Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Straling van TV en monitor (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=764401)

Upke 03-03-2004 11:16

Straling van TV en monitor

Ik weet niet of het waar is, maar klopt het dat je slechtere ogen krijgt als je vaak achter de computer zit. De straling zou slecht zijn voor je ogen. Het veld zou ook slecht zijn voor meer dingen dan alleen je ogen. Klopt dit allemaal? En is er een manier om deze straling weg te houden?

Sarah 03-03-2004 13:09

Uit een monitor of tv-scherm komt vooral lichtstraling, en dat is natuurlijk niet slecht voor andere dingen dan je ogen, maar je zit wel een hele tijd naar een lamp te kijken als het ware en ik denk niet dat je ogen daar erg blij mee zijn. Je beeldscherm niet te licht afstellen en er voor zorgen dat de kamer waar je in zit wel licht is, helpt wel om het minder erg te maken. En als je vermoeide ogen krijgt, ophouden met computeren :)

Andijvie 03-03-2004 13:36

Idd, altijd zorgen dat de kamer waarin je naar dat scherm kijkt, goed verlicht is. En je hebt ook van die dingen die je voor je monitor kan doen, zodat het iets minder fel wordt.. (lekker duidelijk weer :P )

Argantonis 03-03-2004 17:11

Er komt wel straling van je monitor, maar deze is (zeker tegenwoordig) niet meer schadelijk voor mensen. Muggen enzo kan je wel doden door je monitor of tv een nacht aan te laten staan (in ieder geval oude)

Koen 03-03-2004 17:54

Een CRT monitor (met zo'n dikke beeldbuis) geeft wel 't een en ander aan straling af. Moderne monitoren niet zoveel meer, daar is een keurmerk voor. Een TFT monitor geeft veel minder straling.

De straling van een TV merk je niet, omdat je daar te ver vanaf zit. Die van een CRT merk je ook niet direct, maar 'kan' in zekere mate wel schadelijk zijn. Nogmaals; voor moderne monitoren (alles vanaf '96 ofzo) geldt dat niet.

littlegurl 03-03-2004 20:20

Het komt vooral als je er te dicht op zit. Dat heb je bij een computer wel en bij een tv ligt het aan jezelf! Dan is het iid slecht voor je ogen. De beelden bewegen zo snel dat het moeilijk is om te volgen en lichtflitsen zijn erg dichtbij!!!
Je moet ook steeds accomoderen en dat is ook nog eens vermoeiend!
Kortom...niet langer dan een half uur achter elkaar computeren en ver van je tv afzitten!

thom green 04-03-2004 15:14

volgens mij is het vooral slecht om in het donker teveel tv en computer te kijken, en dus ook niet altijd in de bios zitten :nono: .

Doe dus een goede lamp aan als je achter de computer zit en ga er niet te dicht opzitten. Let ook op de rest van je lichaam dus een goede stoel, niet te hoog en niet te laag. Of voor de tv natuurlijk een heerlijke bank.

Andijvie 04-03-2004 15:16

Citaat:

thom green schreef op 04-03-2004 @ 16:14:
volgens mij is het vooral slecht om in het donker teveel tv en computer te kijken, en dus ook niet altijd in de bios zitten :nono: .

Doe dus een goede lamp aan als je achter de computer zit en ga er niet te dicht opzitten. Let ook op de rest van je lichaam dus een goede stoel, niet te hoog en niet te laag. Of voor de tv natuurlijk een heerlijke bank.

Volgens mij is een bioscoop scherm anders dan een tv-scherm en is het ook minder 'erg' wanneer je zonder licht naar zo'n scherm kijkt.

thom green 04-03-2004 15:21

Kweet niet, proberen in de bios is een dure grap, bovendien zul je nooit weten of het door de bios komt of gewoon door ouderdom.

kuivaar 04-03-2004 19:17

Citaat:

Koen schreef op 03-03-2004 @ 18:54:
Nogmaals; voor moderne monitoren (alles vanaf '96 ofzo) geldt dat niet.
Jammer dat ik een monitor uit `94 heb. Daar krijg ik inderdaad wel na een tijdje vermoeide ogen van.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08.