![]() |
fluor chloor broom jood
Hoe is dat rijtje ook alweer? En wat houdt het in?
|
Brinclhof = broom (Br), jood(I), stikstof(N), chloor(Cl), waterstof(h), zuurstof(o), fluor(f)
Dit zijn allemaal stoffen die uit twee identieke atomen bestaan. De formules zijn dus Br2, I2, N2, Cl2, H2, O2, F2 |
Zijn nog meer ezelsbruggetjes voor!
Cleo Fietste Naar Haar Oma In Breda Brigitte Organiseert NaaktFeesten In Het Clubhuis En het ezelsbruggetje dat ik geleerd heb op de middelbare school ben ik vergeten :S |
Wij leerden altijd:
Brutes naait het fotomodel Cleopatra iedere ochtend. |
Zijn het niet ook allemaal edelgassen? (geen binas in de buurt :o)
|
Citaat:
|
De edelgassen zijn helium, neon, argon, krypton, xenon en radon.
Dat rijtje van Boogie is, zoals al gezegd, specifiek met de dubbele atomen. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Met de dubbele atomen, dat vond ik ook al met google. Maar volgens mij was het iets anders. Edelgassen zou inderdaad goed kunnen. Maar welke horen daar dan nog meer bij? Of zijn het slechts deze vier? Want stikstof, waterstof en zuurstof zijn geen edelgassen, lijkt me.
Helium, Neon, Radon Argon Krypton Xenon zijn inderdaad Halogenen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Maar dit hoort toch basiskennis te zijn voor een famaciestudent. :| Ik ben een simpele civieler en dit weet ik nog. |
Friese Clara Neukt Haar Broer In Oostenrijk. (y)
|
fluor, broom, chloor en jood kunnen alle 4 bij een additiereactie 'toegevoegd' worden? CH2=Ch2 + Br2 ---> BrCH2-CH2Br
|
HONFBrICl :)
Al deze atomen komen als elementen alleen voor als H2 O2 N2 F2 Br2 I2 Cl2 |
Fientje Cliedert Broom In Haar Nuttige Oogjes
Fientje Ontdekt Bram In Haar Natte Clitoris |
Fluor, chloor, broom en jood zijn halogenen en kunnen zich verbinen met koolwaterstoffen, waarbij een H-atoom wordt vervangen door een van deze vier.
|
Citaat:
|
Hallo allemaal, ik weet niet waar jullie allemaal mee bezig zijn, maar het is nog al een zooitje aan het worden op deze manier.
Voor de duidelijkheid, Fluor, Chloor, Broom, Jood EN OOK ASTAAT zijn halogenen. Het zijn dus geen edelgassen zoals sommige mensen beweren dit zijn, zoals eerder al correct gemeld, Helium, Neon, Argon, Krypton, Xenon en Radon. Verder kan je natuurlijk allerlei reacties uitvoeren met de halogenen, maar dat is niet van belang bij de vraag. Edelgassen worden gezien als inert, omdat ze heel slecht reageren (er zijn echter wel enkele reacties bekend). Het is idd zo, zoals ook al gemeld dat H, N, O, F, Cl, Br en I de enige atomen zijn die als X2 voorkomen. Aan deze gegevens valt niet te tornen. |
Bedankt allemaal!
|
wij hebben HONBRIFCL
en met de 1e 20 elementen van het periodiek systeem: HHeLiBeBCNOFNeNaMgAlSIPSClArCKa hahelibebknofnenamgalsipsklarka hihi t is wel makkelijk te onthouden zo |
Citaat:
Kijk nog maar es goed, op t laatste klopt ie niet het is nl ArKCa. MAar goed, typfoutje zullen we maar zeggen. |
Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als binas :rolleyes:
|
Ik heb ooit geleerd:
Fientje Cliedert Bruine Inkt Op Haar Neus |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:35. |