzen, maar ik heb geen zin om ze allemaal te citeren.

wat god gedaan heeft houd dus duidelijk geen stand, en wordt niet ongedaan gemaakt (of hij is het er mee eens)

gun uw naasten het daglicht gelijk uzelf is ook een vers ergens he

perseus 05-03-2004 13:14

Citaat:

JaJ schreef op 04-03-2004 @ 15:21:
wat god gedaan heeft houd dus duidelijk geen stand, en wordt niet ongedaan gemaakt (of hij is het er mee eens)
Of dat wat ik geciteerd heb ook klopt, laat ik nu even terzijde daar het niet relevant is in deze topic. Ik neem de bijbel overigens helemaal niet letterlijk en streef er niet naar helemaal volgens de bijbel te leven, ik vind het enkel een interessant boek.
Citaat:

gun uw naasten het daglicht gelijk uzelf is ook een vers ergens he

Enig idee hoeveel pagina's ik daarvoor door zou moeten lezen, terwijl ik dat toch allemaal al gelezen heb? ;) Bovendien kan de TS IMO het beste zelf even kijken wat ze goed kan gebruiken.

Cis 20-11-2004 23:29

Eh.....

Ik ben 4de jaars biotechnoloog!

En ik vind het vet!

De Veroorzaker 21-11-2004 19:53

Citaat:

Cis schreef op 21-11-2004 @ 00:29 :
Eh.....

En ik vind het vet!

:D (y) ga zo verder!

I love stars 21-11-2004 20:15

Citaat:

Cis schreef op 21-11-2004 @ 00:29 :
Eh.....

En ik vind het vet!

Is het een leuke studie en wat leer je daar zo'n beetje?

Daevrem 25-11-2004 13:27

Bijbels gezien?

We staan voor het groote ethische biotechnologie-vraagstuk en jij wilt advies vragen aan een taliban-in-het-kwadraat volkje welke 5000 jaar geleden niets anders dan schapen hoeden en oorlog voeren deed?

Alicia Silverstone 25-11-2004 14:06

Citaat:

Daevrem schreef op 25-11-2004 @ 14:27 :
Bijbels gezien?

We staan voor het groote ethische biotechnologie-vraagstuk en jij wilt advies vragen aan een taliban-in-het-kwadraat volkje welke 5000 jaar geleden niets anders dan schapen hoeden en oorlog voeren deed?

Ik ben van mening dat de mensen van 5000 jaar geleden evenveel gezond verstand hadden als wij nu hebben. Dus ik zie niet in waarom je niet iets zinvols uit een oud boek zou kunnen halen. Misschien vind je het wel, misschien niet.. maar om nu bij voorbaat al te zeggen dat het er niet in staat :confused:

Daevrem 25-11-2004 14:15

Lijkt me logisch dat ze dat niet weten. Ten eerste hadden die mensen dus ook normen en waarden velen malen erger dan de taliban. Zoals je dochter als slaaf verkopen aan de man die haar verkracht.

En wat weten die mensen in godsnaam van biotechnologie, ook helemaal niets. Het gaat er dus helemaal niet om dat ze 5000 jaar geleden leefden, het gaat erom dat ze wel zeer vreselijk zijn om naar te kijken terwijl wij met al onze filosofische en ethische wijsheid voor dit vraagstuk staan.

T_ID 25-11-2004 15:14

Citaat:

Alicia Silverstone schreef op 25-11-2004 @ 15:06 :
Ik ben van mening dat de mensen van 5000 jaar geleden evenveel gezond verstand hadden als wij nu hebben.
maar geen halve notie van vooruitgang of vooruitstrevendheid.

het argument dat religieuze werken als moraalgever uit de tijd zijn is correct, aangezien het gebaseert is op de gangbare moraal van eeuwen en eeuwen terug.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.