![]() |
Medijnen in het verkeer
Ik heb een aantal medicijnen dat de rijvaardigheid kan beïnvloeden en hiermee moet ik dus voorzichtig zijn als ik ga rijden.
Maar nergens kan ik vinden hoe lang het duurt voordat ze de rijvaardigheid niet meer beïnvloeden. Als je een pil om de 4 uur in mag nemen, betekent het dan dat je in de 4 uur na inname niet mag rijden of duurt dat langer/korter? Iemand die het weet? |
Om wat voor medicatie gaat het, als ik vragen mag?
Het duurt langer dan 4 uur voordat de werkzame stoffen uit je lichaam verdwenen zijn. |
Dat is vanuit het forum lastig te zeggen denk ik.
Als je die pillen continu slikt (dus bijv. 3 maal daags een pil) dan lijkt het mij dat je gedurende de tijd dat je de pillen slikt voorzichtig moet zijn met auto-rijden. Slik je zo af en toe een pil om bijv. symptomen te onderdrukken (en je mag dus max eens in de 4 uur een pil nemen) dan lijkt het me dat in ieder geval de eerste 4 uur na inname je voorzichtig moet zijn. De werkzame bestanddelen kunnen echter wel een langduriger effect hebben. Dit is natuurlijk ook sterk afhankelijk van het soort medicijnen en de dosis. Kortom: voor meer duidelijkheid kan je beter bij de apotheker informeren. |
Als je die medicijnen om de 4 uur mag nemen dan kun je meestal wel aannemen dat de werking dan ongeveer 4 uur is, als je vertelt wat voor soort medicijnen het zijn dat kan ik misschien ergens opzoeken hoe lang ze werken.
Een vriend van me slikt ritalin en gaat op die manier met alcohol om, elke 4 uur neemt hij het in, de laatste om 5 uur en vanaf 9 uur drinkt ie dan pas alcohol. |
Ik zou het aan de apotheker vragen... na drie uur is de werking natuurlijk een stuk minder, maar misschien blijft het gevaarlijk :)
|
Citaat:
Ik gebruik het op dit moment slechts incidenteel, maar in de lente en de zomer heb ik het geregeld nodig, dus dan gebruik ik het veel vaker. Nog wel meer medicijnen, maar die moet ik nog halen, dus ik weet niet of die ook de rijvaardigheid beïnvloeden. Voor nu is het dus niet zo erg moeilijk om rekening te houden met die medicijnen, maar als ik het straks vaker moet gebruiken, dan moet ik wel weten wanneer het gevaarlijker is en wanneer niet. |
^
Volgens mij kun je, zoals al eerder gezegd is, het beste ff naar de apotheek gaan. Werkingduur is denk ik afhankelijk van verschillende factoren; dosering, toedieningswijze, hoe je lijf erop reageert et cetera |
Voordat wij gaan proberen mogelijk onjuiste adviezen te geven zeg ook ik: NAAR DE APOTHEEK. :)
Niemand kan het hier op het forum zeker zeggen. Maar, we hebben de naam, codeïnephosphaat A. Markiex of MieX hebben misschien een Farmaceutisch Kompas liggen? Ik weet niet of er daar iets over in staat? |
Bel de huisarts :)
|
medijnen?
|
Citaat:
medicijnen natuurlijk :o |
Citaat:
ik dacht alleen dat er misschien een algemene regel voor was: iets wat via het forum makkelijk te vertellen was. maar dat blijkt dus niet zo te zijn, dus ik zal het na gaan vragen :) |
Citaat:
Meedijnen in het verkeer.... Op de Nieuwe Waterweg... |
Citaat:
Heb wel nog op een (betrouwbare) internetsite het volgende gevonden: Citaat:
|
http://www.apotheek.nl/Templates/gen...0&ApotheekID=0
Daar heeft MieX haar stukje denk ik vandaan. Erg handige site, je kunt er alles vinden. :) |
Citaat:
|
dankjewel!
minimaal 4 uur dus. en dat 'gebruik overdag' is neem ik aan als je ze echt constant neemt (naar de hoeveelheid die mag dan). als ik gewoon 1x ééntje overdag neem dan is 't waarschijnlijk ook gewoon 4 uur dan of niet? maar hier heb ik iig wel wat aan (y) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01. |